کد خبر : 8568
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳
-

رضایی کوچی: کمیسیون عمران بر فرآیند رسیدگی به سانحه هواپیما نظارت می‌کند

رضایی کوچی: کمیسیون عمران بر فرآیند رسیدگی به سانحه هواپیما نظارت می‌کند

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گرچه سپاه مسئولیت شلیک منجر به سانحه را به عهده گرفت، ولی برای اثبات تقصیر نیاز به بررسی دقیق سانحه است که کمیسیون عمران طبق وظیفه ذاتی خود نظارت بر فرآیند علت یابی و رسیدگی سانحه را انجام می‌دهد و نتیجه نهایی را به سمع و نظر نمایندگان، ملت شریف و جامعه بین الملل خواهد رساند.

به گزارش سورپرس، محمدرضا رضایی کوچی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا (س) و شهادت سردار رفیع اسلام و جان باختن هموطنانمان در مراسم تشییع سردار دل‌ها و همچنین رحلت شهادتگونه جان باختگان سانحه هواپیمایی، گفت: سردار شهید اسلام و انقلاب سپهبد حاج قاسم سلیمانی با شهادت خود باعث عزت و اقتدار بیشتر نظام انقلاب مقدس اسلامی گردید.

وی افزود: آمریکایی‌ها با اشتباهی اساسی تصور می‌کردند با ترور و حذف فیزیکی فرمانده شجاع و سلحشور سپاه قدس ساختار فرماندهی قوای نظامی کشور را با چالش مواجه می‌کنند و غافل از اینکه حاج قاسم‌ها در بدر دنبال شهادت می‌باشند و جانشین پروری را جز اصول فرماندهی خود نهادینه کرده‌اند.

نماینده مردم جهرم با اشاره به انتصاب بلادرنگ جانشین سردار سلیمانی توسط مقام معظم رهبری گفت: آنها فکر نمی‌کردند که شهادت حاج قاسم موجب بیداری و انسجام ملت شود. خون این شهید خودساخته علیه نظام سلطه چنان جوشید و خروشید که آمریکا را به خاک ذلت کشاند.

رضایی کوچی با بیان اینکه ترور به معنای حذف فیزیکی و با اقدامی بزدلانه به دور از شهامت و مردانگی اوج استیصال آمریکایی‌ها را نشان داد، گفت: اینکه در تاریکی شب با پهپاد به کمین بنشینی و در فضای غیر جنگی موشک خود را از راه دور به سمت شیرمردان شلیک کنی نشان از وحشت دشمن و همچنین نشان از عزم و رزم فرمانده شهید ما دارد که ترامپ قمارباز این ترس خود را در صدای لرزانش در اولین مصاحبه رسانه خود نمایان ساخت و این شهادت آغازی برای خروج آمریکا از منطقه شد.

وی با اشاره به اینکه پاسخ محکم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شلیک موشک‌های بومی به اصلی ترین پایگاه نظامی آمریکا چند پیام به دولت‌ها مخابره کرد، تصریح کرد: اولا عبور موشک‌ها از سیستم دفاعی مجهز آمریکا و آن هم در ساعتی مشخص به یاد ساعت ترور سردار سلیمانی از منظر نظامی، ضعف ارتش مجهز آمریکا نبود بلکه اقتدار و برتری ما بر ارتش آمریکا را به رخ کشید.

نماینده مردم جهرم افزود: ما اولین ملتی هستیم که به آمریکایی‌ها سیلی وحشت و حقارت را نواختیه‌ایم و چه محکم نواختیم و به دنیا گفتیم جنگ طلب نیستیم ولی وقتی قلدری وارد منطقه شود اگر دست از پا خطا کند تنبیه‌اش می‌کنیم.

رضایی کوچی تاکید کرد: ما آغازگر هیچ جنگی نبوده و نخواهیم بود، ولی سرنوشت جنگ را در اختیار می‌گیریم.

وی با اظهار اندوه به خاطر از دست دادن جمعی از هموطنان در حادثه کرمان به مسئولین اداره امور این استان تذکر داد و از مسئولین ملی نیز خواست که قصور و بی تدبیری مدیران مرتبط با این حادثه استانی را بررسی و مورد اقدام قرار داده و دولت به بازماندگان این حادثه تلخ در کرمان به خوبی رسیدگی نماید.

نماینده مردم جهرم با اشاره به سانحه سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ گفت: در هفته گذشته با سانحه تلخ و پر اندوه سقوط هواپیمایی بوئینگ ۷۳۷ خط هوایی اوکراین مواجه شدیم و همه در بهت و غم فرو رفتیم. سپاه هیچ گاه موضوعی کذب مطرح ننمود و سه روز بعد از حادثه نیز در حالی که بررسی کارشناسی این سانحه هوایی حتی آغاز هم نشده بود و در مرحله جمع آوری اطلاعات قرار داشت، مسئولیت این سانحه را پذیرفت و از ملت و بازماندگان عذرخواهی کرد در حالی که طبق اصول بین المللی در بررسی سوانح هوایی، بایستی مادامی که بررسی‌های کارشناسی‌ پایان نیافته، سکوت می‌نمود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گرچه سپاه مسئولیت شلیک منجر به سانحه را به عهده گرفت که در همین جا کمال تشکر و قدردانی از تواضع مسئولین سپاه در پذیرش مسئولیت این سانحه و هزینه‌های اجتماعی آن را اعلام می‌نمایم، ولی برای اثبات تقصیر نیاز به بررسی دقیق سانحه است که کمیسیون عمران وظیفه ذاتی خود در نظارت بر فرآیند علت یابی و رسیدگی سانحه را انجام می‌دهد و نتیجه نهایی را به سمع و نظر نمایندگان، ملت شریف و جامعه بین الملل خواهد رساند و همچنین در این راه هیچ مماشاتی نخواهد داشت که سابقه گزارش‌های کمیسیون عمران در بررسی حوادث قبلی نیز موید این موضوع است.

رضایی کوچی با تاکید بر اینکه سوالات و ابهاماتی وجود دارد که باید پاسخ داده شود، عنوان کرد: شبکه دفاع هوایی و پدافند جمهوری اسلامی ایران که از جمله دقیق‌ترین و هوشیارترین پدافندها شناخته می‌شود چرا شلیک کرد؟ آیا واقعا خطا نمود یا علل دیگری پدافند را به اشتباه انداخت؟ چرا آمریکایی‌ها به این سانحه اینقدر واکنش نشان دادند؟ آیا ارتباطی اقتصادی بین این سانحه و شرکت آمریکایی سازنده هواپیما وجود دارد؟ آیا رابطه اقتصادی بین شرکت آمریکایی سازنده با تصمیم گیران آمریکایی وجود دارد و سوالات دیگری که باید پاسخ داده شود.

وی خاطرنشان کرد: پس از اعلام مسئولیت پذیری و عذرخواهی سپاه و غلبه فضای احساساتی اعتراضاتی در سطح کشور مشاهده شد که ضمن محترم شمردن نفس اعتراض که نشان از هوشیاری جامعه دارد و موجب می‌شود که مطالبه عمومی منجر به ارتقای کیفی اداره امور گردد، اما از نحوه برگزاری این اعتراضات و قضاوت‌های زود هنگام و طرح شعارها و مباحث جانبدارانه در این اجتماعات اعتراضی که قطعا با تحریک‌های هدفدار همراه می‌باشد متاثر و گلایه‌مندم.

نماینده مردم جهرم در پایان به حضور سفیر انگلیس در اعتراضات اخیر کشور اشاره کرد و گفت: چرا باید سفیر یک کشور بیگانه در اعتراضات داخل کشور حضور یابد و کجای ضوابط و مقررات بین المللی اجازه می‌دهد که یک سفیر و مقام دیپلماتیک در امور داخلی کشور دیگر دخالت نماید؟

انتهای پیام/٢٣۴

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.