کد خبر : 138261
تاریخ انتشار : شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
-

با وجود محدودیت منابع آبی صورت گرفت؛

رشد تولید محصولات کشاورزی راهبردی با بهره‌وری بهینه از منابع آب/ تحقق خودکفایی گندم در شرایط خشکسالی

رشد تولید محصولات کشاورزی راهبردی با بهره‌وری بهینه از منابع آب/ تحقق خودکفایی گندم در شرایط خشکسالی
علی‌رغم محدودیت‌های منابع آبی در سه سال اخیر، مدیریت بهینه منابع و مصارف آب و استفاده حداکثری از آب‌های به‌هنگام به گونه‌ای رقم خورد که امسال شاهد افزایش تولید محصولات کشاورزی و خودکفایی در گندم هستیم.

به گزارش گروه اقتصادی سورپرس، در حالی‌که در سه سال گذشته، کشور با افزایش بی‌سابقه دمای هوا و کاهش بارندگی و به تبع آن کاهش منابع آبی روبرو بود، براساس اخبار و آمار منتشر شده توسط وزارت جهاد کشاورزی شاهد حفظ میزان تولید محصولات راهبردی کشاورزی و حتی رشد تولید بوده‌ایم.

خبرگزاری ایرنا در ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ به نقل از شرکت بازرگانی دولتی ایران از افزایش ۲۶ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته خبر داد و نوشت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان کشور خریداری شده که این میزان نسبت به بازه زمانی سال گذشته، ۷۷۰ هزار تن معادل ۲۶ درصد افزایش داشته است.

روزنامه کیهان نیز ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ به نقل از علیرضا مهاجر معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی نوشت: امسال برآوردها نشان می‌دهد تا پایان فصل برداشت میزان خرید تضمینی گندم به ۱۰ میلیون تن برسد که بیانگر خودکفایی کشور در تأمین گندم و آرد در دولت سیزدهم است. مهاجر تأکید کرده بود که این افزایش تولید تنها مربوط به محصول گندم نیست و در بقیه کالاهای اساسی مانند برنج، جو، شکر، پنبه و دانه‌های روغنی نیز روند افزایش تولید و عملکرد در واحد سطح را شاهد هستیم.

این روزنامه همچنین در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ به نقل از سیدسعید راد مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران چنین نوشت: خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته رشد ۴۲ درصدی و نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۱۱۶ درصدی داشته است.

بنابراین گزارش، سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ دو سال از سه سال خشک اخیر بوده است که وزارت نیرو را بر آن داشت تا برنامه‌هایی را برای مدیریت بهینه منابع و مصارف آب به اجرا درآورده و این برنامه‌ها در قالب مدیریت یکپارچه حوضه‌های آبریز دنبال شود.

وزارت نیرو در تمرکز ویژه بر مدیریت منابع و مصارف آب کشور نه تنها در تأمین آب شرب توفیق داشته بلکه در کشاورزی نیز علی‌رغم کاهش منابع آّبی، با برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از آب‌های به‌هنگام و تنظیم شده و تحویل با برنامه آب به کشاورزان، کشور شاهد رشد تولید بخش کشاورزی و افزایش بهره‌وری بوده است.

مدیریت بهینه منابع و مصارف آب با همکاری مؤثر وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو

عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب در گفتگو با شبکه خبری آب ایران در این خصوص اظهار داشت: در دو سال اخیر، برنامه‌های منابع و مصارف حوضه‌های آبریز مختلف در شورای معاونان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو به دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.

وی افزود: بدین ترتیب امکان بهره‌برداری بهینه و تولید بیشینه از منابع آب محدود در راستای تولید محصولات کشاورزیِ راهبردی بهتر از پیش فراهم شده است.

سخنگوی صنعت آب ایران بیان داشت: همچنین در فرآیند تدوین برنامه بهره‌برداری از منابع آبی موجود در مخازن سدها، به بهره‌گیری حداکثری از بارش‌های به‌هنگام توجه ویژه‌ای شده است.

بزرگ‌زاده با تأکید بر اینکه مدیریت بهینه منابع و مصارف آب با همکاری نزدیک و مؤثر دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و نیرو محقق می‌شود، خاطرنشان کرد: توصیه همیشگی ما این است که در میزان استفاده از سموم کشاورزی دقت شود تا از مصرف آبِ بیشتر به عنوان اقدام علاج‌بخشی و ترمیمی جلوگیری شود.

انتهای پیام/۳۳۳

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.