کد خبر : 11961
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۶:۵۴
-

زنبورها به دلیل تغییر اقلیم در خطر انقراض هستند

زنبورها به دلیل تغییر اقلیم در خطر انقراض هستند

زنبورها با شتاب بالا به سمت نابودی پیش می روند و تغییر اقلیم نقش بزرگی در این بین بازی می کند.

به گزارش سورپرس، تحقیقات جدید نشان می دهد شانس زنده ماندن جمعیت زنبورها در هر نقطه ای از آمریکای شمالی و اروپا در پی افزایش دما به طور میانگین ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

جمعیت زنبورها به خاطر آفت‌کش‌ها، نابودی زیستگاه و بیماری های مختلف آسیب زیادی دیده است. حال تحقیق جدید نشان می دهد این جاندار به سختی می تواند خود را با گرم شدن زمین وفق دهد.

«Peter Soroye» محقق ارشد در گفتگویی با سایت ورج می گوید:

«اگر اوضاع اینگونه پیش برود گونه های بسیاری از زنبور منقرض خواهند شد. این خبر بدی برای گیاهان که زنبورها گرده افشانی آنها را انجام می دهند و همچنین انسانهاست که از میوه و سبزی حاصل دسترنج آنها استفاده می کنند.»

گوجه فرنگی، کدو، تمشک و توت فرنگی تنها چند مورد از محصولاتی هستند که زنبورها گرده افشانی آنها را انجام می دهند و به گفته محقق یاد شده در صورت انقراض این جاندار، این محصولات نیز از زنجیره غذایی بشر حذف خواهند شد.

محققان در مطالعات خود داده های ۶۶ گونه زنبور در آمریکای شمالی و اروپا که بین سال های ۱۹۰۰ تا ۲۰۱۵ جمع آوری شده اند، را مطالعه کردند. آنها از محل زندگی زنبورها و نحوه توزیع آنها در طول زمان نقشه برداری کرده و متوجه شدند زنبورها در مناطقی که دما بیش از حد بالا رفته، ناپدید شده اند.

برخی از زنبورها در قلمروهای جدیدی که در گذشته بسیار سرد بوده اند ولی حالا شرایط برای زندگی در آنها محیا شده، شروع به ایجاد کلونی کرده اند ولی تعداد آنها در مقایسه با زنبورهایی که به خاطر افزایش دما از بین رفته اند، کمتر بوده است.

یافته های این تحقیق هشدار دهنده آینده نامعلوم زنبورها در پی تغییرات اقلیمی را نشان می دهد. بر اساس تحقیقی که سال ۲۰۱۱ انجام شده فراوانی چهار گونه از زنبورهای آمریکای شمالی ۹۶ درصد و محدوده جغرافیایی آنها نیز تا ۸۷ درصد در بازه زمانی بیست ساله کاهش پیدا کرده است.

سال ۲۰۱۷ گونه Bombus affinis زنبور عسل که در ایالت های غرب میانه و سواحل شرقی آمریکا یافت می شود، جزو گونه های در معرض خطر انقراض قرار گرفت. هفت گونه دیگر نیز سال ۲۰۱۶ در دسته زنبورهای در معرض خطر انقراض قرار گرفتند.

«Jeremy Kerr» از محققان دانشگاه اتاوا امیدوار است محققان بتوانند با یافتن علت کاهش جمعیت زنبورها، روش هایی برای افزایش تعداد آنها پیدا کرده و از انقراض این جاندار جلوگیری کنند.

انتهای پیام/٢٣۴

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.