کد خبر : 50291
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
-

راهکارهایی مهم برای پرهیز از خشونت خانگی در ایام کرونا

راهکارهایی مهم برای پرهیز از خشونت خانگی در ایام کرونا
خلاقیت و همدلی راهکارهایی مهم برای پرهیز از خشونت در ایام کروناست.

به گزارش سورپرس؛ یک روانشناس گفت: هر فردی در ایام کرونا وظیفه دارد، چیزی را که باعث تشدید پرخاشگری در او می‌شود، شناسایی و آن را مدیریت کند.
مژگان نیکنام روانشناس و مشاور خانواده درباره خشونت‌های خانوادگی در ایام کرونا اظهار کرد: مبنای اصلی خشونت‌های خانوادگی الگو‌های اشتباه یا خشونت گرایی است که توسط خانواده‌ها در افراد نهادینه شده است.
نیکنام گفت: خشونت حالت شدیدی از پرخاشگری است که هر نوع کنترل‌گری ساده و سلطه‌گری، تعرض و تنبیه فیزیکی در طیف خشونت خانگی قرار می‌گیرند.

الگو‌های خشونت گرایانه، عامل ریشه سوزی نسل‌های آینده
وی افزود: علت این خشونت‌ها باید ریشه‌یابی شود که در این صورت در می‌یابیم که مبنای اصلی این خشونت‌ها الگو‌های خشونت‌گرایانه یا الگو‌هایی هستند که از خانواده‌ها نشأت گرفته‌ و اول در خانواده و سپس در جامعه و فرهنگ نمایان می‌شوند؛ یعنی خانواده‌هایی که آداب اجتماعی و تربیتی آن‌ها اعمال قدرت و رفتار‌های خشونت آمیز است، این روحیه خشن نسل به نسل منتقل شده و این چرخۀ والدین خشن و کودکان مورد خشونت قرار گرفته، پایدار می‌ماند.
این روانشناس بیان کرد: این مسئله از قدیم هم در تمام جوامع، چه در جوامع توسعه یافته و چه در جوامع در حال توسعه یکی از معضلات و آسیب‌های اجتماعی بوده است، اما چیزی که باعث تشدید این خشونت‌ها می‌شود، برهه‌های بحرانی است که فرد مدیریت روانی و مدیریت زندگی خود را از دست می‌دهد.
نیکنام اضافه کرد: در دوران کرونا که یک دوره فرسایشی است، خشونت در افراد تشدید شده، چراکه در روز‌های قرنطینه افراد خانواده زمان زیادی را در کنار هم می‌گذرانند و این موضوع باعث افزایش تنش‌ها و خشونت‌ها می‌شود.
این مشاور خانواده گفت: افرادی که خشونت می‌کنند در واقع یک فرد عامل هستند و نیاز به اصلاحات رفتاری و حتی درمان دارند.

پیشگیری از پرخاشگری‌ها با خلاقیت و همدلی و مدیریت
نیکنام در ادامه درباره پیشگیری از خشونت‌‌ها و گذراندن دوران قرنطینه تصریح کرد: هر فردی وظیفه دارد در این دوران چیزی را که در او باعث تشدید پرخاشگری می‌شود، پیدا کند و سعی کند مدیریت اوضاع و زندگی را در دست بگیرد و شیوه جدید زندگی را بیاموزد و برنامه‌ریزی مناسب داشته باشد.
این روانشناس با بیان اینکه افراد نباید هیچ زمانی را بیهوده بگذرانند و باید برنامه داشته باشند، افزود: ساعتی را که کودکان به مدرسه یا هر یک از اعضای خانواده بیرون می‌رفتند، باید طوری برنامه ریزی شود که هر کسی فضای شخصی خودش را داشته باشد.
نیکنام گفت: در این برهه زمانی چیزی که بسیار کمک می‌کند، داشتن خلاقیت و همدلی برای درست گذراندن روز‌های سخت و بیمارگونه کرونایی است.

انتهای پیام/ ۲۸۰

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.