کد خبر : 25419
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۹:۰۰
-

ثبت سفارش کتاب‌های درسی بیش از ۹۰درصد دانش آموزان ۹ پایه تحصیلی

ثبت سفارش کتاب‌های درسی بیش از ۹۰درصد دانش آموزان ۹ پایه تحصیلی
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: قریب به ۱۰ میلیون دانش آموز که می شود بیش از ۹۰درصد دانش آموزان ۹پایه تحصیلی ثبت سفارش کتاب های درسی را انجام داده اند.

به گزارش سورپرس؛ اسداله مرتضایی معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در خصوص آخرین آمار ثبت نام دانش آموزان برای دریافت کتاب های درسی در سامانه این سازمان گفت: در حال حاضر با توجه به مراحل ثبت نام که در پیش داریم، برای پایه های دوم تا دوازدهم به جز پایه های هفتم و دهم، ثبت نام ها از فروردین ماه آغاز شده و تا ۲۳ خرداد ادامه دارد. دانش آموزان این پایه ها قریب به ۱۱ میلیون نفر هستند که تا ۸ صبح دیروز قریب به ۱۰ میلیون ثبت نامی در سامانه ثبت کتاب درسی داشته ایم.

وی ادامه داد: در برخی از استان ها مثل اصفهان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، مازندران و همدان ۹۵ درصد دانش آموزان ثبت نام کتاب های درسی را انجام داده اند و در مجموع بیش از ۹۰ درصد دانش آموزان این مرحله را پشت سر گذاشته اند.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی توصیه کرد که دانش آموزان باقیمانده ثبت نام کتاب های درسی را به روز آخر موکول نکنند و در این باره توضیح داد: درست است که به لحاظ فراوانی قریب به یک میلیون نفر از دانش آموزان برای ثبت نام کتاب درسی در این پایه ها باقی مانده اند اما اگر همه آنها قرار باشد روز ۲۳ خرداد ثبت نام خود را انجام دهند، سامانه به مشکل برمی خورد.

مرتضایی در پاسخ به این پرسش که یکی از مشکلات چاپ کتاب های درسی برای پایه دهم است که معمولاً چاپ کتاب ها بر اساس یک پیش بینی در هدایت تحصیلی دانش آموزان به رشته های مختلف صورت می گیرد، اما همیشه این پیش بینی با هدایت تحصیلی که اتفاق می افتد یکی نیست، آیا آمادگی دارید به سرعت کسری ها را به چاپ برسانید، گفت: اینکه ما سه پایه ورودی یعنی اول، هفتم و دهم را به صورت جداگانه ثبت می کنیم برای همین است که آمار دقیق تری داشته باشیم و مراقبت کنیم که به هیچ دلیلی دچار مشکلات نشویم. در پایه دهم ما معمولاً اضافه تر از نیاز کتاب چاپ می کنیم. مایل به این کار نیستیم اما برای اینکه در اول مهر همه دانش آموزان کتاب داشته باشند، ناچار هستیم، چرا که ما برای سال تحصیلی پیش رو از مرداد سال قبل کار چاپ کتاب ها را آغاز کرده ایم و ۱۴۳ میلیون نسخه کتاب در این مدت چاپ شده است. چاپخانه های ما باید ماهی ۷ تا ۸ میلیون نسخه کتاب چاپ کنند تا در اول مهرماه به مشکلی برنخوریم. همان طور که می دانید ۹۹۲ عنوان کتاب داریم که کمترین فراوانی آن در مقطع ابتدایی است با ۵۱ عنوان کتاب و بیشترین فراوانی در فنی و حرفه ای با بیش از ۵۰۴ عنوان کتاب است. همه اینها ما را ملزم می کند که برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم و برای این منظور با بخش های مختلف آموزش و پرورش در ارتباط هستیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه چند رشته کاردانش از چرخه آموزش بیرون رفته اند، آیا از سال قبل به شما اطلاع داده شده بود تا کتاب های این رشته ها چاپ نشود، گفت: معمولاً در فنی و حرفه ای و کارودانش به خاطر اینکه ما فراوانی تیراژ نداریم به مشکلی برنمی خوریم. برخی کتاب ها هستند که تیراژ میلیونی دارند و اگر در این بخش ما دچار مشکل شویم و نتوانیم سه شیفت در یک ماه کار را پیش ببریم، به مشکل برمی خوریم اما در فنی و حرفه ای و کارودانش درست است که کثرت عناوین وجود دارد اما فراوانی ها کم است و ممکن است یک کتابی تنها دو هزار سری چاپ لازم داشته باشد و برای همین ما معمولاً این کتاب ها را در اواخر فرآیند چاپ کتاب های درسی قرار می دهیم.

مرتضایی در پاسخ به پرسش دیگری که آیا شیوع کرونا خللی در فرآیند کتاب های درسی ایجاد نکرد، گفت: البته کرونا برای ما هم یک حکایتی ایجاد کرد اما به خاطر شرایط خاص چاپ کتاب های درسی، ما از ستاد ملی مبارزه با کرونا این اجازه را گرفتیم که شرکت را باز کنیم، چون در غیر این صورت به مشکل برمی خوردیم.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پاسخ به پرسش آخر درباره اینکه آیا امسال اتباع خارجی مشکلی در ثبت کتاب های درسی ندارند، بیان کرد: مشکلی که ممکن است پیش بیاید در سامانه سناد است، در واقع هر دانش آموزی که بتواند در سامانه سناد ثبت نام کند، مشکلی با سامانه ثبت کتاب های درسی نخواهد داشت و به ما اعلام کرده اند که در بخش های اجرایی مراقبت های زیادی صورت گرفت که دانش آموزان اتباع برای ثبت نام در سامانه سناد مشکلی نداشته باشند. البته چون همه دانش آموزان ثبت سفارش نکرده اند، ما آمار دقیقی در این زمینه نداریم.

انتهای پیام/ ۱۵۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.