کد خبر : 136674
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵
-

ریزش قیمت دلار چقدر محتمل است؟

ریزش قیمت دلار چقدر محتمل است؟
قیمت دلار روز یکشنبه در حالی تا ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان پیشروی کرد که سید مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز می‌گوید: امکان پیشروی قیمت دلار تا ۵۰ هزار تومان در شرایط فعلی دور از ذهن نیست.

به گزارش سورپرس؛ قیمت دلار که تا پله اول کانال ۴۸ هزار تومان پایین آمده بود اکنون در پله‌های پایانی کانال ۴۸ هزار تومان و حتی گاه در محدوده ۴۹ هزار تومانی خودنمایی می‌کند. این در حالی است که در کمال تعجب فروشنده در بازار کم است.

اخبار تخلیه نفتکش ایران در تگزاس و دیدار وزیر امور خارجه ایران با ولیعهد عربستان قیمت دلار و ارز را تحت الشعاع قرار داده است.

سید مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: خبر تخلیه نفتکش منتسب به ایران در آب‌های جهانی می‌تواند بر بازار‌ها به ویژه بازار دلار تاثیر بگذارد.

وی با بیان اینکه خلیج فارس تحت تاثیر این خبر متلاطم‌تر از قبل می‌شود، ادامه داد: شاخص‌های اقتصادی ایران به ویژه قیمت دلار و ارز تحت تاثیر روابط خارجی به دلیل وابستگی شدید ایران به تجارت خارجی است.

ضربه نوسان قیمت دلار به اقتصاد ایران

«تشدید تحریم‌ها و افزایش تنش بین ایران و غرب و آمریکا از حدود ۴ سال پیش موجب افزایش قیمت ارز و به تبع آن شاخص‌های دیگر در ایران شد.» افقه با بیان این نکته ادامه داد: قیمت دلار و ارز در این مدت به شدت در تلاطم و نوسان بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: ضربه‌ای که تلاطم و بی ثباتی قیمت دلار و ارز و سایر قیمت‌ها به سرمایه گذاری و شاخص‌های اقتصادی می‌زند بسیار بیشتر از بالا بودن نرخ ارز یا قیمت‌های دیگر است؛ یعنی اگر قیمت‌ها ثابت باشند، اما حتی در نرخی بالاتر، سرمایه گذار تکلیف خودش را می‌داند و متناسب با آن سرمایه گذاری می‌کند. مصرف کننده نیز تکلیف خودش را می‌داند و متناسب با آن سبد خریدش را مشخص می‌کند.

شوک تگزاس به قیمت دلار؟

این اقتصاددان با اشاره به تبعات تخلیه نفت کشتی ایران در تگزاس گفت: این خبر به این معناست که باید منتظر تهدید ایران برای مقابله به مثل و احتمالا تنش جدید در خلیج فارس باشیم؛ بنابراین قطعا تبعات این موضوع روی بازار‌ها به ویژه بازار ارز و دلار تاثیر منفی خواهد داشت و معامله گران ارزی را به خط می‌کند.

به گفته افقه، این خبر می‌تواند قیمت دلار را یکی دو هزار تومان جابه جا کند، اما به معنای شوک ارزی نیست. زمانی ممکن است این خبر منتج به شوک ارزی شود که تنش در خلیج فارس بالا بگیرد.

ریزش قیمت دلار در شرایط فعلی غیرممکن است

این اقتصاددان با اشاره به اینکه ایران و آمریکا پرهیز می‌کنند تا آتش جنگ در خلیج فارس شعله ور نشود، گفت: این در حالی است که تجربه نشان داده ایران در این گونه مواقع مقابله به مثل کرده است؛ بنابراین باید منتظر تبعات این تصمیم و اقدام احتمالی ایران و واکنش احتمالی آمریکا و غرب بمانیم.

افقه با بیان اینکه قیمت دلار در شرایط حال حاضر در میانه کانال‌های ۴۸ تا ۵۰ هزار تومان خانه کرده است، افزود: فعلا قیمت دلار و ارز ریزشی نیست، زیرا علامتی در بازار موجود نیست تا نشان از ریزش باشد.

انتهای پیام/ ۱۰۱

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.