کد خبر : 51530
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ - ۹:۰۲
-

راهکارهای موثر برای کودکان بد غذا

راهکارهای موثر برای کودکان بد غذا
وقتی تمرکز بر غذاخوردن، صحبت‌کردن و ایجاد ارتباط بین اعضای خانواده باشد، همه بیشتر از غذاخوردن لذت می‌برند.

به گزارش سورپرس؛ در اینجا چند ایده برای تشویق کودک بدغذای شما به نشستن سر سفره و لذت‌بردن از غذا ارائه می‌دهیم.

۱. حواس‌پرتی‌های هنگام غذاخوردن را محدود کنید
تبلت، تلفن‌ همراه و تماشای تلویزیون در هنگام غذاخوردن ممکن است علاقه کودک را به غذا کم کند. شاید اینها روش‌هایی برای ساکت و مشغول‌نگه‌داشتن کودک باشند، اما بهتر است استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی و دیگر حواس‌پرتی‌ها را در هنگام غذاخوردن محدود کنید. می‌‌توانید خودتان هم الگویی برای کودکان شوید و تلفن ‌همراهتان را کنار بگذارید.

وقتی تمرکز بر غذاخوردن، صحبت‌کردن و ایجاد ارتباط بین اعضای خانواده باشد، همه بیشتر از غذاخوردن لذت می‌برند.
محیطی آرام انتخاب کنید تا همه بتوانند از غذایشان لذت ببرند. صندلی مناسبی برای کودکتان انتخاب کنید یا اگر قدش به میز نمی‌رسد، چیزی زیرش بگذارید تا بتواند راحت روی میز بنشیند. پهن‌کردن سفره یا زیراندازی بزرگ هم ایده بدی نیست.

۲. غذا را به اندازه در بشقاب بگذارید
شاید مشکل اجتناب کودک از خوردن نیست. شاید فقط نمی‌خواهد همۀ غذای داخل بشقاب را بخورد. فراموش نکنید حجم غذای کودکان خیلی کمتر از بزرگ‌سالان است و اگر غذای زیادی برای او بکشید، طبیعی است که نتواند آن را تمام کند. شاید هم کودک شما اصلا گرسنه نباشد. اشتهای کودکان، به‌خصوص کودکان کوچک‌تر، در طول روز یا حتی هفته و ماه تغییر می‌کند و شاید نتواند هر سه وعده غذایی را کامل بخورد.

۳. زمان غذاخوردن نباید خیلی به زمان خواب نزدیک باشد
خواب‌آلودگی باعث می‌شود کودکان کلافه شوند و نتوانند به‌راحتی سر سفره بنشینند؛ پس زمان شام را طوری تنظیم کنید که نزدیک ساعت خواب کودک نباشد. بهتر است وعده‌های غذایی فورا قبل و بعد از انجام فعالیت‌های کودک نیز نباشند. شاید مجبور باشید تعداد وعده‌های غذایی‌تان را بیشتر کنید تا با برنامۀ زمانیِ همۀ اعضای خانواده هم‌خوانی داشته باشد.

۴. روتین داشته باشید
داشتن ساختار و روتین ثابت هنگام غذاخوردن برای غذاخوردنِ صحیحِ کودک بسیار مهم است. شاید بعضی از کودکان بدون وجود روتینِ خاصی به‌راحتی و بدون مشکل غذایشان را بخورند، اما نداشتن روتین بر عادت غذایی بسیاری از کودکان اثر منفی می‌گذارد. اگر ساعت یا برنامه زمانی مشخصی برای غذاخوردن ندارید، به این دقت کنید که آنها چند بار در روز غذا می‌خورند.

۵. استرسِ هنگام غذاخوردن را حذف کنید
اجبار، فشار یا دادزدن سر کودک هیچ فایده‌ای ندارد. به‌محض اینکه ناراحت شوند یا شروع به گریه کنند، دیگر هیچ شانسی برای غذادادن به آنها نخواهید داشت. شاید می‌خواهید کودک را به غذاخوردن تشویق کنید، اما مراقب باشید که فشار زیادی به او وارد نکنید.

۶. اجازه دهید کودکتان در آماده‌کردن غذا کمکتان کند

شاید خیلی از کودکان غذاهای تکراری را دوست داشته باشند، اما «تنوع» غذاخوردن را هیجان‌انگیزتر می‌کند. اگر کودکتان از شما می‌خواهد هر روز همان غذا را درست ‌کنید، ممکن است ایجاد تغییر مفید باشد. به کودکتان اجازه دهید غذاهای جدید انتخاب و امتحان کند. آنها را تشویق کنید در برنامه ریزی، خرید و آماده‌کردن غذا کمکتان کنند. اگر در تهیه و پخت غذا کمکتان کنند، شاید تمایل بیشتری برای خوردن آن داشته باشند.

۷. غذاها و نوشیدنی‌های خارج از وعده‌های غذایی را محدود کنید
خوردن خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها در طول روز اشتهای کودکان را از بین می‌برد. معدۀ آنها کوچک است و خیلی زود پر می‌شود و اگر کودکی هنگام شام یا ناهار اشتها نداشته باشد، طبیعی است که چیزی نخورد؛ پس بهتر است به‌غیر از مواقعی که کودکتان واقعا گرسنه است خوراکی‌ و نوشیدنی خارج از وعده‌های غذا به آنها ندهید.

۸. سبک غذایی کودکتان را بشناسید
کودکان با توجه به سبک غذایی‌شان ممکن است در زمان‌های مختلفی در طول شبانه‌روز به غذای کمتر یا بیشتر نیاز داشته باشند. به ‌همین دلیل، ممکن است کودک شما تمایلی به شام‌خوردن نداشته باشد، اما ناهار را کامل بخورد.

۹. اجازه دهید خراب‌کاری کنند
این کار شاید برای خیلی از مادرها اعصاب‌خردکن باشد، اما اهمیت زیادی دارد؛ زیرا کودکان به‌خصوص کودکانِ کوچک‌تر عاشق کشف‌کردن‌اند. اگر کودکِ وسواسی دارید، این کار مهم‌تر هم می‌شود. این کار به کودکانی که غذا را به‌دلیل اختلال پردازش حسی پس می‌زنند هم بسیار کمک می‌کند.

کلام آخر
غذا نخوردن کودک پدیده‌ای رایج است که در بسیاری از کودکان دیده می‌شود و در بیشتر موارد به بدغذایی کودک مربوط می‌شود. با ‌این ‌حال، در موارد خاص، ممکن است دلایل دیگری مانند اختلال حسی، اختلال حرکتی، بیماری ها یا دلایل رفتاری داشته باشد.

غذا نخوردن کودک هر دلیلی هم که داشته باشد به یاد داشته باشید نباید به‌اجبار به او غذا بدهید. شاید بهترین راه‌حل افزودن دست‌کم یکی از غذاهای سالمی که دوست دارد به هر وعده غذایی باشد. می‌توانید به آنها اجازه دهید فقط آنچه را دوست دارند بخورند. شاید سبزیجات را پس بزنند و فقط برنج و ماست بخورند، اما مهم این است که تنوع زیادی در هر وعده غذایی داشته باشید.

در این مقاله، علاوه بر معرفی دلایل غذا نخوردن کودک ، راه‌کارهایی نیز برای رفع آن ارائه دادیم. این مشکلِ رایجی است که خیلی از پدر و مادرها تجربه‌اش می‌کنند. دوست داریم بدانیم شما چطور با بدغذایی کودکتان مقابله کرده‌اید. آیا روش‌هایی را که در اینجا به آنها اشاره کردیم امتحان کرده‌اید؟ چه نتیجه‌ای گرفته‌اید؟ شاید هم روش‌های دیگری به کار گرفته باشید. درمیان‌گذاشتن نظرات و تجربه‌های ارزشمندتان برای ما و خوانندگان دیگر بسیار مفید خواهد بود.

انتهای پیام/ ۲۸۰

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.