کد خبر : 107554
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
-

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس  و عضو هئیت تحقیق و تفحص از خودروسازی:

خودروسازان توقعات و انتظارات مردم را برآورده نکرده اند

خودروسازان توقعات و انتظارات مردم را برآورده نکرده اند
کاظم دلخوش ضمن اشاره به اینکه تاکنون سه بار از خودروسازان تحقیق و تفحص شده است که بعضی از آن ها به سرانجام نرسیده، گفت: متاسفانه خودروسازان در طی سال های گذشته نتوانستند توقعات و انتظارات را برآورده کنند.

به گزارش سورپرس؛ برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص ابعاد تحقیق و تفحص از خودروسازان با کاظم دلخوش عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

کاظم دلخوش با یادآوری این موضوع که قانون و نظارت دو وظیفه اصلی مجلس شورای اسلامی است، گفت: یکی از ابعاد نظارت که اصل ۷۶ قانونی اساسی نیز بر آن تاکید دارد، تحقیق و تفحص است. نمایندگان در دوره های مختلف، تحقیق و تفحص های متعددی را آغاز کردند اما بعضی از مواقع به سرانجام نمی رسند و البته بعضی از آن ها نیز به سرانجام خوبی می رسند.

وی با اینکه تحقیق و تفحص مجلس از خودروسازان، سه بار تاکنون انجام شده است، اظهار کرد: حتی اگر یک نماینده هم درخواست تحقیق و تفحص را بدهد، قابل طرح در مجلس است و دستگاه ها هم باید همه امکانات را در اختیار بگذارند تا اطلاعات دقیق جمع آوری شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به فرصت شش ماهه تحقیق و تحفص بیان کرد: با نظر هیئت رئیسه مجلس، امکان تمدید فرصت تحقیق و تفحص تا یک سال نیز وجود دارد و در این مدت ابزارهای لازم در اختیار هیئت تحقیق و تفحص قرار می گیرد.

وی به سوابق تحقیق و تفحص از خودروسازی ها اشاره و عنوان کرد: در دوره های هشتم، نهم و دهم مجلس از خودروسازی تحقیق و تفحص انجام شده است. بخشی از تحقیق و تفحص ها به دلیل اینکه کامل از سوی نمایندگان پیگیری نمی شد، به نتیجه نمی رسید. همچنین گاها ممکن است شرکت خودروسازی روند تحقیق و تفحص ها را کُند کنند.

دلخوش با بیان اینکه در مجلس هشتم از موافقین خودروسازی بوده است، اشاره کرد: مسئله حمایت از کارگران ایرانی، اشتغال و حمایت از تولید داخلی در آن زمان مطرح بود و فکر می کردیم صنعت خودروسازی می تواند خود را توسعه دهد و به اشتغال و تولید کمک کند. حتی در آن زمان رهبر معظم انقلاب به ایران خودرو تشریف بردند و از خودروسازی داخلی حمایت جدی کردند. این حمایت به دلیل مدیران آن نبود، بلکه قصد داشتند از اشتغال و تولید داخلی حمایت کنند.

وی با ابراز تاسف از اینکه خودروسازان در طی سال های گذشته نتوانستند توقعات و انتظارات را برآورده کنند، تصریح اظهار کرد: خودروسازان کشور عموما دولتی هستند و هزینه های آن ها بیشتر از درآمدهایشان است. آن ها به صورت سلیقه ای کار می کنند و کیفیت لازم را هم نتوانسته اند به دست بیاورند و به همین جهت مجلس تصمیم گرفت واردات خودرو را آزاد کند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: دولت به صورت کامل در این زمینه وارد عرصه نشده است؛ دولت باید ورود کند و این اجازه را بدهد که مردم خودروی مورد نظر خودشان را وارد کنند.

 

انتهای پیام/۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.