کد خبر : 106565
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
-

همزمان با برگزاری آیین سنتی پنجاه بدر مردم قزوین:

رادیو ایران و صدای مرکز قزوین اجرای مشترکی خواهند داشت

رادیو ایران و صدای مرکز قزوین اجرای مشترکی خواهند داشت
برنامه «ایرانشهر» رادیو ایران امروز دوشنبه 19 اردیبهشت، به مناسبت «پنجاه به در» قزوینی ها و روز باران، از قزوین تقدیم می شود.

به گزارش گروه فرهنگی سورپرس به نقل از شبکه رادیویی ایران، حسین معصومی تهیه کننده برنامه این هفته «ایرانشهر» بیان کرد: امروز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت، استاد کمال همنشین به قزوین سفر می کند و از آداب و رسوم اهالی قزوین می گوید.

معصومی ادامه داد: رسم «پنجاه به در» یکی از آئین‌ها و شاید مهمترین آیین برای حاجت‌خواهی از آسمان و آب است که تنها به قزوینی ها تعلق دارد.

آن ها با گذشت ۵۰ روز از شروع فصل بهار این جشن را به مناسبت ورود به واپسین روزهای فصل کاشت محصول کشاورزان در قزوین برپا می نمایند.

معصومی افزود: در این مراسم قزوینی ها، با خوردن غذاهایی همچون آش رشته و غذایی سنتی به نام دیماج که در واقع پیش غذا است و از سیر، نان خرد شده، گردو، سبزی، پنیر و کشمش درست می شود در واقع یک نوعی دیگر از مراسم ۱۳ به در را به جای می آورند.

البته شایان ذکر است به جز پیک نیک و دور هم جمع شدن قزوینی ها در این مراسم ۲ رکعت نماز باران به جای می آورند و ادعیه و مناجات هایی در زمینه ی نزول بارن و برکت را پخش می کنند.
در هنگام غروب خورشید هم همه ی کسانی که در این مراسم حضور دارند، نماز مغرب و اعشا را به اتفاق یکدیگر به جای می آورند و در انتها هم به خانه های خود باز می گردند.

برنامه «ایرانشهر» امروز ، دوشنبه ۱۹ اردیبهشت با اجرای یکی از گویندگان مرکز صدا و سیمای قزوین و استاد کمال همنشین و به تهیه کنندگی حسین معصومی ساعت ۱۹:۰۰ از رادیو ایران پخش می شود.

 

انتهای پیام/۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.