کد خبر : 95264
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۹:۲۱
-

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد:

خط قرمز وزارت جهاد کشاورزی کیفیت سموم است

خط قرمز وزارت جهاد کشاورزی کیفیت سموم است
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم سم بی کیفیت و یا بدکیفیت وارد کشور شود.

به گزارش گروه اقتصادی سورپرس، هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران بعدازظهر دیروز (۲۸ دی ماه) در محل مجتمع نمایشگاهی گفتگو آغاز به کار کرد.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با حضور مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی، نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و فعالان حوزه تامین نهاده های کشاورزی همراه بود، علیرضا مهاجر – معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به طرح مباحثی درباره برگشت خوردن محصولات کشاورزی صادراتی از ایران، اظهار کرد: هیچ کدام از محصولات کشاورزی ایران آلوده نیستند و این‌ ادعاها در اثر تبلیغات منفی دشمنان است.

وی افزود: متاسفانه برخی ندانسته در داخل کشور حرفهای آنها را در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر می‌کنند که این کار آب در آسیاب دشمن ریختن است.

مهاجر با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی به سلامت و امنیت غذایی کشور توجه دارد، گفت: برگشت خوردن محصولات کشاورزی در دنیا رایج است و این مربوط به ایران نیست، همچنان که ایران نیز در برخی موارد محصولات آلوده و یا مشکوک را برگشت داده است.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: اخیراً یک کشتی ذرت از برزیل آمده بود که باید گواهی بهداشت می‌داشت، اما این گواهی به نام کشور عراق صادر شده بود و هرچه وارد کننده تلاش کرد که ما این گواهی را قبول کنیم، به هیچ عنوان قبول نکردیم. چند وقت پیش نیز حدود۲۰ تن از بذری که از آلمان وارد شده بود، آلوده بود و همه را برگردانیم.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی در زمینه سلامت محصولات کشاورزی به هیچ عنوان ملاحظه نمی‌کند، تصریح کرد: آنچه در روزهای اخیر درباره برگشت خوردن محصولات کشاورزی ایران گفته شد، هیچ ارتباطی به آلوده بودن یا سمی بودن آنها نداشت. مثلاً ۵۰ تن سیب زمینی از ازبکستان برگشت خورد، به دلیل اینکه خاک همراه آن بود و احتمال می‌دادند که شاید عامل انتقال بیماری باشد.

مهاجر همچنین افزود: در مورد کیوی هم محصول ما به امارات صادر شده بود و آنها حدود ۲۰۰ تن از آن را به هند ری اکسپورت (صادرات مجدد) کرده بودند که گفته شد، آلوده به شپش بوده است.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره فلفل‌های صادراتی به روسیه هم گفت: چند سمی که در داخل کشور استفاده شده بود، در کشور آنها ثبت نشده بود.

وی درباره سلامت محصولات کشاورزی ایران اظهار کرد: بیش از ۳۰۰ روز آفتابی در کشور داریم که این مهمترین ضدعفونی کننده است. از سوی دیگر سرانه سموم مصرفی در کشور یک ششم اتحادیه اروپا است و این نشان می‌دهد که مصرف سم در بخش کشاورزی کشور ما بسیار پایین تر است.

مهاجر با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات صادراتی که اخیراً به وجود آمد، به دلیل اعلام یکباره واردات از سوی کشورهای متقاضی بود، گفت: کشورهایی مانند ازبکستان و عراق یک شبه تقاضای واردات کردند و صادرکنندگان هم بدون در نظر گرفتن شرایط و ملاحظات، محصولات صادراتی را ارسال کردند‌.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره کیفیت سموم هم گفت: به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم سم بی کیفیت و یا بدکیفیت وارد کشور شود و همه آنها از هر نظر بررسی می‌شود.

ممنوعیت صادرات سیب و فلفل دلمه ایرانی به روسیه رفع می‌شود

همچنین در حاشیه این مراسم، شاهپور علایی مقدم – رییس سازمان حفظ نباتات کشور در خصوص رفع ممنوعیت صادرات به روسیه گفت: حدود ۲۰روز پیش هیات ایرانی سفری به روسیه داشت و مقرر شد بعد از تعطیلات سال نوی میلادی، روسها بازدیدی از بسترهای تولید کشور ما داشته باشند. امروز هم در جلسه ای که با سرویس فدرال حمایت از مصرف کنندگان روسیه و سازمان حفظ نباتات این کشور برگزار کردیم  توافق بر این شد که در اولین فرصت از تولیدکنندگان، گلخانه ها و سمومی که در کشور برای تولید محصولات صیفی و عمدتا در گلخانه ها استفاده می شود، بازدیدی به عمل آید.

وی افزود: این هیات اعلام آمادگی کرد که پس از  بازدید از بسترهای تولید، کلیه ممنوعیت هایی که به دلیل تغییر شرایط قرنطینه ای و پروتکلی در این کشور ایجاد شده بود را بردارد.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به انعقاد دو تفاهم نامه با روسیه، گفت: متن تفاهمنامه های مدیریت و نحوه استفاده از آفتکش ها و  تبادل اطلاعات قرنطینه ای میان ایران و روسیه امروز نهایی شد. با سفر رییس جمهور به روسیه و دیدار با پوتین و همچنین با امضای دو وزیر کشاورزی ایران و روسیه این تفاهمنامه ها نهایی خواهد شد.

وی تصریح کرد:هیچ مشکلی برای صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای دیگر وجود ندارد و حتی نسبت به ماه گذشته حدود ۱۲ هزارتن افزایش صادرات هم داریم.

علایی مقدم در ادامه گفت: برای واردات دو محصول سیب و فلفل دلمه به روسیه ممنوعیت داریم که این دو ممنوعیت بعد از بازدید از سردخانه ها و گلخانه ها برداشته خواهد شد. این بازدید تا ۱۰ روز آینده انجام می شود و پس از آن تصمیم گیری خواهد شد.

به گفته رییس سازمان حفظ نباتات کشور، احتمالا تا یک ماه آینده ممنوعیت صادرات به روسیه رفع شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود آذربایجان فلفل‌های دلمه‌ای ایران را معدوم کرده است و آیا چنین چیزی صحت دارد یا خیر، گفت: ما این اخبار را خودمان هم از شبکه های اجتماعی شنیده ایم. معدوم کردن و برگشت دادن محصولات هم تابع پروتکل هایی است. یعنی همانطور که در قرنطینه ها مشخص می شود محصولات کشاورزی از نظر بهداشت گیاهی به چه صورت باید باشند تا صادر شوند برگشت هم تابع شرایطی است. هیچ گزارشی از برگشت فلفل دلمه های ایران از آذربایجان از پست های قرنطینه ای در کشور نداشتیم. در این مورد با آذربایجان هم مکاتبه کردیم. آنها هم هیچ گونه گزارشی مبنی بر  اینکه محصول فلفل ایران ویروسی است به ما نداده اند و هیچ معدوم سازی صورت نگرفته است.

گزارش از: سیداحمد طبایی

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.