کد خبر : 143019
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲
-

بهادری‌جهرمی در نشست خبری:

حج عمره منتفی نشده است/ دارایی‌های بابک زنجانی وارد خزانه می‌شود

حج عمره منتفی نشده است/ دارایی‌های بابک زنجانی وارد خزانه می‌شود
سخنگوی دولت گفت: هنوز حج عمره منتفی نشده و دولت با جدیت در تلاش برای مرتفع کردن مشکلات در بخش هوایی است.

به گزارش سورپرس، «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت امروز (سه‌شنبه اول اسفند ماه) در نشست خبری با خبرنگاران که در محل نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار شد، اظهار کرد: در ابتدا روز جوان را تبریک می‌گویم. شورای عالی جوانان اخیراً با تدبیر رییس‌جمهور به شورای عالی جوانان و نوجوانان تغییر یافت و این هفته به ریاست رییس‌جمهور تشکیل می‌شود و بسته‌های حمایتی از ازدواج و اشتغال جوانان و حضور آنان در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در نظر گرفته خواهد شد.

حضور جوانان در دولت سیزدهم

سخنگوی دولت درباره برنامه‌های دولت برای حمایت از جوانان، بیان کرد: در هیأت وزیران با کاهش ۱۰ ساله متوسط سن وزیران نسبت به دولت قبل شاهد حضور تعداد زیادی از جوانان متولد پس از انقلاب در دولت سیزدهم هستیم که وزرای راه، ارشاد، ارتباطات، سخنگوی دولت و برخی معاونان رییس جمهور از جمله آنها هستند.

وی افزود: این هفته رییس‌جمهور برای هشتمین بار با هدف توسعه عدالت‌محور برای استان‌هایی که کمتر به آن‌ها توجه شده است، به خوزستان می‌رود. افتتاح بیمارستان ماهشهر و پروژه‌های نفت و گاز نیز در این سفر انجام می‌شود. امروز هم جلسه توسعه سیستان و بلوچستان به ریاست معاون اول رییس‌جمهور برگزار می‌شود.

دارایی‌های ارزی بابک زنجانی در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره بازگشت دارایی‌های ارزی بابک زنجانی به کشور، اظهار کرد: از تلاش‌های سازمان اطلاعات سپاه و قوه قضاییه در این زمینه قدردانی می‌کنیم. دارایی‌های ارزی متعلق به بابک زنجانی در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته تا مثل سایر دارایی‌ها وارد خزانه کشور و تحت مدیریت خزانه مصرف شود.

وی در ادامه بیان کرد: هنوز حج عمره منتفی نشده و دولت با جدیت در تلاش برای مرتفع کردن مشکلات در بخش هوایی است.

بهادری جهرمی تصریح کرد: دولت طرح فجرانه یارانه کالابرگ الکترونیکی را برای ارتقای سبد غذایی شهروندان و ایجاد سپر تورمی در برابر سفره و معیشت مردم راه اندازی کرده که ۲۰۰ هزار تومان به صورت اعتباری به یارانه بگیران در ۳ ماهه اجرای طرح فجرانه اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۰ میلیون نفر یعنی ۱۰ میلیون خانوار و ۶۰ درصد افراد مشمول یارانه از آن استقبال کرده اند که این کالاها ۱۱ قلم هستند. در خصوص جابه‌جایی زمان واریز یارانه‌ها هم تصمیم دولت این بود که زیرساخت‌های الکترونیکی فراهم باشد تا دچار خلل در واریزها نشویم که هم از کالابرگ استقبال شد و هم اینکه تاکنون خللی در زیرساخت‌های الکترونیکی گزارش نشده است.

بهادری جهرمی تاکید کرد: در زمینه حمایت‌های معیشتی ماه مبارک رمضان هم علاوه بر کالابرگ الکترونیکی، برای تأمین میوه شب عید و اقلام مصرفی رمضان مانند خرما با همکاری باغداران و تعاونی‌های روستایی تمامی میزان مصارف مورد نیاز تأمین شده و اقلام پروتیینی، شکر و برنج ذخیره سازی شده پیش بینی می‌شود با نرخ‌های مصوب تأمین شود. همچنین با همکاری فعالان صنفی در اتاق اصناف با محوریت وزارت صمت و بخش‌های بانکی و جهاد کشاورزی بیش از ۲۴۰ نمایشگاه عرضه مستقیم اقلام مورد نیاز مردم برگزار می‌شود.

وی متذکر شد: در جلسه اخیر هیأت دولت آیین نامه‌ای در راستای قانون بیمه کارگران ساختمانی تصویب شد تا دهک‌های یک تا ۳ و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از پرداخت حق بیمه معاف شوند. آیین نامه یکپارچه سازی خدمات زنان سرپرست خانوار در راستای حمایت از آنها در دولت تصویب شد تا همه این خدمات ساماندهی شود و توزیع عادلانه تر این خدمات را داشته باشیم.

نرخ سود در شورای پول و اعتبار تغییر نکرده است

سخنگوی دولت درباره تغییر سود سپرده‌ها، گفت: نرخ سود در شورای پول و اعتبار تغییر نکرده و تنها امکان انتشار اوراق پروژه‌های خاص برای دوره محدودی و به صورت موردی منتشر شده است.

بهادری جهرمی درباره تراز تجارت خارجی کشور، گفت: تجارت خارجی ۱۰ ماهه امسال ۱۲۶ میلیارد دلار بوده که نسبت به ۱۰ ماهه پارسال ۲.۴ درصد رشد کرده و تراز هم ۱۷ درصد مثبت است. ما یک تراز ارزشی داریم و یک تراز وزنی، در برخی گروه‌های خاص کالایی ممکن است قیمت‌ها به نرخ متداول جهانی برگردد که ارزش تجارت کاهش یابد، اما مهم این است که مجموع تجارت خارجی اعم از ارزشی و وزنی مثبت است.

بهادری جهرمی با اشاره به اینکه در زمینه ثبت شرکت‌های دانش بنیان شاهد رشد ۳ برابری نسبت به سال گذشته هستیم، بیان کرد: تسهیلات مالیاتی نیز به آنها تعلق گرفته است. زمانی که جوانان می‌بینند رییس جمهور در سفرهای خارجی با خود محصولات دانش بنیان را می‌برد و منشأ فروش و بازاریابی محصولات نخبگان می‌شود، امیدوار می‌شوند و این به معنای حمایت عینی از جوانان کشور است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: همچنین در زمینه‌های ازدواج و اشتغال جوانان هم سعی شده حمایت‌های اثرگذار در حد توان دولت صورت گیرد. در سال گذشته ۳ بار آزمون فراگیر و ۸ آزمون اختصاصی دستگاه‌ها برای استخدام برگزار و ۴ هزار بورسیه برای دانشجویان جدیدالورود برای فعالیت در بخش خصوصی انجام شد.

طرح شفافیت قوای سه‌گانه تأیید شد

بهادری جهرمی درباره طرح شفافیت، اظهار کرد: طرح شفافیت، طرح مجلس بود که ابتدا رد شد و سپس طرح شفافیت همه قوا را مطرح کردند و تصویب شد. این طرح رفت و برگشت‌هایی بین مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام داشت و معاونت حقوقی رییس جمهور نیز به عنوان نماینده دولت در این جلسات شرکت کرد و تا آنجایی که اطلاع دارم، شورای عالی نظارت مجمع این طرح را تأیید کرده است.

وی در ادامه گفت: حوزه مسکن با تصمیماتی که در حوزه تأمین مالی اتخاذ شده، شتاب بیشتری گرفته و سقف تسهیلات ساخت مسکن ۵۵۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک ۳۵۰ میلیون تومان است؛ این تسهیلات در روستاها با نرخ ۴ درصد و در شهرهای کوچک با نرخ سود ۵ درصد اعطا می‌شود. تصمیم بعدی هم این بود که در دو سال ابتدایی بازپرداخت تسهیلات، اقساط به ۵.۹ میلیون تومان کاهش یابد. علاوه بر این طرحی که برای اختصاص زمین یک میلیون مسکن در شهرهای مختلف پیش رفته است، به زودی در کلان‌شهر تهران با همکاری شهرداری آغاز می‌شود. همچنین هفته گذشته طرح ساخت ۶۰ هزار واحد دانشگاهیان کلید خورد و امید است اجاره بها هم که تابعی از مسکن است، با کنترل تورم مسکن، در سال آینده کاهش یابد.

وی درباره تأمین اراضی مساکن روستایی، گفت: یک یا دو هفته قبل در سازمان ملی زمین و مسکن جلسه داشتیم و نمایندگان بنیاد مسکن و وزارت راه هم حضور داشتند و همکاری نزدیکی صورت گرفت. امسال در نظر گرفتن ۵۰۰ هزار زمین مناسب با امکاناتی چون آب، برق، گاز، فاضلاب و قابلیت ساخت و ساز سبب شد تا تعداد زیادی از متقاضیان ساخت و ساز به شهرهای کوچک و روستاها سوق پیدا کنند.

ورود مقامات دولتی به انتخابات مغایر قانون است

بهادری جهرمی در ادامه تاکید کرد: رییس جمهور بارها در جلسات خصوصی، عمومی و هیأت دولت تاکید کرده است که هر گونه ورود مقامات دولتی به انتخابات مغایر قانون است و باید زمان خود را صرف خدمت رسانی به مردم کنند. توصیه این بوده که دولت هر آنچه در توان دارد، برای تأمین سلامت انتخابات و افزایش مشارکت مردم به کار گیرد.

وی درباره وضعیت بازار خودرو و واردات خودروهای خارجی، گفت: دولت درباره واردات خودروهای نو مصوباتی داشته و واردات در حال انجام است که آمار آن را گمرک و سازمان توسعه تجارت اعلام می‌کنند. دولت نرخ سود بازرگانی واردات خودرو را نیز کاهش داده و عوارض واردات خودرو برای خودروهای اقتصادی از ۱۰۰ به ۱۰ درصد کاهش یافته است و اقدام دیگر این است که مجوز واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد به مناطق اصلی آزاد و ابلاغ شده است.

بهادری جهرمی بیان کرد: در زمینه تولید خودرو اعم از خودروهای مونتاژی و تولید داخل با حمایت حداکثری در حال پیشرفت هستیم و افزایش عرضه خودرو در هر دو سال فعالیت دولت را داشته ایم. طبق قانون تعیین قیمت به شورای رقابت واگذار شده است نه دولت.

 

انتهای پیام/۱۰۱

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.