کد خبر : 35499
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
-

دانشگاههای آسیا بازگشایی می شوند

دانشگاههای آسیا بازگشایی می شوند
در حالی‌که هنوز شیوع ویروس کرونا در جهان و به ویژه در کشورهای آسیایی مهار نشده است، تصمیم سازان اغلب کشورهای آسیایی تصمیم گرفته اند به تدریج درب مراکز آموزش عالی خصوصی و یا دولتی را به روی دانشجویان باز کنند تا مبادا در روند توسعه همه جانبه کشورشان به ویژه در حوزه علمی و فناوری خللی ایجاد شود.

به گزارش سورپرس، گسترش بیماری کرونا در این کشورهای آسیایی که اغلب در مقایسه وسعت سرزمینی به میزان جمعیت، از جمعیت زیادی هم برخوردارند و در عین حال آمار مبتلایان به کرونای آن ها بالا است، موجب شد تا تصمیم سازان مدیریت آموزشی این کشورها همچنان در حالت خوف و رجاء به سر برند از اینکه مبادا با بازگشایی مراکر آموزش عالی به ویژه همزمان با مراکز آموش ابتدایی و متوسطه، وضعیت امنیت بهداشتی جامعه را به خطر اندازند.

اگرچه آنها می توانند با تکیه بر سیستم آموزش از راه دور تا حدی به اهداف آموزش عالی خود جامع عمل بپوشانند، اما هنوز نمی توانند به دلیل ضعف زیرساخت های مدیریتی و فناوری های موردنیاز در این خصوص تصمیم قاطعی برای بکارگیری این روش های نوین آموزشی اتخاذ کنند.

به همین دلیل تردیدها برا ی اعلام زمان دقیق بازگشایی دانشگاه ها و دانشکده ها در این کشورها همچنان در سطح مسئولان مطرح است. بطور مثال دولت های مهم ترین کشورهای این حوزه از جمله هند و پاکستان هنوز تصمیم قاطعی برای زمان بازگشایی مراکز آموزشی کشورشان نگرفته اند و هر بار زمان برای انجام این اقدام را به آینده نزدیک موکول می کنند.

دولت‌های کشورهای جنوب آسیا تاکنون برای بازگشایی دانشگاه‌ها اقدامی نکرده و تصمیم گیری در این خصوص را به تعویق انداخته و اعلام کردند که تا کنترل نسبتا کامل وضعیت همه گیری کرونا فعالیت مراکز آموزش عالی را از سر نمی گیرند.

در مقابل کشورهای آسیای مرکزی همچنان این تردید وجود دارند و لذا تاکنون برنامه مدونی از سوی مسئولان آموزشی این کشورهای برای بازگشایی هدفمند دانشگاه ها در دوره کرونایی اعلام نشده است.

در کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا نیز براساس اکثر گزارش های رسانه ای، قریب به اتفاق مراکز آموزش عالی این منطقه از جهان پس از همه گیری کرونا بسته شده بودند و پس از یک چالش طولانی میان موافقان و مخالفان بازگشایی دانشگاه ها به ویژه همزمان با مدارس در سال تحصیلی جدید، دوباره فعالیت خود را با تمهیدات بهداشتی و آموزشی جدید از سر گرفتند.

 

 

** چین

دانشگاه های چین هم از ابتدای سپتامبر (۱۰شهریور) به مرور سال تحصیلی جدید را آغاز کرده اند. دانشجویان دانشگاه ها و رشته های مختلف این کشور تا ۱۷ سپتامبر (۲۷ شهریور) به مرور در کلاس های حاضر می شوند.
«لی چین» معاون دفتر امور دانشجویان دانشگاه ووهان که ویروس مهلک کرونا برای نخستین بار در اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر سال ۱۳۹۸) در این شهر تولد یافت، چندی پیش گفت که دولت این کشور با رعایت معیارهای ترتیب، امنیت و نظم، روند بازگشت دانشجویان به دانشگاه را اجرا کرده است.
او با یادآوری اینکه نخستین گروه، دانشجویان ترم اول هستند که وارد دانشگاه ها شده اند افزود: دومین گروه دانشجویان قبل از ۱۰ شهریور، سومین گروه در ۱۶ شهریور و چهارمین گروه در ۲۱ شهریور به دانشگاه باز می گردند.
این مقام دانشگاه ووهان اظهار کرد: با توجه به اینکه دانشجویان از مناطق مختلف چین هستند، دانشگاه ها از دانشجویان درخواست می کنند در مسیر بازگشت به دانشگاه ها باید مراقبت های بهداشتی را به طور جدی رعایت کنند.
لی تصریح کرد: پس از آغاز فعالیت دانشگاه ها، دانشجویان فقط با نشان دادن کارت می توانند وارد دانشگاه یا از آن خارج می شوند.

پیش از این، دانشگاه ها و مدارس شهر ووهان بازگشایی شده بودند. دانشجویان بومی این شهر نیز کلاس های درس خود را پیشتر آغاز کرده و به صورتا آن لاین و حضوری در کلاس های درس حاضر شدند.

با شیوع کرونا معروف به «کووید ۱۹» در این شهر واقع در مرکز چین، ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین بعد از انجام یک سری تحقیقات، در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۱۳۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
با این حال شرایط در همه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی چین یکسان نیست. دانشجویانی که بعد از شیوع کرونا خوابگاه ها را ترک و به شهرهای خود برگشته اند، ترم پاییزی آنها اکنون به صورت آنلاین دایر خواهد بود اما آن دسته از دانشجویانی که در چند ماه گذشته همچنان در کمپ ها و خوابگاه ها مانده اند کلاس هایشان به صورت حضوری است.

دانشگاه های هنگ کنگ و تایوان هم از هفته گذشته دایر شده و دانشجویان بسته به شرایط به دو صورت حضوری و آنلاین تحصیل خواهند کرد.

دانشجویان خارجی هم که چین را ترک کرده اند کلاس هایشان به صورت آنلاین دایر خواهد شد و فعلا حق بازگشت به این کشور را ندارند.

چین دارای ۴۰ میلیون دانشجو است.

 

 

** ژاپن

دانشگاه های ژاپن هم از ابتدای سپتامبر (۱۰ شهریور) بازگشایی شده اند. این کشور دارای سه میلیون دانشجو است. هر دانشگاه در ژاپن بسته به شرایط، مقررات خاصی برای نحوه برگزاری کلاس ها تدوین کرده است.

بیشتر کلاس ها در ژاپن بصورت آنلاین برگزار می شود، اما بعضی کلاس ها در صورت لزوم بصورت حضوری خواهند بود. کلاس های آنلاین به صورت سخنرانی های ویدئویی زنده، ضبط شده، کلاس های تکمیلی یا سایر روش ها در دسترس مدیریت خواهند شد.

دانشجویانی که بنا به دلایل مرتبط با ویروس کرونا نمی توانند در کلاس ها شرکت کنند از روش آنلاین بهره مند خواهند شد.

 

 

** کره جنوبی

برنامه تحصیلی دانشگاه ها برای ترم پاییز در کره جنوبی با قوانین قرنطینه ای که توسط دولت تنظیم شده مطابقت دارد. این قوانین مشابه ترم بهار هستند؛ به این صورت که کلاس ها به دو صورت آنلاین و حضوری خواهند بود.

کلاس های حضوری به صورت محدود و با رعایت فاصله فیزیکی برگزار می شوند و بقیه کلاس ها هم به صورت اینترنتی برگزار می شوند.

در این کشور کلاس های آزمایشگاهی و عملی نیز با رعایت اصول مقابله با کرونا و تنها در صورتی که کلاس های آنلاین به دلیل ماهیت کلاس امکان پذیر نباشد و همه دانشجویان برای شرکت در ان کلاس به صورت حضوری رضایت داشته باشند برگزار خواهد شد.

کره جنوبی حدود دو میلیون دانشجو دارد.

 

 

** کره شمالی

دانشگاه های کره شمالی در کلیه مقاطع تحصیلی همچنان تعطیل است و تاریخ مشخصی هم برای بازگشایی آن اعلام نشده است. با این حال پیونگ یانگ مدعی است که کرونا در این کشور شیوع پیدا نکرده است، اما با هدف جلوگیری از شیوع، ضمن بستن مرزها از ۸ ماه پیش مدارس و دانشگاه ها را همچنان تعطیل نگه داشته است.

 

** مغولستان 

دانشگاه های مغولستان به گفته مسئولان این کشور از ۵ اکتبر (۱۴ مهر) به صورت آنلاین دایر خواهند شد. این کشور آسیایی از ماه ژانویه سال جاری میلادی به عنوان بخشی از اقدامات جلوگیری از شیوع بیماری همه گیر کرونا، کلیه سازمان ها و نهادهای آموزشی را تعطیل کرده بود و هنوز از زمان بازگشایی آنها اطلاعی در دست نیست.

 

** هند

به گزارش نشریه “تایمز او ایندیا”ی هند، وزارت کشور این کشور امروز با صدور دستور العملی اعلام کرد که بازگشایی مدارس و دانشگاه‌های دولتی و خصوصی این کشور تا پایان ماه سپتامبر به تعویق افتاده است.
بر اساس دستور العمل این وزارتخانه که دوشنبه گذشته منتشر شد، مدارس، دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی و مشاوره‌ای، تا پایان ماه سپتامبر، به روی دانش آموزان و دانشجویان بسته خواهند ماند و کلاس‌های عادی در آن‌ها برگزار نخواهد شد. با این حال کلاس‌های مجازی و آموزش آنلاین در این مراکز به انحای مختلف ادامه خواهد داشت.
براسای این گزارش، پس از تاریخ ۲۱ سپتامبر (۳۱ شهریور) دولت‌های ایالتی این کشور می‌توانند از ۵۰ درصد کارمندان آموزشی و اداری در مدارس و دانشگاه‌ها برای آموزش آنلاین و همچنین مشاوره مجازی و امور اداری استفاده کنند.

البته این امر در مکان‌هایی امکان پذیر است که در وضعیت شیوع گسترده ویروس کرونا قرار ندارند. در همه مراکز آموزشی باید روند استاندارد بهداشتی که از سوی وزارت بهداشت هند معرفی شده، رعایت شود.
وزارت کشور هند در ادامه بیان کرده است که در موسسات آموزش عالی، حضور دانشجویان رشته‌های فنی و علمی در مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد که به حضور در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها نیازمند هستند، باید با هماهنگی مسوولان دانشگاه انجام شود.

 

 

** پاکستان

دولت پاکستان نیز به سبب گسترش کرونا و به تازگی به دلیل کاهش نسبی آمار مبتلایان، تصمیم برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌های این کشور را تا ۷ سپتامبر (فردا دوشنبه) به تاخیر انداخت.
دولت پاکستان که شمار بیماران کرونایی در این کشور از ۲۹۶ هزار نفر عبور کرده است، از ادامه روند کاهش نسبی نرخ ابتلا به این ویروس خبر دادد، این درحالی است که مقامات پاکستانی ضمن تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ادامه محدودیت‌های هدفمند، تصمیم گرفتند مدارس و دانشگاه‌های این کشور را از اواسط شهریور ماه امسال بازگشایی کنند.

هجدهم اردیبهشت ماه امسال بود که دولت پاکستان به رغم کاهش محدودیت‌های کرونایی، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها را برای دوماه دیگر تمدید کرده بود.

روز چهارشنبه، «شفقت محمود» وزیر آموزش و پرورش پاکستان روزهای اخیر با اعلام اینکه مشتاق به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌های کشور تا ۲۵ شهریورماه (۱۵ سپتامبر) هستیم، گفت که این وزارتخانه منتظر پیشنهادات ستاد ملی مبارزه و مدیریت کرونا (NCOC) است تا بتواند تکلیف گشایش مدارس و دانشگاه‌ها را مشخص کند.

 

 

وی افزود: تا ۱۷ شهریورماه تکلیف مراکز آموزشی تمام مقاطع تحصیلی از جمله دانشگاه‌ها پاکستان مشخص می‌شود در عین حال هیچ تصمیمی بدون رایزنی و مشورت با وزارت بهداشت اتخاذ نخواهد شد.

دولت پاکستان در عین حال از مراکز آموزشی دولتی و خصوصی از جمله دانشگاه‌ها خواسته تا ۲۰ درصد در شهریه دانش آموزان و دانشجویان تخفیف دهد و در صورت عدم اجرای این دستورالعمل، با مراکز متخلف به شدت برخورد خواهد شد.

گفته می‌شود در صورت تصمیم نهایی برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در پاکستان این طرح به صورت مرحله وار از کلاس‌های بزرگ تا کوچک به اجرا گذاشته می‌شود.

براساس این طرح پیشنهادی که رسانه‌های پاکستان آن را گزارش دادند، دانشگاه‌ها در مرحله اول بازگشایی می‌شوند و به ترتیب دانشکده، دبیرستان و مدارس ابتدایی باز می‌شوند.

کمیته امنیت ملی پاکستان روز ۲۳ اسفندماه سال گذشته در واکنش به افزایش خطر شیوع ویروس کرونا در این کشور ضمن اعلام بستن مرزهای زمینی با کشورهای همسایه، تمامی مدارس مقاطع مختلف تحصیلی و دانشگاه‌ها، جلسات پارلمان و رژه‌های نظامی را تعطیل کرد.

 

 

** بنگلادش

در بنگلادش نیز دولت این کشور حاضر به بازگشایی مراکز آموزش عالی و همچنین ابتدایی و متوسطه نشده و اعلام کرده تا زمانی که وضعیت شیوع ویروس کرونا بهتر شود، این مراکز تعطیل باقی خواهند ماند.
به گزارش نشریه “بنگلادش نیوز ۲۴”، دولت این کشور با انتشار دستور العملی از مدیران و کارمندان مدارس، دانشگاه‌ها و سایر موسسات آموزشی خواسته است تا هر روز نسبت به ضدعفونی کردن کلاس‌ها و محیط مدارس و دانشگاه‌ها اقدام کنند.
همچنین با استقرار دروازه‌های حرارتی در مقابل درب‌های اصلی مدارس و دانشگاه‌ها، از مسوولان خواسته شده است تا دمای بدن دانش آموزان و دانشجویان را بررسی کرده و از ورود افراد با دمای بدن بالا جلوگیری شود.
با این حال دانشگاه‌ها و مدارس بنگلادش مشغول برگزاری کلاس‌های آنلاین برای دانش آموزان و دانشجویان هستند.

 

 

** سریلانکا
در کشور سریلانکا نیز دولت این کشور پس از گذشت چهار ماه یعنی پس از عدم ثبت مورد جدید از ابتلا به کرونا در سریلانکا از ماه آوریل (اردیبهشت)، در ماه گذشته (اوت) دانشگاه ها و مدارس سریلانکا را به طور کامل بازگشایی کرد.

به گزارش شبکه خبری “ایندیا تودی”، دولت سریلانکا در ماه ژوئیه (تیرماه) اقدام به بازگشایی محدود مدارس و دانشگاه‌ها کرد، اما پس از آغاز موج دیگری از ویروس کرونا، مجبور به تعطیلی دوباره این مراکز آموزشی شد.
در همین حال بوفه‌های غذا و خوراکی در محوطه مدارس و دانشگاه‌های سریلانکا اجازه فعالیت ندارند.
** نپال

در کشور نپال، مدارس و دانشگاه‌ها همچنان تعطیل هستند و دولت این کشور تاکنون نتواسته است یک سیاست جامع آموزشی برای دانش آموزان معرفی کند.
به گزارش روزنامه “کاتماندو پست”، بسیاری از دانش آموزان و حتی دانشجویان دانشگاه های این کشور از روستاهای دور افتاده هستند و به اینترنت و یا حتی تلوزیون دسترسی ندارند و نمی‌توانند از کلاس‌های آنلاین یا تلویزیونی استفاده کنند.
ان در حالی است که با ادامه شیوع ویروس کرونا در نپال، دولت این کشور قصد دارد به آموزش آنلاین، وضعیت رسمی دهد. در این راستا، یک کمیته آموزش مجازی در نپال تشکیل شده تا اعطای مدارک رسمی به دانش آموزان در پایان دوره‌های آنلاین آموزشی را بررسی کند.

 

 

** افغانستان

دانشگاه‌های افغانستان اعم از خصوصی و دولتی نیز در آخر مردادماه گذشته بازگشایی شده و اکنون روند آموزش در دانشگاه‌ها به شرایط عادی برگشته است، اما تاکنون گزارشی از افزایش ویروس کرونا ناشی از این اقدام دریافت نشده است.

 

** قزاقستان

در جمهوری قزاقستان در آسیای مرکزی نیز بیش از یک میلیون دانشجو دارد و در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های این کشور به تحصیل علم تحصیل می کنند، اما از این کشور همچون دیگر کشورهای آسیای مرکزی، از جمله ترکمنستان، قزقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان هنوز گزارشی مبنی بر بازگشایی دانشگاه ها منتشر نشده است،

 

 

** کره شمالی

مدارس و دانشگاه های کره شمالی در کلیه مقاطع تحصیلی همچنان تعطیل است و هنوز تاریخ مشخصی هم برای بازگشایی آن اعلام نشده است.

با این حال پیونگ یانگ مدعی است که کرونا در این کشور شیوع پیدا نکرده است اما با هدف جلوگیری از شیوع، دولت این کشور ضمن بستن مرزها از ۸ ماه پیش، مدارس و دانشگاه ها را همچنان تعطیل نگه داشته است.

کره شمالی پیشتر شهر «کائه سونگ» در نقطه مرزی با کره جنوبی را به دلیل شناسایی یک مورد مشکوک به کرونا به مدت ۴۰ روز قرنطینه کرده بود.

آمار مشخصی از تعداد دانش آموزان و دانشجویان در حال تحصیل در این کشور در دست نیست این نوع آمارها در کره شمالی محرمانه بحساب می آیند.

 

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.