کد خبر : 26652
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
-

روایتی دیگر از روایت فتح در راه است

روایتی دیگر از روایت فتح در راه است
«امیرحسین نوروزی» کارگردان مجموعه «روزگار ما» گفت: آنچه شهید آوینی دوستان دیگر در طول جنگ تحمیلی انجام دادند، بنا بر ضرورت آن دوره تدوین می‌شد. من به این خاطر سراغ هنوز بسیاری از راش‌های آن استفاده نشده است. می‌توان دوباره از این راش‌ها استفاده کرد و خوانش جدیدی ارائه داد.

به گزارش سورپرس،، «امیرحسین نوروزی» از سال ۱۳۸۲ کار مستندسازی خود را با بنیاد فرهنگی «روایت فتح» آغاز کرد. «آقای فرماندار»، «نوشتن یک شخصیت»، «شاعر سپیده»، مجموعه «شهدای انقلاب»، مجموعه «بهار جاودان»، مستند «بازی انگلیسی»، مستند «جان» از جمله فعالیت‌های هنری این مستندساز است.

مجموعه مستند «روزگاری، ما» کار دیگری از امیرحسین نوروزی در مقام کارگردان است که این روز‌ها از شبکه افق سیما در حال پخش است که با همکاری گروه مستندساز «روایت فتح»، ساخته شده و مروری دارد بر گنجینه تصاویر جنگ تحمیلی.

نوروزی در این مستند سراغ راش‌های مستند «روایت فتح» رفته و از بطن گفتگو‌هایی که با رزمندگان در سال‌های جنگ صورت گرفته مستند‌های کوتاهی را تهیه کرده و قرار است با مشارکت مردم این افراد شناسایی شده و پس از سال‌ها دوباره روبروی دوربین قرار بگیرند و از حال و هوای آن روز‌ها و این روز‌های خود بگویند.

مجموعه مستند «روزگاری ما» روز‌های زوج ساعت ۱۹:۵۰ از شبکه افق سیما پخش می‌شود.

ایده شروع مستند «روزگاری ما» چطور شکل گرفت؟

سال ۹۷ با شروع پروژه اسکن راش‌های ۱۶ و ۸ م.م موجود در آرشیو گروه مستند «روایت فتح»، تصحیح کیفیت شد چرا که نسخه‌ها در حال از دست دادن کیفیت و رنگ بودند. این فرایند برای من جذابیت خاصی داشت و در ادامه به این نتیجه رسیدیم که بریده‌ای از این تلاش و ذوق و شوق را در یک قالب به مخاطب هم نشان دهیم. برای همین قطعات و شخصیت‌هایی انتخاب شدند تا بر مبنای آن سوژه مورد نظر را پیدا کنیم و مصاحبه مفصل‌تری با وی انجام دهیم.

در واقع این ایده با دیدن راش‌های مجموعه «روایت فتح» ایجاد شد و نهایتاً با اصلاح صدا و تصویر و طراحی پلاتو رسیدیم به ۳۰ قسمت که فاز اولیه پروژه «روزگاری ما» را شامل می‌شود.

روند تحقیق و پژوهش، چگونه انجام گرفت؟

پژوهش این پروژه در فاز اول با دیدن راش‌ها انجام شد. گاهی اختلاف اطلاعات بوجود می‌آمد که با پیدا کردن عواملی که تصاویر را تهیه کرده بودند به اطلاعات مورد نیاز می‌رسیدیم. در مواقعی هم با تماس با عوامل تصویربردار و مدیران اسبق روایت فتح، نکاتی را که ضروری بود به‌دست می‌آوردیم.

مرحله بعدی پژوهش با گرفتن بازخورد از مخاطبین برای یافتن سوژه‌ها انجام می‌شود. همینطور با حضور در محل‌هایی که تصویربرداری شده بود یا به‌دست آوردن اطلاعاتی که خود فیلم می‌داد می‌رسیدیم به رزمندگانی که با آنها مصاحبه شده بود.

با توجه به بازخوردی که در فصل اول دیدید، میزان استقبال مخاطب از فصل دوم و بازخورد آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به تعدد پخشی که برا این مجموعه در نظر گرفته شده است و همینطور بستر‌های مناسب رسانه‌ای که در زمان حاضر ایجاد شده امید بیشتری برای گرفتن بازخورد مثبت مخاطبان داریم.

چه ضرورتی باعث شد تا سراغ راش‌های مجموعه روایت فتح بروید؟

آنچه شهید آوینی و دوستان دیگر در طول جنگ تحمیلی تولید می‌کردند بنا بر ضرورت آن دوره تدوین می‌شد. من به این خاطر هنوز سراغ بسیاری از راش‌های آن نرفته‌ام لذا می‌توان دوباره از این راش‌ها استفاده کرد و خوانش جدیدی ارائه داد.

به نظر من بعضی از شخصیت‌های این مجموعه می‌توانند دوباره مطرح شوند. این کنجکاوی را در مخاطب برمی‌انگیزد که بداند این فرد کیست؟ چرا آنجا بوده؟ الان کجاست؟ به نظرم دانستن راجع به این‌ها باعث می‌شود که من تاریخی را بدانیم و وقتی که تاریخی را بدانیم هویت امروزمان ساخته می‌شود.

دلیل انتخاب اسم «روزگاری ما» برای این مجموعه چه بود؟

دانستن تاریخ فایده‌اش این است که بتوانی حال و آینده بهتری را درست کنی و درست زندگی کنی و فکر می‌کنم که در حال و احوال ما تأثیر دارد. اینکه اسم کار را گذاشتم «روزگاری ما» به این دلیل بود که ما روزگاری اینگونه زیسته‌ایم و باز هم می‌توانیم اینگونه زیست کنیم. لازم نیست که حتماً در بستر جنگ و سختی و بلا قرار بگیریم تا یک جلوه‌ای از انسانیت را از خودمان بروز بدهیم. همین الان هم می‌شود با به یاد آوردن یک خصلت و نوعی از زندگی، باز آن را وارد زندگی کرد و همان‌گونه زندگی کرد.

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.