کد خبر : 111001
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴
-

خط‌خوردن معلولان از لیست کمک‌های بشردوستانه در زلزله اخیر افغانستان

خط‌خوردن معلولان از لیست کمک‌های بشردوستانه در زلزله اخیر افغانستان
دیده حقوق بشر گزارش داد که به دلیل عدم فقدان آمار از معلولان، این افراد در مناطق زلزله زده از لیست توزیع کمک‌های بشردوستانه جا مانده و با وضعیت وخیمی مواجه هستند.

به گزارش سورپرس، دیده بان حقوق بشر در گزارشی نوشت: به دنبال زلزله مرگبار اخیر در افغانستان که منجر به مرگ هزار نفر در جنوب افغانستان گردید، معلولان مورد بی‌توجهی قرار گرفته که این موضوع بر عمق این فاجعه افزوده است.

دیده بان حقوق بشر، با بیان اینکه ۳۶۲ هزار نفر از زلزله در افغانستان براثر ویرانی زیرساخت‌ها از جمله مدارس، مراکز درمانی و جاده‌ها متاثر شدند، گفته است که سازمان ملل کمک فوری ۱۱۰ میلیون دلاری را برای رسیدگی به زلزله‌زدگان افغانستان درخواست کرده است.

این نهاد وابسته به سازمان ملل گزارش داده است که با توجه به زلزله خیر بودن افغانستان، طی چند دهه اخیر ۷ هزار نفر براثرخشم طبعیت جان خود را از دست داده‌اند.

دیده حقوق بشر در ادامه نوشت: پیش از زلزله برخی از مناطق دور دست در جنوب افغانستان با مشکل قحطی و کمبود مواد غذایی مواجه بودند و پس از زلزله نیز بحران در این مناطق تشدید شده است.

این سازمان در بخشی از گزارش خود به وضعیت اسفناک معلولان در زلزله اخیر اشاره کرده و گفته است که معلولان در زلزله اخیر افغانستان به دلیل عدم دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و موادغذایی در معرض خطر قرار گرفتند.

دیده حقوق بشر اضافه کرد: در زلزله اخیر افغانستان به دلیل فقدان آمار از معلولان در این منطقه، این افراد از لیست کمک‌های غذایی جا مانده و هیچ کمکی به این افراد فرستاده نشده است.

به گفته این سازمان، بسیاری از معلولان و یا افرادی که پس از زلزله مصدوم شدند به کمک فوری برای درمان و دسترسی به مراکز درمانی نیاز دارند و باید اقدام فوری در این زمینه انجام شود.

دیده حقوق بشر همچنین به موانع ارسال کمک‌های غذایی به افغانستان اشاره کرده و گفته است که کشور‌ها باید سیاست را از کمک‌های بشردوستانه جدا کنند و در غیر این صورت مردم افغاسنتان و به خصوص افراد معلول که به کمک فوری نیاز دارند با بحران مواجه خواهند شد.

این سازمان در پایان از نهاد‌های حقوق بشری خواسته است تا ارزیابی مناسبی از نیازمندان به خصوص افراد معلول در زلزله اخیر داشته باشند تا تقسیم کمک‌های بشردوستانه به این افراد بدون تبعیض انجام شود.

این اظهارات در شرایطی است که پیش از این مقامات طالبان اعلام کرده بودند که به دلیل تحریم کشور‌های جهان قادر به کمک به زلزله زدگان نیستند.

در این راستا، «سراج الدین حقانی»، وزیر کشور دولت موقت طالبان ضمن انتقاد از عملکرد آمریکا در نحوه کمک‌رسانی به زلزله‌دگان افغانستان گفته است که بسیاری از کشور‌ها به دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌توانند برای افغانستان کمک ارسال کنند.

افغانستان طی چند هفته اخیر شاهد وقوع حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله بوده و بارش باران و برف شدید بوده و طی هفته گذشته نیز در چندین ولایت این کشور مردم شاهد وقوع سیل مرگبار بودند.

در آخرین مورد حوادث طبیعی در افغانستان، منابع محلی طالبان اعلام کردند که وقوع سیل در نورستان در غرب این کشور تلفات جانی و مالی زیادی در پی داشته است.

به گفته این مقامات، براثر این حادثه ۹ نفر کشته و ۱۰ نفر دیگر مصدوم شدند.

بر اساس اعلام مقامات حکومت سرپرست افغانستان در نتیجه سیل‌های و زلزله ویرانگر اخیر در این کشور ۱۹۰۰ تن جان باخته، ۲۰۰۰ هزار نفر زخمی شده و هزاران راس دام و خانه مسکونی نیز تخریب شده است.

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.