کد خبر : 136268
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۳۹
-

زمین دیگر جای زندگی نیست/ دو میلیارد نفر در معرض خطر هستند!

زمین دیگر جای زندگی نیست/ دو میلیارد نفر در معرض خطر هستند!
دانشمندان اخیرا به موضوع مهمی اشاره کردند که قابل تامل است و آن زنگ خطر برای زندگی دو میلیارد نفر روی زمین در آینده نزدیک است.

به گزارش سورپرس؛ با ادامه روند گرم‌تر شدن جهان، همه‌ساله تعداد بیشتری از مردم در معرض دمای بسیار بالا قرار می‌گیرند.
طبق گزارش سایت علمی ساینس‌هاب؛ یافته‌های اخیری که به تازگی منتشر شده حکایت از این دارند که بدون تغییرات عمده در سیاست‌ها، جهان تا پایان قرن جاری به اندازه‌ای گرم خواهد شد که بیش از دو میلیارد نفر از مردم جهان در شرایط آب و هوایی بسیار گرم زندگی خواهند کرد.

به گفته سایت ساینس‌هاب؛ میانگین دمای جهان به دلیل فعالیت‌های انسانی، در حال حاضر در قیاس با دوران پیش از صنعتی شدن جهان، کمی کمتر از ۱.۲ درجه سانتیگراد (حدود ۲ درجه فارنهایت) افزایش یافته است.

توافق پاریس به عنوان یک معاهده بین‌المللی که برای محدود کردن انتشار گاز‌های آلاینده و مقابله با افزایش میانگین دمای جهان در اثر فعالیت‌های کشور‌های مختلف منعقد شده، به دنبال این است که افزایش میانگین دمای جهان تا پایان قرن جاری را به ۲.۷ درجه فارنهایت محدود کند.

با این حال ساینس‌هاب می‌افزاید که مطالعات جدید نشان می‌دهند که با ادامه قوانین و سیاست‌های فعلی و البته ادامه روند رشد جمعیت و شرایط محیطی و اقلیمی حال حاضر، دمای جهان در پایان قرن جاری احتمالاً حدود ۴.۸ درجه فارنهایت بالاتر از میانگین دمای پیش از صنعتی شدن جهان خواهد بود.

محققان در ادامه مطالعات خود به بررسی این موضوع پرداخته‌اند که در صورت افزایش دما تا حدود ۴.۸ درجه فارنهایت بیشتر از میانگین دمای پیش از صنعتی شدن جهان، کدام مناطق بیشتر از بقیه نقاط دنیا تحت تأثیر این افزایش قرار خواهند گرفت.

آن‌ها در پاسخ به این پرسش مناطقی را به عنوان «مناطقی با گرمای بی‌سابقه» تعریف کرده‌اند که به مناطقی اطلاق می‌شود که میانگین دمای آن در طول سال، با احتساب میانگین تمام فصول، در حدود ۸۴.۲ درجه فارنهایت یا بالاتر باشد.

طبق گزارش ساینس‌هاب؛ چهل سال پیش تنها دوازده میلیون نفر از مردم جهان در مناطقی زندگی می‌کردند که دمای آن حدود ۸۴.۲ درجه فارنهایت یا بالاتر از این دما بود. امروزه روز، اما به لطف گرمایشی که دنیا در حال تجربه آن است، حدود شصت میلیون نفر تحت تأثیر گرمای بی‌سابقه قرار گرفته‌اند.

این مطالعه هم‌چنین نشان می‌دهد که تا سال ۲۱۰۰ دست‌کم دو میلیارد نفر از جمعیت ۹.۵ میلیارد نفری جهان در مناطقی زندگی خواهند کرد که میانگین دمای آن بالاتر از ۸۴.۲ درجه فارنهایت خواهد بود. مناطقی هم که بیشتر از بقیه نقاط دنیا تحت تاثیر آسیب‌های این گرمایش قرار خواهند گرفت، کشور‌هایی هستند که در اطراف خط استوا قرار دارند- که ساینس‌هاب از میان این کشور‌ها از هندوستان، نیجریه، اندونزی، فیلیپین و پاکستان نام برده است.

هر چه جهان گرم‌تر می‌شود، امواج گرما، خشکسالی و آتش‌سوزی‌های جنگلی بیشتری را تجربه می‌کنیم. همانطور که ساینس‌هاب در گزارش خود اعلام کرده، طبق مطالعات انجام‌شده افزایش گرما را می‌توان به مسائل مختلف دیگری، از شیوع بیشتر بیماری‌های مسری گرفته تا کارایی پایین‌تر در زمینه کاری و حتی بیشتر شدن درگیری‌ها و دعوا‌های بین افراد مرتبط دانست.

تیم آنتون نویسنده این مطالعه که مدیر انستیتوی سیستم‌های جهانی در دانشگاه اکستر است، در این زمینه می‌گوید: «این مسایل را می‌توان یک تغییر عمیق در قابلیت سکونت سطح سیاره زمین دانست- و به طور بالقوه و در یک مقیاس بزرگ می‌تواند منجر به سازماندهی مجدد محل زندگی مردم شود».

سایت ساینس‌هاب گزارش می‌دهد که اگر جامعه جهانی به هدف تعیین شده در توافقنامه پاریس دست یابد، جمعیت آسیب‌دیده به جای ۲ میلیارد نفر به نیم میلیارد نفر محدود خواهد شد.

انتهای پیام/ ۲۸۰

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.