کد خبر : 96985
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۸:۴۷
-

نشست پشت درهای بسته شورای امنیت؛

درخواست آمریکا و متحدانش از کره شمالی برای بازگشت به مذاکره

درخواست آمریکا و متحدانش از کره شمالی برای بازگشت به مذاکره
ایالات متحده، ژاپن و تعدادی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای مشترک از کره شمالی خواستند تا «به گفت وگو بدون پیش شرط» درباره پرتاب موشک یکشنبه گذشته پیونگ یانگ بازگردد.

به گزارش گروه بین الملل سورپرس، به نقل از نووستی، در بیانیه مشترک واشنگتن و متحدانش که توسط لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل قرائت شد، آمده است: ما بار دیگر از کره شمالی می خواهیم که اقدامات “بی ثبات کننده” خود را متوقف کرده و به گفتگو و مذاکره بازگردد.

این نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل به درخواست ایالات متحده برای گفتگو درباره پرتاب موشک بالستیک میان برد کره شمالی در یکشنبه گذشته برگزار شد.

وی افزود: همواره برای دستیابی به دیپلماسی جدی و با ثبات تلاش می‌کنیم و متقابلا کره شمالی باید تعهد مشابهی را برای کاهش تنش‌ها در منطقه و تضمین صلح و امنیت بین المللی ارائه کند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل عنوان داشت: همچنان از کره شمالی می خواهیم که به پیشنهادات ما و سایر کشورها برای مذاکره بدون پیش شرط پاسخ دهد.

در این بیانیه آمده است که پرتاب اخیر موشک بالستیک توسط پیونگ یانگ نقض قطعنامه‌های سازمان ملل و باعث بی‌ثباتی بیشتر در منطقه است.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل همچنین به خبرنگاران گفت که واشنگتن از ایده روسیه و چین در مورد قطعنامه احتمالی شورای امنیت سازمان ملل متحد برای کاهش تحریم ها علیه کره شمالی حمایت نمی کند.

او گفت: “این قطعنامه به کره شمالی برای رفتار بد پاداش می دهد. هیچ دلیلی وجود ندارد که این شورا برای ۹ آزمایش در یک ماه و تقریباً به همان میزان در سال گذشته به آنها پاداش دهد.”

نماینده چین در سازمان ملل نیز گفت، کلید حل مسئله موشک های بالستیک و برنامه هسته ای کره شمالی در دست ایالات متحده است و از واشنگتن خواست در صورتیکه خواهان مشاهده پیشرفت استف «صداقت و انعطاف بیشتر» نشان دهد.

درخواست امریکا و متحدانش از کره شمالی برای بازگشت به مذاکره/ چین: واشنگتن باید انعطاف نشان دهد

 

ژانگ جون، سفیر چین به خبرنگاران گفت: آنها باید رویکردها، سیاست‌ها و اقدامات انعطاف‌پذیرتر و جذاب‌تر و کاربردی‌تر را برای رفع نگرانی‌های کره شمالی ارائه دهند. کلید حل این مسئله در حال حاضر در دست ایالات متحده است.

گرینفیلد، اما پس از این دیدار به خبرنگاران گفت: ما باید فشار را ادامه دهیم.

هشت عضو شورا – ایالات متحده، آلبانی، برزیل، فرانسه، ایرلند، نروژ، امارات متحده عربی و بریتانیا – و ژاپن پرتاب روز یکشنبه را به عنوان “تشدید قابل توجهی” توصیف کردند که “به دنبال بی ثبات کردن بیشتر منطقه است.” آنها گفتند که کره شمالی ۹ موشک بالستیک را در ژانویه انجام داده است و آن را به عنوان بزرگترین تعداد در یک ماه در تاریخ برنامه های تسلیحات کشتار جمعی و موشک های بالستیک این کشور توصیف کردند.

هشت عضو شورا و ژاپن در این بیانیه گفتند: “ما از همه اعضای شورا می خواهیم که با یک صدا در محکومیت این اقدامات خطرناک و غیرقانونی صحبت کنند.” “هزینه سکوت مداوم شورا بسیار زیاد است. این امر کره شمالی را برای سرپیچی بیشتر از جامعه بین المللی جسورتر خواهد کرد.”

ژانگ گفت که شورا تنها در صورتی باید بیانیه ای صادر کند که “برای کاهش تنش ها مفید باشد.”

توماس-گرینفیلد گفت پرتاب موشک های بالستیک دیگر در چند سال گذشته ادامه داشته است و جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده نمی تواند متعهد به دیدار با کیم شود تا زمانی که واشنگتن “احساس بهتری از آنچه باید به دست آورد” داشته باشد.

پاییز گذشته، روسیه و چین پیشنهاد کردند که قطعنامه‌ای را در شورای امنیت سازمان ملل تصویب کنند که به موجب آن می‌توان به تدریج برخی از تحریم‌های اعمال شده علیه کره شمالی را در ازای اقداماتی برای تعلیق برنامه موشکی این کشور لغو کرد.

این بیانیه توسط آمریکا، آلبانی، برزیل، فرانسه، ایرلند، انگلیس، نروژ، امارات و ژاپن امضا شد.

روز جمعه، شورای امنیت سازمان ملل جلسه‌ای پشت درهای بسته برگزار کرد تا درباره وضعیت کره شمالی به دلیل ادامه پرتاب های موشکی این کشور بحث کند.

به گفته رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی، کره شمالی در ۳۰ ژانویه یک موشک بالستیک میان برد را به سمت دریای ژاپن پرتاب کرد. این بزرگترین پرتاب پیونگ یانگ از پایان سال ۲۰۱۷، پس از توقف خودخواسته برای پرتاب موشک‌های بالستیک هسته‌ای و قاره‌پیما بود. این هفتمین پرتاب موشک توسط کره شمالی در سال جاری بود.

انتهای پیام/۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.