کد خبر : 24227
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱:۱۲
-

گزارش سورپرس در خصوص آشنایی با یک کشور زیبا در اروپای شرقی؛

رومانی؛ کشوری زیبا که باید آن را بیشتر شناخت

رومانی؛ کشوری زیبا که باید آن را بیشتر شناخت
چشم اندازهای طبیعی بسیار زیادی در رومانی وجود دارد که فوق العاده‌اند و نکته‌ جالب اینکه تقریبا می‌شود همه جا و در هر نقطه ای امکان اسکان پیدا کرد و هتل و مهمان‌سرا در همه جا در دسترس است.

گروه بین الملل سورپرس _ زینب احسن؛ درباره رومانی یکی از موضوعاتی که وجود دارد این است که بسیار توریست پذیر هست و طبیعت به شدت زیبا و بهشت گونه‌ای دارد که متاسفانه اکثر ایرانیان ظاهرا بخاطر عدم آشنایی کافی به جغرافیا حتی اسم رومانی را خوب نشنیده اند.

کشور رومانی از نظر جغرافیایی در بخش جنوب شرقی اروپا قرار دارد و پایتخت این کشور شهر بخارست است. رومانی از سمت غرب با مجارستان همسایه است و از سمت شمال شرقی نیز با مولداوی مرز مشترک دارد. این کشور از سمت جنوب با بلغارستان هم مرز است. مساحت این کشور به طور کلی ۲۳۸۳۹۱ کیلومتر مربع اعلام شده است. زبان کشور رومانی، رومانیایی است و واحد پول این کشور لئو است.

باید گفت رومانی قطعه ای از بهشت روی زمین است که با سفر به این کشور بهشت روی زمین را تجربه خواهید کرد.

ضمنا رومانی یک کشوری است با بناهای بسیار متعدد تاریخی دست نخورده، که بسیار  برای بیننده و توریست‌ها جالب و قابل تامل هستند.

چشم اندازه های طبیعی بسیار زیادی در رومانی وجود دارد که فوق العاده هستند و نکته‌ جالب این هست که تقریبا می‌شود همه جا و در هر نقطه ای امکان اسکان پیدا کرد و هتل و مهمان سرا در همه جا در دسترس است.

یک کلیسا هم در دوره کمونیست ها تخریب نشد

یکی دیگر از مواردی که درباره رومانی می‌تواند جالب با‌‌شد این هست که مردم رومانی علی‌رغم حاکمیت ۴۵ ساله کمونیست همچنان مذهبی ماندند و حتی یک کلیسا هم در دوران کمونیست تخریب نشد چرا که به قدری ریشه های مذهبی مردم قوی بود که عملا حکومت جرئت به تخریب نداشت.

 

یک جاده ‌زیبا در شهر براشُوْ رومانی??

یک جاده زیبا در رومانی

موزه‌ها

در پایتخت رومانی یعنی بخارست بیش از ۶۰ موزه و خانه یادمانی وجود دارد. اگر چه بازدید از «موزه ملی هنر رومانی» (MNAR)، «موزه ملی هنر معاصر» (MNAC) و موزه فضای آزاد «ویلِج» (Village) جزو بایدها به شمار می‌روند، توصیه می‌کنیم از مسیر معمول گردشگری کمی فاصله گرفته و تجربه‌هایی بی‌همتا را رقم بزنید. برای تماشای هنر تزئینی منحصر به فرد رومانی به «موزه مجموعه‌های هنری»، برای دیدن نقاشی‌های افسونگر دیواری به «موزه استورک» (Storch Museum) سر زده و در «کاسا ملیک» (Casa Melik) هم روح حاکم در قدیمی‌ترین خانه بخارست را تجربه کنید. موزه ویلج گنجینه‌هایی از سنت‌ها و آداب و رسوم باستانی رومانی را در کنار سبک‌های گوناگون معماری به نمایش می‌گذارد. بهترین راه برای آشنایی با تنوع دهکده‌های رومانیایی بازدید از این موزه هیجان انگیز است. موزه ویلج را می‌توانید در «پارک هِراسترو» (Herăstră) پیدا کنید.

شهر کلوژنپوکا (Cluj-Napoca)

بزرگترین دانشگاه رومانی در شهر Napoca قرار دارد. این شهر در شمال غرب رومانی واقع شده و پایتخت غیر رسمی ترانسیلوانیا و از مراکز فرهنگی و هنری رومانی شناخته شده. بیشتر مردم ساکن این شهر مجارستانی هستند و مجسمه‌ای به افتخار پادشاه مجارستان ساخته‌اند. کلیسای گوتیک سنت مایکل (Gothic St. Michael’s) شهر کلوژنپوکا در قرن ۱۴ ساخته شده که بلندترین برج کلیسایی در رومانی است. موزه ملی هنر که شامل آثار هنرمندان رومانیایی است را می‌توانید در کاخ Napoca پیدا کنید.

 شهر تیمیسوآرا (Timisoara)

تیمیسوآرا از بزرگ‌ترین شهرهای غرب رومانی است که قدمت آن به اوایل قرن ۱۳ برمی‌گردد. این شهر زمانی بخشی از حکومت عثمانی بود و اولین شهر اروپایی که به خیابان‌های آن برق رسید. تیمیسوآرا پس از جنگ جهانی دوم آسیب‌های شدیدی دید اما تمام تلاش خود را برای سرپا نگه داشتن شهر کرد و بلافاصله به بازسازی شهر پرداخت.

Timisoara

کلیسای جامع ارتودوکس این شهر بر خلاف کلیساهای دیگر که قدمت زیادی دارند در قرن ۲۰ میلادی ساخته شده. با این‌حال این کلیسا دارای مجسمه، تصاویر نقاشی و مذهبی زیبا و ۱۱ ستون است که این ستون‌ها در بخش مرکزی ساختمان از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

ساحل مامایا (Mamaia)

اکثر کسانی که به مامایا سفر می‌کنند به دنبال آفتاب گرفتن و استراحت در ساحل هستند. شهر مامایا در دریای سیاه واقع‌شده و مشهورترین شهر ساحلی رومانی محسوب می‌شود. این شهر تنها ۸ کیلومتر طول دارد اما با همین وسعت کم بهترین ساحل ماسه‌ای را در دل خود جای داده. این شهر مقصدی عالی در تابستان است که از ویژگی‌های خوب‌ آن، داشتن پارک آبی مخصوص کودکان و امکانات موج‌سواری برای بزرگترها است.

 بخارست (bucharest)

شهر بخارست پایتخت رومانی و بزرگ‌ترین شهر این کشور محسوب می‌شود. با ورود به این شهر شاهد ترکیب بافت قدیمی و مدرن در کنار هم هستید که خود این خصوصیت یک جاذبه محسوب می‌شود. یعنی در یک خیابان می‌توانید ساختمان‌هایی با قدمت چند قرن، ساختمان‌های مدرن و ساختمان‌هایی با سبک کمونیسم را در کنار هم ببینید.

بخارست

بخارست با خیابان‌های سنگ‌فرش شده به پاریس کوچک هم معروف است. از تورهای جذاب بخارست بازدید از ساختمان باعظمت پارلمان است. این ساختمان که در سال ۱۹۸۴ ساخته شده دارای ۱۲ طبقه و ۳۱۰۰ اتاق است. در آخر پبشنهاد می‌کنیم بازدید از کاخ‌ها و موزه‌های بخارست را فراموش نکنید.

سینایا (Sinaia)

سینایا شهری کوهستانی است که به گل‌های زیبایش معروف‌ است و در اطراف یک صومعه در کوه سینای گسترش پیدا کرده. این صومعه به دلیل نگهداری از اولین انجیلی که در رومانی کپی شد معروف و مورد توجه است. شهر سینایا در تابستان مقصدی مناسب برای کوهنوردی و در زمستان برای اسکی است.

سینایا

از دیگر جاذبه‌های معروف این شهر کاخ پِلِش (Peles Castle) است. این کاخ از زیباترین کاخ‌های اروپا است که پادشاه چارلز اول پس از انتخاب شهر سینایا به عنوان اقامتگاه تابستانی دستور ساخت آن را در اواخر قرن ۱۹ داد. ورودی طبقه اول این کاخ ۳۰ لئو و زبقه دوم ۴۰ لئو است. فراموش نکنید که در این کاخ بدون پرداخت هزینه در ورودی‌، اجازه عکس گرفتن ندارید. در ادامه می‌توانید با طی مسافتی کم از کاخ پِلیشور (Pelisor Castle) بازدید کنید. این کاخ که محل زندگی ملکه رومانی بوده، بسیار زیباست و هزینه ورودی‌اش ۲۵ لئو است.

کلیساهای نقاشی شده‌ (Painted Monasteries)

از زیباترین جاذبه‌های رومانی، کلیساهای رنگارنگ بوکاوینا (Bucovina) در شمال شرقی این کشور است. دیوارهای بیرونی این کلیسا با نقاشی‌های زیبا و استادانه‌ به سبک قرون‌ ۱۵ و ۱۶ تزئین شده است. این نقاشی‌ها شامل تصاویری از پیامبران و قدیسان، صحنه‌های زندگی مسیح، تصاویری از فرشتگان و شیاطین و بهشت و جهنم را به تصویر کشیده‌ است. از بهترین نمونه های محافظت شده در این کلیسا می‌توان Humor، Moldovita، Patrauti، Probota، Suceava، Sucevita و Voronet را نام برد. این کلیسا جزو میراث جهانی محسوب می‌شود.

10. کلیساهای نقاشی شده‌

شهر سیبیو (Sibiu)

سیبیو قسمتی از مجارستان که در منطقه ترانسیلوانیا قرار دارد و به “شهر چشم‌ها” معروف است. این شهر که با حدود هزار سال قدمت، داستان و افسانه‌های مختلفی درباره خون‌آشام‌ها دارد و عقیده دارند شخصیت دراکولا در این منطقه زندگی می‌کرده. با این حال امروزه نشانه‌هایی از این داستان‌ها وجود ندارد. شهر تاریخی سیبیو از محله‌های بالا شهر (Upper Town) و پایین شهر (Lower Town) با خیابان‌های پیچ‌درپیج تشکیل شده است.

شهر سیبیو

در بازدید از این شهر می‌توانید میدان بزرگ و تاریخی (Grand Square) را ببینید. بازدید از ساختمان‌های باروک از جمله کاخ سلطنتی بروکنتال (Brukenthal Palace) که امروزه از قدیمی‌ترین موزه‌های جهان محسوب می‌شود خالی از لطف نیست. همچنین می‌توانید خرابه‌های قلعه‌های قدیمی را ببینید که در گذشته کارشان محافظت از شهر بوده.

 سیگیشوارا (Sighisoara)

این شهر در ترانسیلوانیا (Transylvania) قرار دارد و به دلیل داشتن شهر ساحلی زیبایش از بهترین مکان‌های رومانی محسوب می‌شود. این شهر روی رودخانه‌ی تارناوا قرار گرفته و با داشتن دیوارهای باستانی که برای محافظت از شهر بوده از مقاصد محبوب گردشگری در رومانی است. داستان این شهر از این قرار است که در قرن ۱۲ میلادی، بازرگانان آلمانی و ساکسون‌های ترانسیلوانیا از طرف پادشاه مجارستان دعوت می‌شوند تا برای دفاع از مرزهای سیگیشوارا در این شهر ساکن شوند. نتیجه این سکونت تشکیل یک شهر تجاری پر رونق بود.

شهر سیگیشوارا

سالانه در ماه ژوئیه در قلعه‌ای قدیمی فستیوالی به نام “قرون وسطی” (Medieval Festival) برگزار می‌شود. جاذبه‌ی دیگر شهر سیگیشوارا “برج ساعت” نام دارد که در سال ۱۵۵۶ با حدود ۶۴ متر ارتفاع ساخته شد.

دلتای دانوب، بِکرترین دلتای اروپا

دلتا در جغرافی به زمین مثلثی شکلی گفته می شود که در دهانه رود یا دریا شکل می گیرد و از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است. دلتای دانوب در شرق این کشور قرار دارد و با چهار ساعت رانندگی از بخارست، پایتخت رومانی می توان به آن دسترسی پیدا کرد. یکی از حقایق جالب در مورد رومانی این است که این دلتا دومین دلتای بزرگ اروپا و بهترین و سالم ترین دلتا در کل قاره اروپا به حساب می آید. در این منطقه جغرافیایی بیش از ۳۰ گونه پرنده و ۱۶۰ گونه ماهی وجود دارد و از این نظر بهشتی برای پرنده نگری و عاشقان طبیهت و حیات وحش محسوب می شود. نکته جالب این که منطق دلتای دانوب یکی از بهترین مکان ها در اروپا است که هنوز اسب های وحشی در آن جا زندگی می کنند. اگر در سفر به رومانی به دلتای دانوب سفر کردید می توانید از فرصت استفاده کنید و بهترین و خوشمزه ترین غذاهای دریایی و ماهی های تازه کشور را هم امتحان کنید.

دلتای دانوب

دومین یخچال زیرزمینی بزرگ اروپا

یکی از حقایق جالب در مورد رومانی وجودِ دومین یخچال بزرگ زیرزمینی در اروپاست که در این کشور و در کوهستان های چشم نواز آپوسنی قرار دارد. غار Scărișoara در ارتفاع ۱۱۶۵ متری کوهستان های آپوسنی قرار گرفته و محل قرارگیری یکی از بزرگ ترین یخچال های طبیعی اروپا هستند. این پدیده طبیعی شگفت انگیز بیش از ۳۰۰۰ سال عمر دارند و با حجم ۷۵۰۰۰ متر مکعب یخ، دومین یخچال بزرگ زیرزمینی در اروپا به حساب می آیند. بهترین زمان برای بازدید از این یخچال طبیعی تابستان است که شما را به یکباره از گرما و هوای داغ تابستان به درون غاری خنک و سرد می برد و غافلگیرتان می‌کند.

دومین یخچال زیرزمینی بزرگ اروپا

 آتشفشان های فعال زیادی در رومانی وجود دارند!

البته، قبل از هرچیز باید بگوییم که ارتفاع این آتشفشان ها تنها حدود ۶ متر هستند و فوران آتش و گدازه ندارند. اما این گِل فِشان ها بسیار فتوژنیک هستند و تصاویر فوق العاده ای می توانید در آن جا ثبت کنید. پیشنهاد می کنیم هنگام غروب آفتاب به تماشای این گل فشان ها بروید. زیرا در این زمان سطح گلی، آب و حباب های گل نور خورشید را منعکس می کنند و تصویری به غایت زیبا و نفس گیر به وجود می آورند.

گل فشان رومانی

یک پارک تفریحی که در معدن نمک قرار دارد!

معدن نمک سالینا توردا در قرن ۱۷ بسیار فعال بوده است، اما امروزه دیگر تعطیل شده و بیشتر جنبه تفریحی و گردشگری دارد. در این معدن قدیمی که ۱۲۰ متر زیر زمین قرار گرفته یک پارک موضوعی تفریحی جذاب ساخته شده است که گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. در این پارک موضوعی سرگرمی های مفرحی مثل سالن بولینگ، چرخ و فلک و یک آمفی تئاتر قرار دارد که در طول سال میزبان کنسرت ها و برنامه های متعددی است. در بخشی از این معدن امکان قایقرانی پدالی و پارویی هم برای بازدیدکنندگان وجود دارد.

اما می دانید مهم ترین فایده بازدید از این معدن نمک چیست؟ با سپری کردن چند ساعت در یک معدن نمک می توانید با استنشاق نمک های معدنی، ریه ها و شش هایتان را تقویت کنید، انرژی های منفی را از خود دور کنید و از مزایای سلامتی و تندرستی این فضا بهره مند شوید.

معدن نمک رومانی

 رنگارنگ‌ترین گورستان جهان در رومانی!

یکی دیگر از حقایق جالب در مورد رومانی وجودِ رنگارنگ ترین و شادترین گورستان دنیا در این کشور است. گورستان مری در Săpânța، استان ماراماروس قرار گرفته و رنگارنگ ترین قبرستان دنیا به حساب می آید. داستان شکل گیری این گورستان از ذوق و خلاقیت یک هنرمند محلی شروع شد: یک روز هنرمندی به نام یوآن پاتراس سعی کرد صلیبی چوبی و رنگارنگ بسازد که روی آن با نقاشی ها و اشعار مختلفی راجع به زندگی فرد متوفی بسازد.

شاید بازدید از یک گورستان، جاذبه گردشگری عجیبی به نظر برسد. اما گورستان مری با تمام گورستان های دنیا تفاوت دارد! اما پیشنهاد می کنیم حتما در سفر به رومانی از این گورستان خاص و منحصر به فرد هم دیدن کنید و در حین قدم زدن با دقت روی صلیب های رنگی را تماشا کنید. رنگ های استفاده شده روی صلیب ها هر کدام نماد و سمبل یک مفهوم هستند: سبز به معنای زندگی، زرد نماینده باروری، قرمز به معنای عشق و محبت و سیاه نماینده و سمبل مرگ است.

گورستان مری رومانی

طولانی‌ترین پل اروپا روزگاری در رومانی قرار داشت!

پل Anghel Saligny  زمانی که در سال ۱۸۹۵ ساخته شد بلندترین و طولانی ترین پل در اروپا و دومین پل بلند در سرتاسر جهان به حساب می آمد. این پل ریلی که بر فراز رودخانه دانوب کشیده شده است یک اثر و بنای ملی به حساب می آید و با دو مجسمه سرباز برنزی آراسته شده است. جالب است بدانید که در روز افتتاحیه این پل، معمار سازنده برای آن که مستحکم بودن پل را نشان بدهد همراه با تیم مهندس ها داخل یک قایق زیر پل ایستادند و بعد ۱۵ لوکوموتیو با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت از روی پل و بالای سر این افراد عبور کردند. این پل اگرچه امروزه دیگر بلندترین پل اروپا نیست، اما هنوز هم یکی از جاذبه های گردشگری رومانی محسوب می شود.

پل رومانی

نسخه دوم طاق نصرتِ پاریس در بخارست قرار دارد!

طاق نصرت پاریس یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری این شهر به حساب می آید و به سمبل و نماد این شهر تبدیل شده است. یکی از حقایق جالب در مورد رومانی این است که نسخه دومی از این بنا در شهر بخارست رومانی قرار گرفته است. طاق نصرت بخارست در سال ۱۹۳۶ و به مناسبت حضور رومانی در جنگ جهانی دوم ساخته شده است. این بنا با ۲۷ متر ارتفاع درست شبیه به طاق نصرت پاریس که در انتهای خیابان شانزه لیزه قرار دارد ساخته شده است. طاق نصرت بخارست با سنگ های مرمر پوشیده شده است و نقاشی ها و حکاکی های بسیار زیبایی توسط بهترین هنرمندان روی آن نقش بسته است.

طاق نصرت بخارست

میراث‌های جهانی زیادی در رومانی ثبت یونسکو شده‌اند!

کشور رومانی از نظر تاریخی هم ارزش بالایی دارد و در واقع، ۷ مورد از بناها و جاذبه های تاریخی این کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند. روستاهایی که در ترانسیلوانیا قرار دارند و با استحکامات نظامی احاطه شده اند؛ بخش قدیمی و تاریخی شهر سیگیشوآرا؛ ویرانه های  Sarmizegetusa Regia، پایتخت سابق داسیه در کوهستان های اورشتیه؛ صومعه هورزو؛ کلیساهای چوبی مارامورس؛ کلیساهای نقاشی شده مولداوی و صد البته منطقه دلتای دانوب! به این ترتیب با سفر به کشور رومانی می توانید از ۷ میراث جهانی یونسکو که از اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردارند دیدن کنید.

باید در نظر داشت که رومانی کشوری بکر و جذاب است که  می‌تواند برای علاقه مندان به جهانگردی و توریسم جالب باشد، به جز جاذبه های تفریحی و گردشگری خاص و منحصر بفردش، در این کشور اروپای شرقی فرهنگ و  آداب و رسوم خاصی با غذاهای مختلف و متنوع دارد که می تواند لذت دیدن این کشور با قدمت و اصیل را برای دیدن صدچندان کند.

لینک مکان های مهم توریستی با دسته بندی در پایین آمده  است… مثل جاذبه های طبیعی، تاریخی، مذهبی و… که می تواند برای مخاطبان حائز اهمیت باشد.

https://www.directbooking.ro/obiective-turistice-romania.aspx?sc=2&categ=manastiri

انتهای پیام/ ۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

محمدی شنبه , ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۶:۴۶

درود، واقعا گزارش جذابی بود