کد خبر : 64166
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
-

«دست انداز» نسخه دیگری از «خنده بازار» است

«دست انداز» نسخه دیگری از «خنده بازار» است
«دست انداز» به کارگردانی «شهاب عباسی» در حقیقت ادامه‌ی «خنده بازار» با همان مفاهیم و قالب هنری است.

به گزارش گروه فرهنگی سورپرس، در میان برنامه‌های تلویزیونی که شبکه‌ی نسیم سیما به مناسبت نوروز ۱۴۰۰ تدارک دیده، «دست انداز» شکل دراماتیک و نمایشی دارد. دست انداز به کارگردانی «شهاب عباسی» در حقیقت ادامه‌ی «خنده بازار» با همان مفاهیم و قالب هنری است. نقد اجتماعی با بیانی طنز و کمیک در کنار نقد آثار تلویزیونی شاخص‌ترین مشخصه‌ی هشت فصل خنده بازار به کارگردانی شهاب عباسی بود که دقیقا همین خصائص و ویژگی‌ها در دست انداز نیز مشهود است.

شاید اگر دست انداز قرار بود در شبکه‌ی سوم سیما روی آنتن برود به نام فصل نهم «خنده بازار» ارائه می‌شد کما اینکه برخی از آیتم‌های دست‌انداز عینا همان آیتم‌های خنده بازار هستند و هیچ‌گونه نوآوری درباره‌ی آن‌ها اعمال نشده است. مثل آیتمی که چهره‌ی افراد دیده نمی‌شود و فقط از طریق میمیک و ژست بدن بازیگران می‌توان تشخیص داد کدام کاراکتر دیالوگ می‌گوید.

شاید بهتر بود ساخت این مجموعه آیتم کمدی از طریق همان شبکه‌ی سوم سیما روی آنتن برود و یک فصل دیگر از خنده بازار روی آنتن باشد تا اینکه کارگردان سریالی را تولید کند که به نوعی کپی برداری از آثار قبلی خودش باشد. اکثر بازیگران دست انداز سابقه‌ی حضور در خنده بازار را دارند.

تنها تفاوت دست انداز و خنده بازار وجود آیتمی مرکزی و اصلی است که به زندگی یک زن و شوهر طناز و سالخورده می‌پردازد که نمادی از اهمیت و احترام به بزرگان خانواده به ویژه در ایام کرونایی است. نقد ترویج برخی از بازی‌های غربی مانند بازی مافیا نیز شاید یکی از نکات مثبت این مجموعه‌ی تلویزیونی است.

نکته‌ی دیگر که بسیار حائز اهمیت است ساعت پخش این مجموعه‌ی طنز تلویزیونی است. ساعت پخش این مجموعه‌ی کمیک با ساعت پخش سریال نوروزی شبکه‌ی پنج سیما (تهران) تداخل زمانی دارد. از آنجا که در ایام کرونایی خانواده‌ها دعوت به خانه‌نشینی شده اند و این دومین نوروزی است که چنین وضعیتی در جامعه‌ی ما حاکم است، تلویزیون با برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تر می‌توانست از بروز تداخل در پخش سریال‌های تلویزیونی ممانعت کند و به نوعی از سریال‌های تولید کشورمان حمایت به عمل آورد.

با رعایت این نکات ظریف در پخش سریال‌های تلویزیونی، مطمئنا بینندگان تلویزیون کشورمان وفادارتر از قبل می‌توانند پیگیر آثار تلویزیونی به ویژه در ایام نوروز باشند. نوروزی که معمولا تلویزیون با دست پر به سراغ بینندگانش می‌رود یقینا مستلزم برنامه‌ریزی دقیق در پخش و عدم تداخل برنامه‌های تلویزیونی است.

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.