کد خبر : 140083
تاریخ انتشار : جمعه ۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
-

همراه با رونمایی از نسخه اصلی و بازیابی‌شده پوستر فیلم با طراحی زنده‌یاد استاد «مرتضی ممیز»؛

جلسه اکران اختصاصی و نقد و بررسی «شیر سنگی» برگزار می‌شود

جلسه اکران اختصاصی و نقد و بررسی «شیر سنگی» برگزار می‌شود
جلسه اکران اختصاصی و نقد و بررسی «شیر سنگی» ساخته مسعود جعفری جوزانی برگزار می‌شود.

گروه فرهنگی سورپرس منصور جهانی؛ جلسه اکران اختصاصی و نقد و بررسی فیلم سینمایی «شیر سنگی» به کارگردانی «مسعود جعفری جوزانی» از منظر مردم‌شناسی، جامعه‌شناسی، فلسفه حق و حقوق عمومی در خانه اندیشمندان علوم انسانی در تهران برگزار می‌شود.

انجمن حقوق‌شناسی و گروه حقوق خانه اندیشمندان علوم انسانی با مشارکت مؤسسه فرهنگی، هنری «جوزان فیلم»، ۳۷ سال پس از اکران عمومی موفقیت‌آمیز فیلم سینمایی «شیر سنگی» از ساخته‌های ماندگار «مسعود جعفری جوزانی»؛ جلسه اکران اختصاصی و نقد و بررسی این اثر سینمایی را از منظر مردم‌شناسی، جامعه‌شناسی، فلسفه حق و حقوق عمومی در ساعت ۱۶ تا ۲۰ روز شنبه ۴ آذر ماه جاری در شهر تهران برگزار می‌کند.

در این مراسم، که از نسخه اصلی و بازیابی‌شده پوستر فیلم سینمایی «شیر سنگی» اثر زنده‌یاد استاد «مرتضی ممیز» رونمایی خواهد شد؛ دکتر «مصطفی ملکیان» پژوهشگر، دین‌پژوه و استاد فلسفه و اخلاق، دکتر «حسن وکیلیان» دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر «داریوش رحمانیان» دانشیار دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و سردبیر مردم‌نامه، دکتر «سجاد فتاحی» جامعه شناس و پژوهشگر سیستم‌های حکمرانی و همچنین «مسعود جعفری جوزانی» فیلمنامه‌نویس و کارگردان فیلم سینمایی «شیر سنگی» به ایراد سخنرانی می‌پردازند.

جلسه اکران اختصاصی و نقد و بررسی فیلم سینمایی «شیر سنگی»، در خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در خیابان استاد نجات‌الهی (ویلا)، نبش خیابان ورشو در شهر تهران، برگزار می‌شود.

«شیرسنگی» The Stone Lion محصول سال ۱۳۶۵ پروژه بلندپروازانه‌ای با فیلم‌نامه قوی است که نمادی از تقابل سنت و مدرنیته به‌ حساب می‌آید. حضور انگلیسی‌ها به واسطه بهره‌برداری از نفت، که قتل یکی از آن‌ها تقابلی تا سرحد مرگ، بین دو بزرگ از ایل بختیاری ایجاد می‌کند؛ با نقش‌آفرینی «عزت‌الله انتظامی» و «علی نصیریان» در نهایت، تبدیل به مهم‌ترین و ماندگارترین فیلم کارنامه جوزانی می‌شود و در پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر نیز در میان فیلم‌های شاخص سینمای ایران به چشم آمده و جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را دریافت می‌کند. همچنین در جشنواره‌های خارجی معتبری از جمله؛ در یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «مونترال» Montreal در بخش «سینمای امروز و فردا» در شهر مونترال در کشور کانادا روی پرده رفت و مورد تقدیر نیز قرار گرفت.

«جی اسکات» Jay Scott  منتقد سرشناس سینمایی در نقدی که در مورد فیلم سینمایی «شیرسنگی» در روزنامه مطرح کانادایی «گلوب اند میل» The Globe and Mail به رشته تحریر در آورده، نوشته است: «شیرسنگی» کار کاملاً متفاوتی است؛ این فیلم، بیشتر به «جان فورد»، «آکیرا کوروساوا» و کارگردان فقید ترکیه «ییلماز گونی» نزدیک است تا به «سرگئی پاراجانف». موضوعی که در دهه ۳۰  اتفاق می‌افتد، داستان خشونت‌آمیز یک چوپان بختیاری را بازگو می‌کند که ایلش برای خارجی‌ها از لوله‌های نفت حفاظت می‌کند. طی این پروسه، فرهنگ ایلاتی در حال نابودشدن است. نقش چوپان که به‌وسیله «علی‌رضا شجاع‌نوری» بازی می‌شود؛ به اشتباه، متهم به قتل یک انگلیسی است که جسدش را پیدا کرده و ماهرانه به خاک سپرده ‌است. این اتهام نادرست، باعث جنگی طایفه‌ای می‌شود که استعاره‌ای آشکار از مبارزات سیاسی ایران معاصر است. در یک سو، تکنوکرات‌های ترقی‌خواه که طرفدار کنار گذاشتن سنت هستند؛ صف کشیده‌اند و از سوی دیگر، سنت گرایانی که تغییر را امر بدی تلقی می‌کنند.

این منتقد سرشناس سینمایی در ادامه مطلبش در مورد «شیر سنگی» ساخته «مسعود جعفری جوزانی» نوشته ‌است: نسبیت‌ گرایی سیاسی و فرهنگی جوزانی با سال‌ها زندگی در آمریکا شکل گرفت. در سال ۱۹۷۲، هنگامی که نمایشنامه‌ای که او نوشته بود به دلیل ماهیت سیاسی مورد تأیید رژیم شاه قرار نگرفت، به کالیفورنیا رفت، سه سال در شهر «مودستو» زندگی کرد و بعد به سانفرانسیسکو نقل مکان کرد. جایی‌که لیسانس و فوق لیسانس هنرهای ارتباطی را در رشته سینما و گرافیک (با مجوز تدریس مادام‌العمر)، از دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو دریافت کرد.

انتهای پیام/۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.