کد خبر : 91062
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵
-

دیدار رؤسای مجالس ایران و ترکیه

دیدار رؤسای مجالس ایران و ترکیه
محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سفر خود به ترکیه، با مصطفی شن توپ رئیس مجلس ملی ترکیه دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش گروه بین الملل سورپرس، رؤسای مجالس ایران و ترکیه در این دیدار با تأکید بر جایگاه دو کشور در منطقه و تحولات بین‌المللی بر ارتقای سطح همکاری‌های دوجانبه و نهایی شدن سند همکاری‌های جامع تهران-آنکارا تأکید کردند.

محمد باقر قالیباف در این دیدار ظرفیت اجلاس سازمان همکاری اسلامی و اجلاس‌های مشابه منطقه‌ای و بین المللی را مهم ارزیابی کرد و گفت: ما می‌توانیم برای حل مشکلات کشور‌های اسلامی تلاش کنیم که البته این مسئله نیازمند بررسی‌های همه جانبه و همکاری‌های لازم پیش از اجلاس‌هاست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه معتقدیم ایران و ترکیه می‌توانند با همکاری‌های نزدیک، اثرگذاری‌های خوبی در سطوح منطقه‌ای و بین المللی داشته باشند، افزود: نتیجه این همکاری‌ها را در اجلاس شهرداران کلان‌شهر‌ها در زمانی که شهردار تهران بودم دیدم و اکنون نیز آمادگی داریم همکاری‌های مشترک تعریف کنیم.

وی در ادامه اولویت دولت و مجلس ایران را توسعه همکاری با کشور‌های همسایه و کشور‌های اسلامی عنوان کرد و افزود: امیدوارم در آینده نزدیک توافق راهبردی دو کشور نهایی شده و نقشه راه توسعه روابط ایران و ترکیه تعیین شود چرا که بدون شک دو کشور می‌توانند با همکاری‌های نزدیک دو جانبه، نقش موثری در تحولات منطقه‌ای و بین المللی داشته باشند.

قالیباف تصریح کرد: منافع مشترک بسیاری میان دو کشور وجود دارد و با توجه به همین منافع و نقش موثر دو کشور، قدرت‌های خارجی موافق با این همکاری‌ها و ارتقای روابط دو کشور نیستند.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه مسأله‌ای در منطقه نیست که دو کشور در آن مؤثر نباشند، یادآور شد: ریشه دشمنی آمریکا با ایران و فشار‌های اخیر بر ترکیه در فهم قدرت و جایگاه دو کشور و اثرگذاری ایران و ترکیه در منطقه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان نقش گروه‌های دوستی پارلمانی ایران و ترکیه را در حل و فصل مسائل سوریه عراق بسیار مهم دانست و بر فعال‌تر شدن آن‌ها تأکید کرد.

مصطفی شنتوپ رئیس مجلس ترکیه نیز در این دیدار با بیان اینکه متأسفانه به دلیل پاندمی کرونا، نقش اتحادیه بین المجالس کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی تضعیف شده، گفت: لازم است با اقدامات هماهنگ و همکاری نزدیک درباره مسائل و مشکلات کشور‌های اسلامی بار دیگر جایگاه این اتحادیه را تقویت کنیم.

رئیس مجلس ملی ترکیه با تأکید بر تشکیل کمیته حقوق مسلمانانی که در برخی کشور‌ها حضور دارند، اما در اقلیت هستند، افزود: موضوع فلسطین همواره در دستور کار ما قرار داشته و در مجامع منطقه‌ای و بین المللی آن را مطرح کرده ایم.

وی افزود در راستای ارتقای روابط دوجانبه و نشست‌های راهبردی دو کشور ، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به زودی به تهران سفر می کند. وی گفت ما نیز مصمم هستیم تا روابط دو کشور را در چارچوب ارتباطات پارلمانی توسعه دهیم که به این منظور باید گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور فعال‌تر شوند

شنتوب در ادامه با اشاره به افزایش حجم تجارت دو کشور در سال ۲۰۲۱ نسبت به گذشته، بیان داشت: ما مخالف تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران هستیم و امیدواریم مذاکرات وین با موفقیت به نتیجه برسد.

 

انتهای پیام/۱۱۱

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.