کد خبر : 139563
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴
-

رحیمی: تحریم‌های دارویی، نقض جدی حقوق بشر است

رحیمی: تحریم‌های دارویی، نقض جدی حقوق بشر است
وزیر دادگستری با اشاره به اینکه تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا بخصوص در تامین دارو برای برخی کشور‌ها از جمله ایران و روسیه مشکلاتی را ایجاد کرده است گفت: این تحریم‌ها بخصوص در حوزه دارو نقض جدی حقوق بشر تلقی می‌شود.

به گزارش سورپرس؛ امین حسین رحیمی در دیدار با وزیر دادگستری روسیه و همراهان وی، برگزاری همایش بزرگ حقوقی سنت‌پترزبورگ در اردیبهشت ۱۴۰۲ را واقعه‌ای تاریخی و نمونه برشمرد و اظهار امیدواری کرد تا بتوان از دستاورد‌های این رویداد بزرگ به نفع ملت‌ها استفاده کرد.

وزیر دادگستری با اشاره به اینکه برخی کشور‌های غربی و در رأس آن‌ها آمریکا خود را قیّم جهان معرفی می‌کنند اظهار داشت: تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا بخصوص در تامین دارو برای برخی کشور‌ها از جمله ایران و روسیه مشکلاتی را ایجاد کرده است. این تحریم‌ها بخصوص در حوزه دارو نقض جدی حقوق بشر تلقی می‌شود و باید تلاش کنیم در سطح بین المللی این اقدامات و تحریم‌های ظالمانه را به عنوان نقض حقوق بشر معرفی و پیگیری کنیم.

رحیمی یکی دیگر از سیاست‌های آمریکا و هم‌پیمانانش را نفوذ در مجامع بین‌المللی عنوان کرد و گفت: مجامع بین‌المللی مطابق قوانین باید حامی مظلومین باشند، اما امروز شاهد هستیم که در موضوع غزه منفعل بوده و به چه صورت عمل می‌کنند. باید با استفاده از ابزار‌های حقوقی جلو این اقدامات یکجانبه بایستیم.

وزیر دادگستری کشورمان روابط با روسیه را بسیار خوب برشمرد و گفت: علاوه بر  موافقتنامه‌های ۴ گانه از جمله انتقال محکومان، معاضدت در امور حقوقی و کیفری و استرداد مجرمان که قبلا به امضا رسیده است، تنظیم تفاهم‌نامه مهم جامع راهبردی بین دو کشور در مراحل پایانی خود قرار دارد.

رحیمی بر تقویت همکاری‌ها در قالب گروه بریکس، سازمان همکاری شانگ‌های و اتحادیه‌های منطقه‌ای را ضروری برشمرد و با استقبال از پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک وزاری دادگستری عضو بریکس گفت: امروز ۵ یادداشت تفاهم همکاری به امضا می‌رسد که اقدامی ارزشمند است، برنامه همکاری دو ساله، یادداشت تفاهم در مورد سازمان‌ها غیرانتفاعی مردم‌نهاد و یادداشت تفاهم بین دانشگاه علوم قضایی ایران و روسیه می‌تواند در انتقال تجربیات و ارتقا سطح مناسبات حقوقی دو کشور موثر باشد.

کنستانتین چوچینکو وزیر دادگستری فدراسیون روسیه نیز در ابتدای این نشست با مهم ارزیابی کردن نخستین نشست مشترک وزرای دادگستری ایران و روسیه، این نشست را مبنایی برای هم‌گرایی و هم‌افزایی تهران و مسکو در حوزه حقوقی و قضایی برشمرد و گفت: امروز اسناد مهمی به امضا می‌رسد که زمینه‌ساز توسعه مناسبات حقوقی دو کشور است، امروز فرصتی فراهم شده تا چشم انداز‌ها و ظرفیت‌های توسعه همکاری دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وزیر دادگستری روسیه گفت: امروز شاهد اثرگذاری مناسبات سیاسی چند کشور بر نهاد‌ها و بنیان‌های حقوق بشری هستیم به طوری که دفاع از مبانی حقوق بشر مستلزم تامین منافع این کشور‌ها شده است. ارزش‌های غربی در حال تخریب بنیان جامعه و خانواده در دو کشور ایران و روسیه هستند بر این اساس و در شرایط فعلی مهم است که با توسعه همکاری‌های استراتژیک خود، به صورت موثر با چالش‌های پیش رو مواجه شویم و با ایجاد نهاد‌های دولتی و غیردولتی مشترک شرایطی را فراهم آوریم تا در هر موقعیتی از حقوق شهروندانمان دفاع کنیم.

چوچینکو، با مناسب ارزیابی کردن ظرفیت و اختیار وزارتخانه‌های دادگستری دو کشور در ایجاد نگاه مشترک و پیگیری ابتکارات حقوقی برای دفاع از حقوق و آزادی‌های شهروندان، حاکمیت قانون و تحکیم بنیان‌های حقوقی، مهمترین وظیفه وزارت دادگستری روسیه را توسعه و به‌روزرسانی سیستم کیفری و اجرایی و دفاع از ارزش‌های سنتی بومی و اخلاقی و همچنین ارزش‌های بشردوستانه بخصوص در حوزه حقوقی و قضایی عنوان کرد و گفت: تمایل داریم طیف زیادی از مسایل مشترک را با هدف ایجاد ابزار حقوقی مبارزه با تحریم‌ها، مسایل مربوط به نوآوری در قانونگذاری و توسعه همکاری‌ها و فعالیت نهاد‌های علمی را مورد بررسی قرار دهیم.

وی با استقبال از پیوستن جمهوری اسلامی ایران به سازمان بریکس، همکاری‌ها در این سازمان را استراتژیک برشمرد و اظهار داشت: با توجه به افزایش تعداد اعضای بریکس، پیشنهاد می‌شود گروه مشورتی متشکل از وزرای دادگستری کشور‌های عضو با هدف تشخیص محور‌های فعالیت و فعال‌‎سازی ابتکارات مشترک و تبادل تجربه‌های موفق تشکیل شده و اسناد آن در حاشیه دوازدهمین همایش بین‌المللی حقوقی سنت پترزبورگ در اواخر ماه ژوئن سال آینده میلادی به امضا برسد.

چوچینکو در پایان، با دعوت از وزیر دادگستری کشورمان برای سفر به روسیه و شرکت در دوازدهمین همایش بین‌المللی حقوقی سنت پترزبورگ، بر توسعه مناسبات حقوقی ـ قضایی دو کشور تاکید کرد.

در این نشست همچنین مقامات حقوقی و قضایی وزارت دادگستری دو کشور در خصوص مسایل دو جانبه و راه‌های توسعه همکاری‌ها و ارتقاء سطح مناسبات دوجانبه به تبادل نظر پرداختند.

در حاشیه دیدار وزرای دادگستری ایران و روسیه، ۵ سند همکاری دوجانبه به امضای طرفین رسید.

این اسناد همکاری شامل موافقت‌نامه همکاری در حوزه فعالیت‌های آموزشی و علمی بین دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری جمهوری اسلامی ایران و موسسه آموزش عالی تعلیمی مالیه دولتی فدرال (دانشگاه دادگستری دولتی سراسر روسیه، موافقت‌نامه همکاری بین مرکز وکلا قوه قضاییه (کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده) جمهوری اسلامی ایران و کانون وکلای فدرال روسیه، یادداشت تفاهم بین سازمان تعزیرات حکومتی جمهوری اسلامی ایران و سرویس فدرال ضابطین قضایی فدراسیون روسیه برای سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴، ۴ـ یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت دادگستری جمهوری اسلامی ایران و وزارت دادگستری فدراسیون روسیه به منظور همکاری در زمینه مقررات قانونی فعالیت نهاد‌های غیرانتفاعی و ۵ـ تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت دادگستری جمهوری اسلامی ایران و وزارت دادگستری فدراسیون روسیه برای سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ بودند که امروز و در حاشیه دیدار وزرای دادگستری ایران و روسیه به امضا رسید.

 

انتهای پیام/۱۰۱

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.