کد خبر : 139331
تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
-

خطیر: حرف‌های گل‌محمدی را نپسندیدم/نکونام بزرگ‌ترین لژیونر فوتبان ایران است

خطیر: حرف‌های گل‌محمدی را نپسندیدم/نکونام بزرگ‌ترین لژیونر فوتبان ایران است
مدیرعامل باشگاه استقلال در نشستی تلویزیونی درباره مسائل اخیر حول این باشگاه صحبت کرد.

به گزارش سورپرس؛ علی خطیر مدیرعامل باشگاه استقلال با حضور در برنامه تلویزیونی «ورزش و مردم» درباره اختلافات دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: در زمانی که بحث انتخاب مدیرعامل استقلال بود، من هم تعجب کردم که بعد از ۶،۷ سالی که در فوتبال بودم برای اولین بار بود که یک جایی آدم را دعوت کنند و بگویند رزومه بدهید و یک شخص را انتخاب کنند. من خودم به شخصه لذت بردم و برایم جالب بود، چون در حوزه ورزش ندیده بودم که چنین اتفاقی بیفتد و باید از مجموعه آقای قربان‌زاده تشکر کنم. اصل کار قشنگ بود و همه جای دنیا هم به این شکل انجام می‌شود و آدم‌ها در یک فرایند تخصصی انتخاب می‌شوند و امیدوارم این موضوع در حوزه ورزش نهادینه شود و ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: من هم از این فضایی که به وجود آمده است، ناراحت هستم و در مجموعه باشگاه استقلال نگرانی داریم. استقلال شروع کننده این فضای دوقطبی چند روز اخیر نبود. من خیلی مراقبت کردم که این اتفاق نیفتد و از همه دوستان خواستم که وارد این فضا نشوند و از سرمربی و بچه‌های روابط عمومی خواستم که شروع نکنند. باشگاه استقلال شروع‌کننده داستان نبودند و دوستان ما در پرسپولیس نمی‌دانم عامدانه یا سهوی این مسئله را شروع کردند. افرادی در باشگاه پرسپولیس نسبت به اتفاقاتی که در استقلال افتاده است، استوری گذاشتند و گفتند که دروغ است و تخلف است و باشگاه استقلال را متهم به یک کار خلاف کردند که زیبنده پرسپولیسی‌ها نبود. بعد از آن سرمربی پرسپولیس در کنفرانس مطبوعاتی یک صحبت‌هایی کرد که من نپسندیدم و این اصلا خوب نبود.

خطیر افزود: یحیی گل‌محمدی جزو اسطوره‌های فوتبال است و البته نباید فراموش کنیم که در این طرف هم بزرگترین لژیونر فوتبال ایران به نام جواد نکونام قرار دارد و هنوز بازیکنانی مانند مهدی طارمی و سردار آزمون که در فوتبال اروپا بازی می‌کنند، به سبقه او نرسیده‌اند. اگر قرار باشد به گل‌محمدی احترام گذاشته شود، در این سمت باید به نکونام بیشتر احترام گذاشته شود، او در سبقه ملی و در عرصه بازیگری و افتخاراتی که داشته به مراتب بالاتر است. من این فضا را اصلا نپسندیدم. من خیلی تلاش کردم که به این فضا وارد نشویم و جواب ندهیم. نگاه کنید ما در حد یک بیانیه ساده کار کردیم و اجازه ندادیم کسی استوری بگذارد و جوابی بدهد، چون می‌دانستیم این اتفاق خوب نیست اما از یک جایی ناچار شدیم، چون صحبت از حق تیم‌مان بود. امیدواریم که در باشگاه پرسپولیس تدبیری بیندیشند و کسانی که حق صحبت دارند، کانالیزه صحبت کنند. آنها نمی‌توانند به تیم رقیب بی‌احترامی کنند. اگر احساس می‌کنند که حق‌شان خورده شده است، نهادهای قضایی فدراسیون برای همین است. آنها که بیشترین امتیازات را در سال‌های گذشته گرفتند. خیلی‌ها گفتند که این تکنیک این دوستان است که فضا را مسموم کنند تا امتیاز بگیرند. من خواهشم این است که در یک فضای عادلانه همه تیم‌ها رقابت کنند.

مدیرعامل باشگاه استقلال درباره اینکه مدیران دو باشگاه باید وارد شوند و این حاشیه‌ها و اختلافات را پایان دهند، عنوان کرد: این موضوع برنده ندارد و بازنده فوتبال است. شروع‌کننده این بازی استقلال نبود. باشگاه ما در هیچ تحرکات و فضای پینگ‌پنگی که بین باشگاه‌ها پیش آمده شروع‌کننده نبوده و خویشتنداری کردیم اما از یک جایی فضا به سمت توهین و افترا رفت و برای ما امکان سکوت نبود.

در واکنش به اینکه با حضور در استقلال مسئولیت خطیری را بر عهده گرفت، گفت: هنوز بدهی‌های ما تمام نشده است و همچنان اضافه می‌شود. متاسفانه در باشگاه استقلال از زمانی که من کارم را شروع کردم، من می‌دانستم که فضای باشگاه همین چیزی است که الان هست و با علم به گرفتاری و مشکلات باشگاه جلو آمدم. آدمی هم نیستم که الان بگویم چرا الان این‌طور است و چرا پولی در حساب نیست؟ من مشکلات باشگاه را می‌دانستم و به نیت کمک به باشگاه آمدم و احساس کردم احساس دین دارم و باید ادا کنم و با تمام توصیه‌ای که از دوستان و خانواده داشتم که باشگاه اوضاعش خوب نیست و همین‌قدر آبرویی که در فوتبال دارم می‌ریزد، عقلانی نیست. این باشگاه ۸۰۰ میلیارد بدهی انباشته دارد. این شرایط محصول یک سوءمدیریت است اما آن دوستانی که قبلا آمدند نیامدند که باشگاه را گرفتار کنند و من نمی‌توانم آنها را متهم کنند.

وی در پاسخ به این سوال که سقف قرارداد باشگاه پایین آمد و اینکه خیلی‌ها گفتند این موضوع درست نیست، تصریح کرد: شما می‌توانید بپرسید، تمام مدارک و اسناد ما در فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ است و تنها باشگاهی که این قانون را رعایت کرده است باشگاه استقلال بوده است. باشگاه استقلال قرارداد ۳۰ میلیاردی را هم ثبت کرده و تمام اعداد و ارقام واقعی است. یکی از بازیکنان ما شب گذشته مصاحبه کرد و گفت که باشگاه پولش را پرداخت نکرده است و چون کاهش قرارداد نداشته، پول نگرفته است. اگر باشگاه قراردادها را کم نکرده است چطور یک بازیکن گفته که چون من حاضر نشدم قراردادم را کم کنم پول نگرفته‌ام؟ همه دوستان می‌گفتند که این موضوع دروغ است و باشگاه استقلال سقف را رعایت نکرده است. به جرأت می‌توانم قسم بخورم که باشگاه استقلال جزو اولین باشگاه‌ها است، یکسری باشگاه‌های دیگر که اصلا به سقف نمی‌رسند، باشگاهی مثل ملوان، استقلال خوزستان و … به سقف نمی‌رسند. این موضوع برای ۵،۶ باشگاه است. ما فوتبال را گران کردیم، فوتبال افسارگسیخته افزایش پیدا کرده است. ما هنوز باشگاه‌های زیرساخت‌های اولیه حضور در لیگ برتر را ندارند ولی در زمینه بازیکن و پرداختی بازیکنان ما سرآمد تمام کشورهای منطقه هستیم و حتی خیلی از کشورهای اروپایی به اندازه فوتبال ایران گران نیستند.

خطیر: حرف‌های گل‌محمدی را نپسندیدم/نکونام بزرگ‌ترین لژیونر فوتبان ایران است

خطیر در پاسخ به این سوال که موافق سقف قرارداد است، عنوان کرد: من موافق این موضوع هستم اما دوستان در اجرای آن باید قانونمند و درست عمل کنند. باشگاهی هست که یک هوادار متمولی آمده و می‌خواهد پول بازیکنان را بدهد. ما نگفتیم که چرا این شخص پول می‌دهد اما مهم این است که آن میزان پول پرداختی در حساب باشگاه ثبت شود. همین موضوع باعث می‌شود که سقف را دور بزنند. هوادار متمول اگر ۱۰۰ میلیارد بدهد باعث می‌شود سقف باشگاه بالا برود. اصلا ۲۰ هوادار کمک کنند اما سقف قرارداد باشگاه رعایت شود. اگر این قانون رعایت نمی‌شد فوتبال در ایران نهایت تا ۲ سال آینده از بین می‌رفت. این قانون به همراه ابزارهای مشابه دیگر باید باشد تا این موضوع را کنترل کنیم.

مدیرعامل باشگاه استقلال درباره اینکه گفته می‌شود برخی باشگاه‌ها این قانون را دور می‌زنند، خاطرنشان کرد: ما باید جلوی این اتفاقات را بگیریم و خدا را شکر فدراسیون فوتبال خوب کار کرده است و از ۱۰ نمره من نمره ۸ را به آنها می‌دهم و به نسبت قوانین دیگر این قانون خوب اجرا شد. همین که من تازه یک بازیکنم را هفته قبل توانستم قراردادش را ثبت کنم نشان می‌دهد که کار خوب اجرا شده است اما وقتی گفته می‌شود هوادار متمول دوست دارد پول بدهد، مشکلی نیست اصلا ۱۰ هوادار باشد اما در یک قالب ساختارمند باشد و همه چیز ثبت شود و اگر قرار باشد بالاتر پرداخت شود این شرایط جفا به بقیه تیم‌ها است.

وی درباره بدهی‌های جدید باشگاه مانند پرونده محبی و ساپینتو تصریح کرد: من بارها گفتم، یک قانون خیلی ساده است؛ اگر ۲ ماه حقوق به مربی و بازیکن خارجی ندهید می‌تواند نوتیس (اخطار) دهد و اگر تا ۱۵ روز تسویه نکنید می‌توانند قراردادشان را فسخ کنند و بروند تمام زمان مدت قراردادشان را تا زمانی که به تیم جدید نرفتند، مطالبه کنند. پولی که ما پرداخت می‌کنیم هیچ جای دیگر نمی‌دهند. یک بازیکن یا مربی از ما قرارداد ۵۰۰ هزار دلاری می‌گیرند اما در یک کشور دیگر با ۱۵۰ هزار دلار قرارداد می‌بندند. متاسفانه من در چند وقتی که آمده‌ام نزدیک به ۱٫۵ تا ۲ میلیون دلار یا یورو بابت شکایت افراد مختلف، جریمه مالی به باشگاه رسیده است. اخیرا هم شکایت باشگاه سانتاکلارا بوده که مبلغ ۵۰۰ هزار یورو است. این مبلغ ۱۵۰ هزار یورو بود که در زمان خودش واریز نشد و یک بند خسارت ۶۰۰ هزار دلاری هم داشتند اما فیفا این بند را قبول نکرده است. باشگاه سانتاکلارا اعتراض کرد که بعد از آن فیفا ۳۵۰ هزار یورو از آن ۶۰۰ هزار یورو را قبول کرد و در رأی آمده است، چون پرداخت و فیش جعلی ارسال شده است در رای دادگاه CAS تاثیرگذار بوده و باشگاه استقلال ۳۵۰ هزار یورو جریمه شد.

خطیر افزود: ما از یکی از مدیران پیشین باشگاه بابت پرونده ۸۵۰ هزار دلاری قرارداد سیلوا شکایت کردیم. پول این بازیکن در کل ۸۰ هزار یورو بود و باید به هر قیمتی پرداخت می‌شد، چون عدم پرداخت آن، شکایت ۸۰۰ دلاری را در پی داشته است. یامگا در گذشته هر دو ماه نوتیس می‌داد. یک روز یکی از همکاران ما گفت که تا ۳ روز دیگر باید ۷۰ هزار یورو به یامگا پرداخت کنیم، پیگیری که کردیم، دیدیم ۱۲ روز قبل این نوتیس آمده است اما به دست من نرسیده است، بلافاصله این کارمند را کنار گذاشتیم چون سهل‌انگاری کرده بود. ما ۳ روز برای پرداخت وقت داشتیم، تمام قول‌هایی که داده بودیم را لغو کردیم تا پول یامگا را بدهیم چون مطمئن بودیم اگر پولش را نمی‌دادیم قراردادش را کنسل می‌کرد و راحت کل پول ۲ سال قراردادش را می‌گرفت. ما باید اهم و فی‌الاهم بلد باشیم و باید بدانیم که پرداخت یک بازیکن ایرانی مهم است یا قرارداد سیلوا، البته پول بازیکن ایرانی هم باید پرداخت کنیم ولی به خاطر منافع باشگاه باید ابتدا قرارداد بازیکن خارجی را پرداخت کنیم چون تحت قرارداد فیفا است.

خطیر در پاسخ به این سوال که کسب مجوز حرفه‌ای باشگاه استقلال در چه مرحله‌ای است، تصریح کرد: ما یک کارگروه تشکیل دادیم و این موضوع را به جد دنبال می‌کنیم. هنوز هم اعتقاد دارم که حذف باشگاه استقلال در سال گذشته هم عادلانه نبود. حق استقلال بود که در آسیا باشد و حق تیم‌ دیگر بود که در آسیا نباشد.

وی در پاسخ به این سوال که در پرداختی به بازیکنان تفاوت قائل بودید؟ عنوان کرد: من باید یک تشکر از تمام بازیکنان و سرمربی باشگاه استقلال داشته باشم، چون کار شرافتمندانه انجام دادند و احساس دین کردند. این کار را خیلی‌ها انجام نمی‌دهند. بازیکنان زمان حرفه‌ای بازی کردن‌شان محدود است و نمی‌توانند ۳۰ سال این پول را به دست بیاورند. یک تعداد زیاد بازیکنان استقلال همراه سرمربی تیم قراردادشان را کاهش دادند. نکونام دو بار این کار را انجام داد. نکونام قراردادش را امضا کرده بود اما دوستان قراردادش را برده بودند. سرمربی ما از قرارداد اولش ۶،۷ درصد کم کرد و در قرارداد دوم هم ۱۰ درصد کاهش قرارداد داشت. من صادقانه از او و تمام بازیکنانی که با شرافت وضعیت استقلال را درک کردند، تشکر می‌کنم. این کار گذشت و ایثار می‌خواهد و در حرف ساده است، من از جواد نکونام خیلی تشکر می‌کنم. درباره رضاوند و بقیه دوستان باید بگویم که ما یک چک‌مان نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان برای روز شنبه است و مجبور بودیم که یک میزان از پرداختی‌مان را برای فردا بگذاریم. ما اولویت‌مان را گذاشتیم برای بازیکنانی که با باشگاه همکاری بیشتر کردند تا ۲ روز زودتر پول بگیرند و این کار فکر نمی‌کنم ناعادلانه باشد. این دوستانی هم که پول نگرفتند، فردا به آنها پرداختی خواهیم داشت.

مدیرعامل باشگاه استقلال در خصوص اینکه تیمش در فصل نقل و انتقالات نیم‌فصل بازیکن می‌گیرد، گفت: مطمئنا ما تیم را تقویت می‌کنیم و درباره این موضوع تعامل خوبی با سرمربی تیم داریم تا نقاط ضعف‌مان را برطرف کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که اوضاع رابطه‌اش با نکونام چطور است؟ تصریح کرد: ما از ابتدا با سرمربی تیم بد نبودیم. در آن زمان هر دو حق داشتیم. از قبل که دشمنی نداشتیم و غیر از منفعت استقلال نمی‌خواستیم، اما یک مسیر خوبی پیش نرفت و خداراشکر الان شرایط خیلی خوب است. من بی‌نهایت از علیرضا دبیر متشکر هست او احساس وظیفه کرد.

خطیر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه باشگاه استقلال از اسپانسرهای روی لباس خود درآمد خوب داشته است؟ گفت: ما فصل گذشته ۶۰ میلیارد درآمد اسپانسری داشتیم اما تا الان فکر می‌کنم ۲٫۵ تا ۳ برابر از فصل گذشته درآمد خواهیم داشت. فضای درآمدی در فوتبال محدود است. فوتبال یک بخش عمده درآمدی‌اش حق پخش است، ما زورمان به پول پخش زنده نمی‌رسد اما حداقل حق پخش غیرزنده را به ما بدهند. تبلیغات دور زمین که نداریم و بلیت‌فروشی هم در ایران قیمتی ندارد. تنها محل درآمد ما اسپانسر روی پیراهن است و باید تمام هزینه‌های جاری تیم را با این اسپانسر در بیاوریم. شرکت‌های تجاری که به استقلال و پرسپولیس بیایند محدود هستند. یکسری‌ها می‌گویند که اگر برای استقلال کار کنیم، مشتری پرسپولیسی را از دست می‌دهیم و بالعکس. من از تمام اسپانسرهای باشگاه تشکر می‌کنم. در تلویزیون ۵۰ بار درباره اسپانسر ما صحبت شده است و درباره یکی هم که در فضای فوتبال حاضر شده است، کمک کند، جوسازی کرده‌اند.

وی در ادامه درباره بحث تغییر طرح لوگو باشگاه استقلال، خاطرنشان کرد: ما احساس کردیم که لوگوی باشگاه تناسبی با فضای تجاری، قدمت و تاریخ باشگاه ندارد. نظر هواداران را خواستیم تا ان‌شاءالله یک لوگوی خوب انتخاب کنیم تا گامی در مسیر توانمندسازی باشگاه استقلال در حوزه بازرگانی و فنی برداریم.

مدیرعامل باشگاه استقلال درباره انتقادهایی که از داوری‌ها صورت می‌گیرد، عنوان کرد: ما خیلی از بحث داوری متضرر شدیم و در مقابل تیم حریف خیلی نفع برده است، من احساس می‌کنم این شرایط چندان طبیعی نیست. این موضوع اصلا به کمیته داوران ارتباط ندارد. من یک پیشنهاد می‌دهم؛ داوران را قبل از بازی‌ها چک کنیم و ببینیم که طرفدار پرسپولیس و استقلال است. داور استقلالی را برای بازی پرسپولیس نگذارند و داور پرسپولیسی را برای بازی استقلال نگذارند. خیلی راحت می‌توان این موضوع را مشخص کرد. من را اگر داور بازی پرسپولیس بگذارند، نمی‌شود و اگر داور بازی با استقلال باشم همه را به نفع استقلال می‌گیرم. این فضای دوقطبی استقلال و پرسپولیس به هیچ‌وجه در هیچ کجای دنیا نیست. اگر VAR بیاید، تمام این مشکلات حل می‌شود اما ما این همه زحمت و هزینه داریم، ما زحمات کمیته داوران را هم می‌بینیم اما یک سوت اشتباه سرنوشت یک بازی را عوض می‌کند.

خطیر درباره موضوع میزبانی در ورزشگاه آزادی و بحث رفتن به کیش گفت: به ما گفتند که ورزشگاه آزادی فضای بازی ندارد اما ما هم دل‌مان می‌خواهد که در تهران میزبانی کنیم و در زمین خودمان بازی کنیم. نمی‌خواهیم در همه بازی‌ها میهمان باشیم. ما برای اینکه اگر این اتفاق بیفتد و قرار باشد در زمین دیگری بازی کنیم، یک ورزشگاه دیگر را هم بررسی می‌کنیم اما می‌خواهیم از ظرفیت هواداران و میزبانی‌مان استفاده کنیم.

 

انتهای پیام/۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.