کد خبر : 111880
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸
-

معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در گفتگو با سورپرس عنوان کرد:

جلوگیری از ۳۲ میلیارد مترمکعب تبخیر آب با اجرای عملیات آبخیزداری

جلوگیری از ۳۲ میلیارد مترمکعب تبخیر آب با اجرای عملیات آبخیزداری
معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: با استفاده از روش های آبخیزداری، جلوی تبخیر 32 میلیارد مترمکعب آب از مجموع 288 میلیارد مترمکعب آب تبخیرشده در کشور گرفته می شود.

پرویز گرشاسبی معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در گفت و گو با خبرنگار سورپرس با بیان اینکه در ماده ۲۷ قانون افزایش بهره وری، بر جبران ۵۰ درصد از کسری سفره های آب زیرزمینی با عملیات آبخیزداری و آبخوانداری تاکید شده است، اظهار کرد: تحقیقات ما نشان می دهد که هر هکتار آبخیزداری در اراضی بالادست موجب استحصال ۵۳۰ مترمکعب و هرهکتار آبخوانداری بیش از ۱۰۰۰ مترمکعب آب در سال می شود.

 

وی افزود: به بیان دیگر می توان گفت اجرای هرهکتار عملیات آبخیزداری و آبخوانداری به طور میانگین ۷۰۰ مترمکعب آب در سال استحصال می کند.

 

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، تصریح کرد: الان ۳۳ میلیون هکتار آبخیزداری در کشور انجام شده است که اگر این عدد را ضرب در ۷۰۰ مترمکعب بکنیم، در می یابیم که این عملیات سالانه موجب استحصال  ۲۱ میلیارد مترمکعب آب به صورت مستقیم و غیرمستقیم می شود.

 

به گفته گرشاسبی، یکی از نتایج بارز اجرای طرح های آبخیزداری، کاهش تبخیر آب ناشی از بارش است.

 

وی افزود: تحقیقات جهانی ثابت کرده است که اگر فرصت نفوذ آب ناشی از بارش در ارتفاعات بالادست فراهم شود، میزان تبخیر در مقایسه با آبی که به تالاب ها می رسد ۱۳ برابر کاهش می یابد.

 

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، خاطرنشان کرد: ما می توانیم با استفاده از روش های آبخیزداری، جلوی تبخیر ۳۲ میلیارد مترمکعب آب از مجموع ۲۸۸ میلیارد مترمکعب آب تبخیرشده در کشور را بگیریم. هرچند برخی از کارشناسان این عدد را تا ۱۰۰ میلیارد مترمکعب هم تخمین می زنند.

گرشاسبی، کاهش خطرات سیل، کاهش فرسایش خاک، کاهش تولید رسوب و افزایش تولید علوفه در مراتع را از دیگر مزایای اجرای عملیات آبخیزداری برشمرد.

 

وی در ادامه گفت: به عنوان مثال، با اجرای روش های آبخیزداری، فرسایش خاک در بعضی مناطق از ۱۶ تن در هکتار به ۷ تن در هکتار کاهش یافته است. علاوه بر این، میزان رسوب تا ۶ مترمکعب کاهش و تولید علوفه تا ۱۲۰ کیلوگرم  در هکتار افزایش پیدا کرده است. خطرات سیل نیز ۷۰ درصد کم شده است.

 

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در پایان تاکید کرد: آبخیزداری تنها راهکار برای سرزمین های گرم و خشک و نیمه خشک، با شیب زیاد و بارش های حدی و نامنظم است.

 

گفت‌وگو از: سیداحمد طبایی

 

انتهای پیام/۳۳۳

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.