کد خبر : 63066
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
-

روحانی: سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم

روحانی: سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم
رئیس جمهور گفت: در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم که در تاریخ ما کم نظیر است اما در عین حال ما با یک جنگ اقتصادی مواجه هستیم.

به گزارش سورپرس، “حجت‌الاسلام حسن روحانی” در شصتمین اجلاس مجمع عمومی بانک مرکزی گفت: ما می‌دانیم که شرایط کشور را باید حداقل به دو دوره تقسیم کنیم؛ قبل از سال ۹۷ شرایط ما شرایط نسبتا عادی توام با فشار بود، اما در عین حال ما توانستیم تا حدی از این مسیر عبور کنیم و شرایط کشور مناسب بود.

رئیس جمهور افزود: اگر سال ۹۴ تا پایان ۹۶ را مقایسه کنیم چه در رشد اقتصادی، تورم و اشتغال واقعا آمار و ارقام افتخارآمیز است. در این سه سال تورم ما ۱۰ درصد بوده است، برخی از سال‌ها تورم تک رقمی بوده است. در سال ۹۵ و ۹۶ تورم ما تک‌رقمی بود. حتی در ماه‌های اولیه سال ۹۷ هم تورم تک رقمی را ادامه می‌دادیم و کشور به خوبی اداره می‌شد.

کشور به خوبی اداره شده است

او تأکید کرد: کشور به خوبی اداره شده است و روایت واقعیت‌های کشور را کسی تحریف نکند. در آن چند سال ما شرایط مناسبی داشتیم، حدود ۷۵۰ هزار و در یک فصل ۷۹۰ هزار اشتغال خالص داشتیم، در طول سال‌های دراز در گذشته بی‌سابقه بود که در فصلی بتوانیم بیش از ۷۰۰ هزار اشتغال خالص داشته باشیم.

روحانی ادامه داد: ما تورم را رساندیم به تورم تک رقمی و همچنین در مسئله رشد اقتصادی، در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم که در تاریخ ما کم نظیر است، اما در عین حال ما با یک جنگ اقتصادی مواجه هستیم این واقعیت است که هر کس این را نگوید منکر این واقعیت شده و کذب و دروغ بزرگ در تاریخ گفته است.

رئیس جمهور بیان کرد: ما وارد یک جنگ افتصادی شدیم یعنی یک آدمی که به هیچ چیز معتقد نبود نه پیمان نه به قانون نه به عهد و اصول انسانی، این آقا آمد در کاخ سفید آمریکا و برخلاف همه اصول، قوانین و تعهدات بین المللی ناگهان از یک توافق هفت جانبه خارج شد و یک تحریم شدید علیه ایران وضع کرد و ایران را در شرایط حصر قرار داد که این شرایط یک شرایط خاص بود.

پیش‌بینی اقتصاددانان؛ تورم ایران ونزوئلایی می‌شود

او گفت: پیش‌بینی بسیاری از صاحب‌نظران از جمله اقتصاددانان در سال ۹۷ این بود که تورم ما در پایان سال سه رقمی خواهد شد و درباره این مصاحبه کردند و در روزنامه‌ها نوشتند و گفتند تورم ایران ونزوئلایی می‌شود. اگر کار و تلاش نمی‌شد، ممکن بود با چنین شرایطی مواجه شویم، اما کاری که دولت در سال ۹۷ و سال ۹۸ انجام داد، تقریبا از اواخر بهار تورم را کنترل کردیم و تورم شروع به کاهش کرد.

روحانی ادامه داد: تورم قدم به قدم و نقطه به نقطه شروع به آرامش کرد که تا آخر سال ۹۸ با موضوع دیگری به نام کرونا مواجه شدیم اگر کرونا نبود باز هم این روند ادامه پیدا می‌کرد و شرایط بهتری داشتیم.

رئیس جمهور با اشاره به آمار ارائه شده در گزارش بانک مرکزی گفت: براساس این آمار به طور متوسط در سال‌های قبل ۴۵ تا ۴۶ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم و حتی در سال ۹۰ متوسط درآمد نفتی ما ۱۱۲ میلیارد دلار بود و در سال ۹۸ این درآمد کاهش یافت و در سال ۹۹ بیشتر کاهش یافت و این بسیار مهم است. متوسط درآمد نفتی ما به یک پنجم کاهش یافت که این‌ها در واردات و قیمت ارز تأثیر می‌گذارد و دست بانک مرکزی برای عرضه نیما خالی است و باید تعدیل کند.

او با بسیار عجیب و غریب خواندن شرایط، هدف تحمیل‌کنندگان جنگ را فرو پاشی اقتصاد ایران بیان کرد و گفت: آنها موفق نشدند و اقتصاد ایران به روند خود ادامه داد که البته کاهشی شد. بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها کاهشی و رنج و مشکلات مردم بیشتر شد.

روحانی اضافه کرد: وقتی ۴۵ میلیارد دلار واردات مواد اولیه و ضروری ناگهان ۳۶ میلیارد دلار می‌شود، معلوم است که به مردم فشار می‌آید؛ وقتی به دلیل تحریم ناگهان واردات ۲۵۰۰ قلم کالا را ممنوع کردیم حتما بر مردم تأثیر می‌گذارد. ما به خاطر شرایط تحریم این کار را کردیم و در شرایط عادی چنین نمی‌کردیم.

رئیس جمهور بیان کرد: با این همه در این شرایط اقتصاد سرپاست و به حرکت خود ادامه می‌دهد و افتتاح پنجشنبه‌های ما پرچمی بود که برافراشته شد و رایتی بود که به اهتزاز درآمد و این رایت به دنیا اعلام کرد که آمریکا شکست خورد و طرح آمریکا نادرست بود.

او با اشاره به افتتاح روز یکشنبه گذشته گفت: سرمایه‌گذاری مجموع این افتتاح‌ها ۱۲۸ هزار میلیارد تومان است و این شوخی نیست که یک طرح عظیم انجام و نصف کشور متحول می‌شود. با انتقال آب خلیج فارس و شیرین‌سازی آب، استان‌های اصفهان، کرمان، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان از آن استفاده می‌کنند و بخش اعظم کشور در شرق متحول می‌شود و ما این کار را در شرایط تحریم و فشار انجام داده‌ایم.

روحانی با اشاره به گازرسانی به سیستان و بلوچستان گفت: در این دولت بود که این مناطق دارای گاز شدند. در این دولت بود که بنادر ما در چابهار چند برابر ظرفیت قبلی قدرت یافت و راه آهن چابهار به زاهدان در همین دولت شروع شد و بخش‌هایی از آن در آینده افتتاح می‌شود.

می‌توانم به مردم قول دهم، سال آینده نسبت به امسال بهتر خواهد بود

رئیس جمهور بیان کرد: امهال‌هایی که در پرداخت پول‌های برق و آب به مردم اعمال و تنفسی که به آنان داده شد، کمک دیگر بانک مرکزی بود. در اجاره مسکن و حمل و نقل کمک شد. به همه کسب و کارهایی که در فشار شدید قرار گرفتند مانند هتل‌داری و گردشگری وام اعطا و کمک شد و در مجموع بانک کار بزرگی انجام داد و قدم بزرگی برداشت.

روحانی گفت: نخستین پیشنهادات در نخستین جلسه سال ۹۹ از سوی آقای همتی بود و کار بزرگی در این مدت انجام شد و روی یک دوش بانک مرکزی بار تحریم و روی دوش دیگرش بار کرونا بود که توانستیم هر دو بار را برداریم و همه بخش‌های اقتصادی تلاش کردند.

او افزود: امروز با قوت و قدرت می‌توانیم بگوییم سال آینده سال بهتری خواهد بود و شرایط واکسن سال دیگر بهتر می‌شود و با توجه به مهار کرونا در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ بهتر خواهد شد و از ماه‌های اولیه سال ۱۴۰۰ که عبور کنیم شرایط بهتر می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت در زمینه رفع تحریم همه توان خود را به کار می‌گیرد و یک لحظه را هم از دست نمی‌دهد، گفت: حرکت کردن در این راه سخت است و مشکلاتی دارد؛ زمینش صاف نیست و چاله زیاد دارد اما کار را شروع کردیم و خدا کمک می‌کند. شرایط کشور از لحاظ جنگ اقتصادی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹بهتر خواهد شد.

روحانی بیان کرد: همدیگر را یاری و کمک خیر و مومنانه می‌کنیم و با هدایت مقام معظم رهبری در بحث کرونا و تحریم همه دست به دست هم می‌دهیم و از مشکلات عبور خواهیم کرد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.