کد خبر : 114797
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
-

در گفتگو با سورپرس مطرح شد؛

درخشش جوان مبتکر ارومیه‌ای در جشنواره اختراعات اروپا

درخشش جوان مبتکر ارومیه‌ای در جشنواره اختراعات اروپا
بازیکن جوان و مبتکر فوتبال تبریز مدال طلای جشنواره اختراعات اروپا در بلژیک را کسب کرد.

به گزارش خبرنگار سورپرس از آذربایجان غربی، «امیررضا اسکندرزاده» نخبه جوان آذربایجان غربی با شرکت در دومین دوره جشنواره اختراعات اروپا در کشور بلژیک خوش درخشید و توانست مدال طلای این جشنواره را از آنِ خود کند.

این جشنواره با حمایت آکادمی علوم و انجمن مخترعان اروپا و شهرداری شهر ارکولین (Erquelinnes) بلژیک برگزار شد و اسکندرزاده با دستگاه ترمیم و بازیافت آسفالت توسط امواج مایکروویو به عنوان مخترع برتر شناخته شد.

اختراع این جوان مبتکر پیش از این جایزه ویژه جشنواره mte رومانی و مدال طلای انجمن مخترعین ترکیه را به خود اختصاص داده بود.

 

در این خصوص خبرنگار سورپرس با این جوان اهل میاندوآّب آذربایجان غربی انجام داده است که در ادامه می خوانید:

لطفا خودتون را معرفی کنید؟

امیررضا اسکندرزاده هستم متولد ۱۳۸۲ اهل شهرستان میاندوآب استان آذربایجان غربی. دانشجو مهندسی عمران و به عنوان فوتبالیست هم در باشگاه عقاب مهر تبریز عضویت دارم.

در خصوص کاری که انجام دادید و کمکی که به محیط زیست می کند توضیح بدهید؟

با توجه به افزایش مصرف انرژی و ارتقاء آگاهی جهت حفاظت از محیط زیست، مخلوط آسفالتی گرم به عنوان یک مخلوط آسفالتی باتکنولوژی جدید تولید شده است. در این راستا خودترمیمی در آسفالت گرم دانشی نوین بوده و فرایندی بر عکس خستگی است که شامل بسته شدن فعالانه ترک و بازیافت تدریجی مقاومت است. هدف کلی از انجام این پژوهش بهبود فرایند خودترمیمی در آسفالت گرم می‌باشد. همچنین در این خصوص رفتار ماده ی افزودنی گیلسونایت بر خودترمیمی آسفالت گرم بررسی شده است. در این پژوهش ابتدا نمونه های مارشال توسط مصالح سنگی و قیر اصلاح شده به وسیله درصد ثابت زئولیت و زایکوترم و درصد متغیر گیلسونایت ساخته شده است، در ادامه نمونه های استوانه ای مارشال به دو نیمه استوانه تبدیل شدند و سپس به وسیله دستگاه خمش سه نقطه ای، مقاومت خمشی اولیه بدست آمد. بلافاصله پس از ایجاد ترک، نمونه ها را به وسیله امواج مایکروویو و به مدت ۶۰ ثانیه تحت گرمایش قرار دادیم و سپس به مدت ۲۴ ساعت تحت دمای محیط به آنها استراحت داده شد. پس از مدت زمان ۲۴ ساعت، به وسیله دستگاه خمش، مقاومت ثانویه را بدست آورده و میزان ترمیم نیز از تقسیم مقاومت ثانویه بر مقاومت اولیه محاسبه شد. در ارزیابی فرایند خودترمیمی در مخلوط آسفالتی گرم، نتایج حاکی از آن است که نرخ ترمیم در مخلوط آسفالتی گرم نسبت به مخلوط آسفالتی داغ کمتر است. با تجزیه و تحلیل نتایج مشخص شد که افزودن گیلسونایت به مخلوط آسفالتی گرم باعث کاهش نرخ خودترمیمی می‌شود. لذا در راستای تحقق خودترمیمی در آسفالت گرم، نمیتوان گیلسونایت را به عنوان یک ماده افزودنی ایده آل و مناسب در نظر گرفت.

از کجا این ایده شکل گرفت و به دنبالش رفتید؟

آسفالت هم به لحاظ وجود مواد نفتی و قیر هم با ارزش است و هزینه بالایی برای تولیدش دارد و یک نوع سرمایه است و وقتی حفاری انجام میدهند  مواد نفتی و … را میندازند بیرون! این یک نوع سرمایه برای کشور هست که هدر می رود. از سوی دیگر هم با توجه به اینکه وجود مواد نفتی برای محیط زیست فوق العاده اثرات منفی دارد بخاطر آن بهترین حالت این است که این بازیافت شود. شرکت هایی که در حال حاضر فعالیت بازیافت می‌کنند از طریق حرارت های مستقیم این کار را انجام می‌دهند اما حرارت مستقیم قیر خاصیت چسبندگی از دست می‌دهد و باعث می‌شود که آسفالت به حالت اولیه بر نگردد.

مهمترین ویژگی ها و مزایای اختراع خود را توضیح دهید؟

در مواقعی که آسفالت از جاده‌ها برداشته می‌شود هم از لحاظ زیست‌محیطی امحای آن مشکل است و اگر سوزانده شود، آلایندگی هوا ایجاد می‌کند‌.

این دستگاه توسط امواج الکترومغناطیس بدون اینکه قیر آسفالت بسوزد با ریزش مولکولی اسلالت ذوب شده و بدون افزودن ماده شیمیایی دیگر تبدیل به آسفالت تازه می‌شود و مدت زمان پروسه ۳۰ دقیقه است.

در قسمت ترمیم نیز وقتی ترک‌های آسفالت جاده‌ها و یا گودال‌های کوچک را ترمیم کنند، آسفالت جدید به آنجا ریخته می‌شود و سپس غلطک می‌شود‌. ولی چون آسفالت قدیمی سرد است به آسفالت جدید نمی‌چسبد، از این‌رو در بارندگی دوباره خرد شده و از بین می‌رود ‌و یا با مشعل‌های دستی جداره‌ها را گرم می‌کنند که آن هم موجب سوختن قیر شده و خاصیت چسبندگی آن کاهش می‌یابد.

با این طرح امواج بدون اینکه به اطراف منعکس شود روی قسمت ترمیم تابیده می‌شود‌. در مدت زمان ۵ دقیقه دمای آسفالت به ۷۰ درجه افزایش می‌‌یابد بدون اینکه حرارت مستقیم تابیده شود و سپس آسفالت تازه ریخته شده و غلطک می‌شود.

برای اختراع تان با کسی هم همکاری داشتید؟

بله این طرح را با همکاری و کمک پروفسور مهرداد فوج لعلی دانشمند ایرانی مقیم ترکیه انجام داده ام.

چه برنامه ای برای آینده تان دارید؟

برنامه ام برای آینده این است که در این رشته کارآفرینی کنم.

همچنین با توجه به اینکه در منطقه محروم (میاندوآب) هستیم تمام تلاشم را می‌کنم فردی موثر برای شهرم و استانم باشم و توصیه بنده به جوانان این هست که به سمت هدف هایشان بروند.

انتظاری هم از مسئولان دارید؟

انتظار بنده و دوستان جوان مبتکر و مخترع این است که مسئولان و مخصوصا دولت از جوانان نخبه و مخترع حمایت بیشتری کنند که شاهد رشد و شکوفایی بیشتر کشورمان باشیم.

 

انتهای پیام/۱۰۱

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.