کد خبر : 106688
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳
-

رئیس سازمان دامپزشکی:

دارو و واکسن دامی با حذف ارز ترجیحی گران نمی‌شود

دارو و واکسن دامی با حذف ارز ترجیحی گران نمی‌شود
رئیس سازمان دامپزشکی گفت: حذف ارز ترجیحی هیچ تأثیری بر قیمت دارو، واکسن و مواد بیولوژیک دامپزشکی نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی سورپرس، سیدمحمد آقامیری در نشست خبری پیش از ظهر امروز (۲۰ اردیبهشت) با اشاره به تصمیم دولت برای اصلاح نظام یارانه‌ای کشور و حذف سیاست ارز ترجیحی اظهار کرد: حذف ارز ترجیحی هیچ تأثیری بر قیمت دارو، واکسن و مواد بیولوژیک دامپزشکی نخواهد داشت و چه بسا در برخی از داروها و واکسن‌ها نسبت به سنوات گذشته شاهد کاهش قیمت باشیم.

وی با بیان اینکه دامداران و بهره‌برداران نگرانی در این زمینه نداشته باشند، گفت: مواد اولیه، دارو و واکسن به مقدار کافی تأمین شده است و در برخی از زمینه‌ها ما حتی بیش از نیاز، تولید داریم.

رئیس سازمان دامپزشکی خاطرنشان کرد: در زمینه داروهای وارداتی که مشابه آنها در داخل وجود ندارد، در صورتی که سازمان دامپزشکی واردات آن را تائید کرده باشد، واردکنندگان از مالیات بر ارزش افزوده معاف خواهند بود که این سیاست در جهت کنترل قیمت‌ها و حمایت از تولید است.

وی با بیان اینکه این بخشنامه به گمرک نیز ابلاغ شده است، گفت: از هم‌اکنون بخشنامه مذکور قابلیت اجرا دارد و فقط سه درصد عوارض گمرکی به این نوع واردات تعلق می‌گیرد.

آقامیری در ادامه به سیاست سازمان دامپزشکی برای تنوع‌بخشی به مبادی واردات گوشت به کشور اشاره و تصریح کرد: برای تنوع‌بخشی و حذف انحصار و توسعه امکان رقابت، سازمان دامپزشکی سیاست تنوع‌بخشی به مبادی واردات گوشت به کشور را دنبال می‌کند و در این راستا ما برای واردات گوشت قرمز گوساله که همواره از برزیل انجام می‌گرفت، با کشورهایی از جمله ونزوئلا و نیکاراگوئه توافقاتی انجام دادیم که در صورت کسری، واردات را از این کشورها نیز انجام دهیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور میزان نیاز به گوشت را سالیانه بین ۹۰۰ تا ۹۵۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تن گوشت در داخل کشور تولید می‌شود و تقریباً ۱۰۰ هزار تن آن را وارد می‌کنیم اما سال گذشته فقط حدود ۳۷ هزار تن گوشت آن هم از کشور برزیل وارد شد.

وی میزان تولید گوشت مرغ را نیز ۲.۵ میلیون تن اعلام و اضافه کرد: متوسط سرانه مصرف گوشت مرغ در کشور ما بیش از ۲۹ کیلوگرم برای هر نفر است.

آقامیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح ملی ۶۵ روزه تشدید کنترل و نظارت بهداشتی گفت: این طرح برای اولین بار در تاریخ دامپزشکی در کشور اجرا شد و در سنوات گذشته به این صورت بود که طرح از ابتدای نوروز شروع می‌شد و تا انتهای تعطیلات ادامه داشت اما امسال حدود ۱۴ روز زودتر شروع شد. ضمن اینکه ایام ماه مبارک رمضان را نیز تحت پوشش قرار داد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین خواسته‌های ما در اجرای طرح این بود که قیمت مرغ در نوروز ۱۴۰۱ متعادل و آرامش بر بازار این کالا حاکم باشد، تصریح کرد: در نوروز ۱۴۰۰ شاهد کمبود شدید و گرانی مرغ بودیم که منجر به تشکیل صف‌های طولانی شد اما امسال وضعیت بسیار بهتری نسبت به سال گذشته را تجربه کردیم و خبری از کمبود و تشکیل صف نبود.

وی با اشاره به اینکه در این ایام حدود ۴۱۶ هزار گزارش بازدید ارائه شد، گفت: ۹۵۰ اکیپ دو نفره به صورت روزانه کار بازدید را انجام می‌دادند و تعداد بازدیدها نسبت به رمضان سال گذشته ۷۶ درصد، تعداد موارد ارجاعی به دستگاه قضایی ۷۵ درصد و میزان فرآورده‌های ضبط شده در مراکز بسته‌بندی و عرضه ۳۹ درصد افزایش پیدا کرد.

گزارش از: سیداحمد طبایی

انتهای پیام/۳۳۳

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.