کد خبر : 53839
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
-

خطیب‌زاده در نشست خبری:

دیدار هیئت کره‌ای با ظریف/ مذاکره درباره پول‌های بلوکه شده ایران

دیدار هیئت کره‌ای با ظریف/ مذاکره درباره پول‌های بلوکه شده ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی امروز با آقای ظریف دیدار و گفتگو خواهد داشت.

به گزارش سورپرس؛ سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز(دوشنبه) در نشست خبری با بیان اینکه در روزهای گذشته موضوع نفتکش کره‌ای و سفر هیئت کره جنوبی برای مذاکره درخصوص بدهی‌های کره و پول های بلوکه شده ایران در بانک های کره‌ای مهمترین بخش تحولات سیاست خارجی بوده است، گفت: ما روز گذشته سفر قائم مقام وزارت امور خارجه کره جنوبی به ایران را داشتیم.

خطیب‌زاده گفت: هم‌اکنون دیدار قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی با آقای ظریف در حال انجام است.

وی با بیان اینکه هیئت کره‌ای دیروز هم با آقای عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه دیدار و گفتگو داشتند، افزود: در این دیدار درخصوص پول‌های بلوکه شده ایران مباحثی مطرح شد و طرف کره‌ای سوالات فنی در مورد نفتکش این کشور داشت.

اجازه نمی‌دهیم سیاست‌زدگی وارد پرونده هواپیمای اوکراینی شود

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات مقامات اوکراینی درخصوص حادثه هواپیمای اوکراینی و اتهام‌زنی مقامات آمریکا به ایران به این بهانه گفت: مجددا به خانواده قربانیان تسلیت می‌گویم، همانطور هم که وزیر امور خارجه در اینستاگرام خود بیان کردند، واژه در بیان همدردی با خانواده‌های این عزایزان ناتوان است. با این حال، لازم می‌دانم به شکل دقیق و روشن بگویم ایران صلاحیت انحصاری در پیگیری قضایی متهمین این ماجرا را دارد و از روز اول، دادستان نظامی تهران این مسئله را انجام داد.

وی ادامه داد: از همان روزهای اول با پیگیری‌های قضایی، متهمین دستگیر و طبق مقررات مسائل پیگیری شده است. ما یک معاهده قضایی با اوکراین داشتیم و دو دور گفت‌وگوی سیاسی، حقوقی، فنی و قضایی و… با طرف اوکراینی انجام دادیم. دور سوم قرار بود در نوامبر ۲۰۲۰ در اوکراین برگزار شود که علیرغم پیگیری ما طرف مقابل هنوز تاریخ نهایی را اعلام نکرده است.

خطیب‌زاده تاکید کرد: ‌طبق ماده ۱۳ معاهده شیکاگو گزارش فنی خود را باید ارائه می‌کردیم اما با جدیتی که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری انجام شد، به شکل ویدئوکنفرانس ارائه و در تاریخ نهم دی گزارش رسمی ارسال شد.

وی ادامه داد: این کشورها ۶۰ روز فرصت دارند نظر خود را ارائه کنند و بعد از آن، سازمان هواپیمایی می‌تواند گزارش خود را تکمیل و آن را ارائه دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: رویکرد این کشورها و برخی عناصر دیگر نشان می‌دهد به دنبال حل موضوع نبوده و می‌خواهند ماجرا را سیاسی کنند، افراد آشنا به مسائل حقوقی می‌دانند که در ماجراهای کوچک‌تر ممکن است سال‌ها روند قضایی طول بکشد. در این ماجرا فشارهای سیاسی به دور از روند قانونی درست  نیست.

خطیب‌زاده با بیان اینکه رسیدگی قضایی باید عادلانه و دقیق باشد تصریح کرد: ما در دو دور گفت‌وگو با طرف اوکراینی ماجرای پرداخت غرامت‌ها را بیان کردیم اما طرف اوکراینی نظری نداد. از سوی دیگر ایران به نشان حسن نیت پرداخت دیه یکسان را به همه قربانیان به دور از ملیت افراد، مدنظر گرفت. دولت ایران به عنوان دولت مسئول در چارچوب فنی این مسائل را رسیدگی کرده و قطعا اسیر سیاست‌زدگی برخی عناصر و افراد ورشکسته نخواهد شد و اجازه نمی‌دهیم سیاست‌زدگی وارد این مسئله شود.

اقدامات ایران در کاهش تعهدات در چارچوب برجام است

وی درباره بیانیه کشورهای اروپا درباره غنی‌سازی ۲۰ درصد ایران، گفت: کشورهای اروپایی به عنوان مشارکت‌کننده در برجام نه تنها به وظایف خود عمل نکردند بلکه شریک نقض برجام توسط آمریکا شدند. اروپایی‌ها بهتر از هر کسی می‌دانند اقدامات ایران در چارچوب و وفق برجام و برای حفظ توافق است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با تاکید بر اینکه سه کشور اروپایی بهتر می‌دانند آنچه در ایران رخ می‌دهد، نشانه یک بیماری است که ریشه آن در رفتار طرف‌های مقابل و نقض عهد آمریکاست، گفت: آن بیماری، نقض مکرر برجام توسط آمریکا و سه کشور اروپایی است. اقدامات ایران به سرعت برگشت پذیر است و اگر آنها می‌خواهند بیماری را درمان کنند، به تعهداتشان عمل کنند.

خطیب‌زاده ادامه داد: اینکه مسکنی زده شود، تا تب بریده شود، حل بیماری نیست. حل بیماری در انجام تعهدات است. بازگشت اروپا و آمریکا به برجام و تعهدات خودشان درمان این موضوع است و ما هم به تعهدات خود بازمی‌گردیم اقدام موثر در برابر اقدام موثر.

انتهای پیام/ ۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.