کد خبر : 106243
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷
-

مدیر رادیو ایران:

“جشنواره پژواک” فرصتی برای احیا برنامه های مستند رادیویی است

“جشنواره پژواک” فرصتی برای احیا برنامه های مستند رادیویی است
محمدزاده گفت: نخستین جشنواره ملی مستند قدمی مثبت برای مستند سازانی است که در این راه قدم بر می دارند.

به گزارش گروه فرهنگی سورپرس به نقل از کمیته اطلاع رسانی، تبلیغات و فضای مجازی نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک، دکتر محمد جعفر محمد زاده مدیر رادیو ایران گفت: رادیو با رادیو ایران شروع شد، هشتاد و دو سال از عمر رادیو ایران می گذرد، رادیوی ملی و فراگیر کشور هست، ماموریت های ملی متناسب با هویت ملی و موضوعات ملی دارد،به سبب پوشش سراسری و مخاطبینی که در همه کشور دارد، طبیعتا ماموریت ویژه ای بر عهده دارد.

وی اضافه کرد: رادیو ایران، رادیوی رسمی و ملی کشور هست و مولفه هایی دارد که کار را برای ما هم سخت می کند و هم البته لذت بخش، سختی از آن جهت است که با همه ی کشور در ارتباطیم. لذت بخش آن از این جهت است که برای ما توفیقی هست که با همه مردم ایران در ارتباطیم.

محمدزاده حاطر نشان کرد: در خصوص بحث مستند در رادیو ایران، می توانیم بگوییم از قدیمی ترین مستندها یی که ساخته شده در همین رادیو صورت گرفته و در حال حاضر هم ما در جدول پخش هفتگی مان کارهای  مستند داریم و یکی از قدیمی ترین برنامه ها ی رادیو «سیمای فرزانگان»، است که مستند سازی آن در گذشته صورت گرفته است  و از دوسال و قبل هم ما ادامه تولیدش را مجددا شروع کردیم یعنی به موازات اینکه از قسمت ها ی آرشیو ی که بیش از ۵۰۰،۶۰۰ قسمت تولیدشده، ما داشتیم برای موضوعات جدید و اشخاص جدید، این کار را ادامه دادیم.

مدیر رادیو ایران افزود: محور این کار هم بر اشخاص است و تاکید بر معرفی چهره های ماندگار و ملی است، به علاوه ما در برنامه پلاک هشت عموما در هفته یکی دو تا مستند از سرداران و شهدای دفاع مقدس کار می کنیم.

وی تصریح کرد: با وجودی که «مستند» یکی از گزبنه های پر هزینه است و به همین جهت در همه رادیو های دنیا هم به فراموشی سپرده شده است. اما این جشنواره ای که انشالله بناست در ماه های آینده برگزار شود فرصتی است که این گونه دوباره احیا شود.

وی با بیان اینکه  برگزاری نخستین جشنواره ملی مستند رادیو یی پژواک را بدون تردید قدمی مثبت برای مستندسازان و کسانی دانست که می خواهند در این راه قدم بردارند، تصریح کرد: جشنواره ها دو تا هدف را دنبال می کنند: اولین هدف آن تقویت آنتن رادیو وتولید برنامه ای برجسته با هدف ارتقاء کیفی برنامه های رادیویی است. هدف دیگر جشنواره مستند مثل همه جشنواره ها، فضای فرحبخش، همدلی، آموزشی، در کنار هم بودن و به یاد آوردن چیزهای فراموش شده، اشخاص فراموش شده است. در طول جشنواره طبیعی است که از اشخاصی تجلیل می شود، کارگاه های آموزشی برگزار می شود . پیدا کردن سلیقه و نگاه مخاطب در ساخت برنامه های آینده است.

مدیر رادیو ایران در خصوص این موضوع که «مستند» چقدر با «مخاطب» ارتباط برقرار کرده؟ و اینکه چه نوع مستندی را می پسندد؟ گفت:طبیعتا مستند مخاطب عام ندارد، بلکه مخاطب های خاص دارد در تلویزیون هم همینجوری هست. ممکن است اگر بخواهیم در جه های مخاطب را بسنجیم، در حال حاضر مخاطب «مجله های رادیویی» بیش تر باشد یا مخاطب طنزهای رادیویی که مجله های طنز باشد، باید گفت مستند یک گونه فاخر و اثر گذار است،که مخاطبش به اندازه ی مجله های عصرگاهی،صبحگاهی نباشد اما گونه ی اثر گذار و عمیق است، اثری که می گذاردعمقش بیشتر از سایر گونه های رادیویی است.

 

انتهای پیام/ ۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.