کد خبر : 115490
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۸:۲۹
-

روسیه: اوکراین دوباره نیروگاه هسته‌ای را بمباران کرد

روسیه: اوکراین دوباره نیروگاه هسته‌ای را بمباران کرد
وزارت دفاع روسیه، نیرو‌های اوکراینی را به بمباران دوباره این نیروگاه متهم کرد.

به گزارش گروه بین الملل سورپرس به نقل از خبرگزاری فرانسه از مسکو، وزارت دفاع روسیه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی تلگرام اعلام کرد: «در ۲۴ ساعت گذشته، نیرو‌های مسلح اوکراین، ۱۵ بار به سوی شهر انرگودار و منطقه نیروگاه اتمی «زاپوریژیا» با توپخانه شلیک کردند». هفته هاست که اوضاع بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا که در جنوب اوکراین، واقع و تحت اشغال نیرو‌های روسی است، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. مسکو و کی یف، یکدیگر را به گلوله باران و بمباران این سایت هسته‌ای متهم می‌کنند و در مورد بروز فاجعه‌ای هسته‌ای هشدار می‌دهند.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع روسیه، سه خمپاره به محوطه نیروگاه برخورد کرده است. یکی از خمپاره‌ها نزدیک مخزن آبی منفجر شد که با راکتور دوم نیروگاه، فاصله اندکی دارد. این وزارتخانه در عین حال تاکید کرد: میزان پرتوزایی (رادیو اکتیویته) محوطه نیروگاه، از حد عادی فراتر نرفته است. این در حالی است که ولادیمیر روگوف، از مسئولان روس بخش‌های اشغالی اوکراین گفت: تیراندازی‌های روز سه شنبه موجب شد یکی از خطوط برق نیروگاه آسیب ببیند و توان کاری ششمین راکتور، یعنی آخرین راکتور فعال در نیروگاه «زاپوریژیا» کاهش یابد. وی در تلگرام اظهار داشت: «نیروگاه هسته‌ای (زاپوریژیا) تنها برای تامین نیاز‌های برقی خود، کار می‌کند».

زلنسکی از گزارش آژانس تقدیر کرد

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین سه شنبه از گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، که در آن وجود تجهیزات نظامی روسیه در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا ذکر شده بود، تقدیر کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی یف، رئیس جمهور اوکراین در پیام روزانه خود گفت «در این گزارش به وجود تجهیزات نظامی روسیه در داخل نیروگاه هسته ای، فشاری که در این محل بر کارکنان ما اعمال شده و همچنین به وضوح به اشغال نظامی روسیه اشاره شده است. این چیز خوبی است».

ولودیمیر زلنسکی درباره پیشنهادی که در گزارش آژانس درباره ایجاد منطقه امنیتی در نیروگاه مطرح گردیده، مردد به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/۱۰۱
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.