کد خبر : 95877
تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
-

طنین زندگی در تالاب‌های جنوب شرق کشور؛

جازموریان پس از ۴۰ سال پرآب شد

جازموریان پس از ۴۰ سال پرآب شد
در پی سیلاب های اخیر جنوب شرق کشور، تالاب سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربعی جازموریان پس از ۴۰ سال دوباره پرآب شد.

به گزارش گروه اجتماعی سورپرس، سیلاب‌های جنوب شرق کشور صرف نظر از خسارت‌هایی که به زیرساخت‌های اقتصادی وارد کرد اما سبب پرشدن مخازن سدها و آبگیری تالاب‌های خشکیده‌ای چون هامون و جازموریان هم شد. تالاب‌هایی که پس از سپری کردن یک سال خشک و کم‌بارش، بار دیگر جان گرفتند و زندگی دوباره یافتند.

آن‌گونه که مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان اعلام کرده است در حال حاضر ۱۰۰ درصد تالاب جازموریان آبگیری شده و حتی سیلاب، روستاهای اطراف این تالاب را هم فرا گرفته است .

به گفته مرجان شاکری، آبگیری این سطح از پهنه تالاب جازموریان در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

تالاب جازموریان یک تالاب‌ فصلی مشترک بین استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان و جزو بزرگ‌ترین تالاب‌های آب شیرین کشور است که سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد. این تالاب به علت پدیده تغییر اقلیم در سال‌‌های اخیر و همچنین احداث سدهای متعدد بر حوضه آبریز آن همچون سد جیرفت استان کرمان بر روی هلیل‌رود و سد کارواندر در سیستان و بلوچستان، دچار خشکسالی شده و به عنوان یکی از کانون‌های گرد و غبار جنوب شرق ایران شناسایی شده‌ است.

هم اینک برنامه جامع احیای تالاب جازموریان تدوین و به‌ تازگی به تصویب شورای برنامه‌ریزی هر دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان رسیده است. این برنامه ۲۰ ساله شامل موضوعاتی چون مطالعات زیست محیطی، مدیریت منابع آب، هواشناسی، ریزگردها، موضوعات معیشتی و اقتصادی منطقه و میراث فرهنگی است.

گزارش از: سیداحمد طبایی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.