کد خبر : 115518
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
-

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی عنوان کرد:

ثبت ۴ رکورد جدید در صنعت نیروگاهی کشور/ ظرفیت نیروگاه های کشور به ۸۸۷۲۵ مگاوات رسید

ثبت ۴ رکورد جدید در صنعت نیروگاهی کشور/ ظرفیت نیروگاه های کشور به ۸۸۷۲۵ مگاوات رسید
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی از ثبت ۴ رکورد جدید در صنعت نیروگاهی کشور خبر داد و گفت: ظرفیت نیروگاه های کشور به ۸۸۷۲۵ مگاوات رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی سورپرس، عبدالرسول پیشاهنگ در نشست خبری صبح امروز (۱۶ شهریور) با بیان اینکه شرکت تولید نیروی برق حرارتی مسوولیت پایش و راهبری ۱۳۲ نیروگاه و ۶۰۰ واحد نیروگاهی در کشور را بر عهده دارد، اظهار کرد: حدود ۸۲ درصد ظرفیت تولید برق کشور در اختیار این شرکت است اما ۹۵ درصد تولید برق کشور را انجام می دهیم.

وی افزود: ۳۲.۲ درصد معادل ۲۳ هزار و ۲۳۹ مگاوات از ظرفیت نیروگاهی کشور متعلق به بخش دولتی و ۶۷.۸ درصد معادل ۴۹ هزار و ۳۲ مگاوات متعلق به بخش خصوصی است.

پیشاهنگ با اشاره به فعالیت ۱۲۰۰۰ نفر در مجموعه نیروگاهی کشور، افزود: سال کاری ما از ابتدای مهرماه شروع می شود و تا پایان خرداد سال بعد ادامه می یابد.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی در خصوص رکوردهای منحصربه فرد صنعت نیروگاهی کشور در سال جاری، گفت: در سال جاری ۴۳۰۶ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شده و ۱۰۵۱ مگاوات دیگر هم در حال راه اندازی است که تا پایان شهریور وارد مدار می شود و با احتساب این رفم، به رکورد تولید ۵۳۵۷ مگاوات دست خواهیم یافت.

پیشاهنگ از تولید ۳۴۸ میلیارد کیلووات ساعت برق در طی این مدت خبر داد و خاطرنشان کرد: هم اکنون متوسط راندمان نیروگاه های کشور به ۳۹.۲ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه نصب و راه اندازی یک واحد نیروگاهی ۱۸ ماه طول می کشد، گفت: امسال ما موفق شدیم در مدت ۸ ماه یک واحد نیروگاهی را نصب و راه اندازی کنیم که یک دستاورد بزرگ و بی سابقه است.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی افزود: معمولا ضریب آمادگی نیروگاه ها در دوره اوج بار در کشورهای توسعه یافته حدود ۹۵ درصد است حال آنکه ضریب آمادگی نیروگاه های ما در پیک مصرف تابستان امسال ۹۸ درصد بود.

به گفته پیشاهنگ، از مهر سال گذشته تا ابتدای تابستان امسال قریب به ۹۴۰۰۰ مگاوات تعمیرات نیروگاهی در کشور انجام شد که رکوردی بی سابقه است.

وی، ظرفیت نامی نیروگاه های کشور را ۸۸۷۲۵ مگاوات عنوان کرد و افزود: ظرفیت نامی نیروگاه ها در شرایط ISO (استاندارد) تعریف می شود اما به ازای هر ۱۰۰۰ متر افزایش ارتفاع، ۱۲ درصد و هر ۱۰ درجه افزایش دما، ۶.۵ درصد از ظرفیت نامی نیروگاه ها کاسته خواهد شد.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی، ظرفیت عملی نیروگاه های کشور را ۲۵ درصد کمتر از ظرفیت نامی آنها بیان کرد و گفت: امسال با اجرای اقداماتی چون نصب سیستم خنک کننده هوای ورودی به توربین های گازی و اصلاح سیستم خنک کننده واحدهای بخاری، حدود ۱۰۰۰ مگاوات به توان عملی نیروگاه های کشور افزودیم.

به گفته وی، ۳ تا ۴ هزار مگاوات نیروگاه جدید برای جایگزینی نیروگاه‌ های فرسوده پیش بینی شده که منابع آن از محل منابع سازمان برنامه و بودجه تامین می‌ شود و اولین آن در ری اجرا خواهد شد.

پیشاهنگ از برگزاری جلسات مستمر با وزارت نفت برای تامین سوخت نیروگاه ها در زمستان خبر داد و افزود: روزانه ۳۰۰ میلیون لیتر معادل سوخت مصرف می کنیم که ۳ برابر تولید گازوییل کشور است. باید ۲۶۰ میلیون مترمکعب گاز، ۳.۵ میلیارد لیتر گازوییل و ۳ میلیارد لیتر مازوت تا پایان آبان تامین شود.

انتهای پیام/۳۳۳

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.