کد خبر : 139532
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۶
-

اوجی حاضر به تغییر ۲ مدیر خود نشد و قهر کرد

خانه‌نشینی وزیر نفت رئیسی، کپی برابر اصل احمدی‌نژاد

خانه‌نشینی وزیر نفت رئیسی، کپی برابر اصل احمدی‌نژاد
اقدام وزیر نفت دولت سیزدهم و خانه نشینی او، خاطره قهر محمود احمدی نژاد را زنده کرد.

به گزارش سورپرسبه نقل از خبرآنلاین، روز گذشته بود که مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی از قهر و خانه نشینی چند روزه جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم خبر داد. به گفته او، یک ماه قبل دفتر ابراهیم رئیسی به وزیر نفت نامه نوشته و تاکید کرده که دو مدیر ارشد نفتی ۲۴ ساعته کنار بروند، اما اوجی استعفا داده و چند روز در خانه نشسته است.

به هر ترتیب دلیل این سرپیچی از دستور رئیس دولت سیزدهم هرچه که باشد، این اقدام جواد اوجی یاد خانه نشینی ۱۱ روزه محمود احمدی نژاد را در خاطره ها زنده کرد که اتفاقا اوجی در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد، معاون وزیر نفت و از مدیران ارشد این وزارتخانه بوده و شاید ترجیح داده در اعتراض به دستوری که قبول ندارد، احمدی نژادی و کپی برابر اصل عمل کند.

۲ نماینده دیگر مجلس هم امروز در گفت‌وگوهایی با ایلنا خانه نشینی وزیر نفت را تایید کردند؛ هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفته: چند وقت پیش از دفتر رئیس‌جمهور به آقای اوجی برای برکناری دو نفر از مدیران وزارتخانه پس از آنکه مکرر تذکر داده شده بود، کتبا نامه دادند که این دو نفر برکنار شوند و آقای اوجی دلخور شد، اما فعلاً اتفاقی نیفتاده همه بر سرکار خودشان هستند و نامه دفتر رئیس‌جمهور هم اجرا نشده است.

با همه این اوصاف، روابط عمومی وزارت نفت تاکنون درباره قهر اوجی و حواشی آن بدون هیچ واکنشی، این اخبار را رد یا تکذیب نکرده است.

اما به این بهانه خانه نشینی، قهر و ترک مسئولیت‌ محمود احمدی نژاد که بسیار جنجالی و پرحاشیه بود را هم مرور می کنیم.

خانه‌نشینی وزیر نفت رئیسی، کپی برابر اصل احمدی‌نژاد

اقدام جنجالی احمدی‌نژاد در واکنش به حکم رهبر انقلاب

خانه نشینی ۱۱ روزه محمود احمدی‌نژاد در پی استعفای حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت دهم در ۲۸ فروردین ۱۳۹۰، پذیرش استعفا توسط احمدی‌نژاد و مخالفت رهبر انقلاب با کنار رفتن مصلحی و پس از آن توصیه آیت‌الله خامنه ای به وزیر اطلاعات برای باقی ماندن در جایگاه خود انجام گرفت که رسانه‌ها پس از چند روز از عدم شرکت احمدی نژاد در جلسات کابینه همچنین دیگر برنامه‌هایش خبر دادند که ناظران آن را نشانهٔ اعتراض احمدی‌نژاد به رهبر انقلاب و بروز اختلافاتی دانستند.

هواداران احمدی‌نژاد این غیبت را مثالی از دورکاری دولت تحلیل کردند اما پس از مدتی واقعیت موضوع مشخص شد. سرانجام هم حیدر مصلحی با حکم آیت الله خامنه‌ای در سمتش باقی‌ماند و در پی اوج‌گیری حملات عده‌ای از محافظه‌کاران علیه احمدی‌نژاد، او در جلسهٔ هیئت دولت شرکت کرد

محمدرضا باهنر، نایب‌رئیس وقت مجلس هم اعلام کرده بود که احمدی نژاد در این ماجرا قصد استعفا داشت اما در نهایت به این نتیجه رسید که بهتر است به کار خود ادامه دهد.

برخی رسانه ها «شنود مکالمات تلفنی رحیم‌مشایی از سوی وزارت اطلاعات» را دلیل برکناری حیدر مصلحی اعلام کردند، این در حالی‌است که برخی رسانه‌های داخلی اصولگرا، اختلاف نظر احمدی‌نژاد و مصلحی بر سر عزل یا ابقای دو معاون وزیر اطلاعات را دلیل عزل حیدر مصلحی دانستند.

خانه‌نشینی وزیر نفت رئیسی، کپی برابر اصل احمدی‌نژاد

در این مدت تلاش‌هایی برای نشان دادن عدم قهر احمدی‌نژاد وجود داشت. خبرهایی درباره گفت‌گوی تلفنی احمدی‌نژاد با رئیس‌جمهور ترکمنستان در این راستا منتشر شد که پس از تکذیب دوباره بر آن تأکید شد. از سویی در مدت غیبت احمدی نژاد در پاستور، محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی احمدی‌نژاد چندین نوبت حامل پیام های او و نمایندگان مجلس برای یکدیگر و مسئول رایزنی با مجلس بود و برخی رسانه‌ها هم دلیل غیبت احمدی‌نژاد را بیماری او عنوان کردند.

با این‌حال در ادامه شروط احمدی‌نژاد برای بازگشت به مسئولیت‌اش در فضای رسانه ای کشور منتشر شد، این ۳ شرط شامل سمت معاون اولی اسفندیار رحیم مشایی برکناری حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات و برکناری سعید جلیلی از دبیری شورای عالی امنیت ملی گفته می شد.

همچنین از شروط محمود احمدی‌نژاد برای حضور در صدا و سیما و اختلاف وی با مسئولین صدا و سیما خبر داده شد. گفته شد که محمود احمدی‌نژاد خواهان حضور در برنامه‌ای زنده‌است اما مسئولین صدا و سیما به دلیل نگرانی از سخنان غیرقابل پیش‌بینی وی، اجازهٔ این کار را نمی‌دهند. با این حال احمدی‌نژاد سرانجام ۱۱ اردیبهشت همان سال در جلسه هیئت دولت حاضر شد.

محمد یزدی چند سال پس از این اتفاق، درباره دیدار خود با احمدی‌نژاد در جریان این غیبت یازده روزه گفته بود: برای رئیس‌جمهور توضیح دادم که سیستم حاکمیت ولایت فقیه این است که وقتی ولی امر حرفی را زد باید خواند و عمل کرد. نگرانم که ختم این پرونده با رودررویی و درگیری با رهبری ختم شود. ایشان گفتند: «نهایتاً منتهی می‌شود به اینکه آقای مصلحی استعفا می‌کند و نفر دیگری می‌آید و بالاخره به شکلی کنار می‌آییم.»

غلامعلی حداد عادل هم در زمانی گفت که «دولت دهم محمود احمدی‌نژاد هزینه‌های بسیار بالایی به نظام تحمیل کرد و عملکرد وی یکی از دلایل شکست محافظه‌کاران در انتخابات سال ۹۲ بود.»

به هر ترتیب این خانه‌نشینی محمود احمدی نژاد نقطه عطفی در حیات سیاسی او بود و وضعیت جدید و رو به افولی برای او ایجاد کرد که با گذشته صعودی اش در اردوگاه اصولگرایان بسیار متفاوت بود تا جاییکه ۲ سال پایانی دوران ریاست جمهوری اش را پرحاشیه و منتقدانه به روند اداره امور گذراند، اتهام های زیادی علیه نزدیکانش مطرح شد تا جاییکه که بیشتر آنها از جمله بقایی، مشایی، رحیمی، جوانفکر و … پس از پایان دولت دهم روانه زندان شدند و در سال ۱۳۹۶ هم شاهد ردصلاحیتش در جریان انتخابات ریاست جمهوری بودیم و سالهاست که دیگر به عنوان چهره ای اپوزیسیون مطرح است.

انتهای پیام/۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.