کد خبر : 122762
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
-

ثبات قیمت نفت، ترس از رکود همچنان مانع اوج گیری قیمت

ثبات قیمت نفت، ترس از رکود همچنان مانع اوج گیری قیمت
قیمت نفت بعد از کاهش شدید در دو روز اخیر تقریبا ثابت باقی مانده است.

به گزارش سورپرس، قیمت نفت در روز جمعه تغییر چندانی نداشت، زیرا بازار با کاهش ارزش دلار آمریکا و گزارش‌های شغلی متفاوت در ایالات متحده متعادل شد، اما هر دو شاخص نفت خام به دلیل نگرانی‌های رکود جهانی، هفته اول سال را با کاهش به پایان رساندند.

بهای آتی برنت ۱۲ سنت یا ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۷۸.۵۷ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۱۰ سنت یا ۰.۱ درصد افزایش به ۷۳.۷۷ دلار رسید.
در هفته، هر دو برنت و WTI بیش از ۸ درصد کاهش داشتند، بزرگترین کاهش هفتگی آنها برای شروع سال از سال ۲۰۱۶. هر دو معیار در طول سه هفته قبل حدود ۱۳ درصد افزایش یافته بودند.
استفان برنوک، تحلیلگر PVM گفت: “بازار نفت ممکن است پس از حمام خون در اوایل این هفته کمی آرامش را به دست آورد، اما پتانسیل صعودی حداقل در کوتاه مدت محدود است. چشم انداز اقتصادی مبهم است.”
بر اساس گزارش موسسه مدیریت تامین (ISM)، فعالیت صنعت خدمات ایالات متحده در ماه نوامبر برای اولین بار در بیش از ۲ سال اخیر کاهش یافت.
اما گزارش دیگری نشان می‌دهد که اقتصاد ایالات متحده در ماه دسامبر به طور قابل توجهی مشاغل اضافه کرده است و نرخ بیکاری را به پایین‌ترین سطح قبل از همه‌گیری یعنی ۳.۵ درصد برمی‌گرداند زیرا بازار کار همچنان در تنگنا قرار دارد.
این گزارش مشاغل ایالات متحده باعث شد که دلار آمریکا سقوط کند و سهام جهانی افزایش یابد زیرا سرمایه گذاران پیش بینی کردند که تورم در حال کاهش است و فدرال رزرو آمریکا (فدرال رزرو) نباید آنقدر که برخی می ترسیدند تهاجمی باشد. دلار ضعیف تر می تواند تقاضا برای نفت را افزایش دهد، زیرا کالاهای دلاری برای دارندگان ارزهای دیگر ارزان تر می شوند.
رافائل بوستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا (فدرال رزرو) گفت آخرین آمار مشاغل در ایالات متحده نشانه دیگری از کند شدن تدریجی اقتصاد است و در صورت ادامه این روند، فدرال رزرو می تواند در نشست سیاست بعدی خود تا یک چهارم درصد افزایش نرخ بهره را کاهش دهد.عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان، قیمت نفت خام سبک عربی را که به آسیا می فروشد به پایین ترین حد خود از نوامبر ۲۰۲۱ در بحبوحه فشارهای جهانی بر نفت کاهش داد.
بازارهای سهام در چین، بزرگترین واردکننده نفت خام جهان، روز جمعه به دلیل انتظارات سرمایه گذاران مبنی بر اینکه اقتصاد چین به زودی از مشکلات ناشی از کووید بیرون می آید و در سال ۲۰۲۳ بهبودی قوی خواهد داشت.
اما، کشورهای بیشتری در سراسر جهان از بازدیدکنندگان چینی می‌خواهند که آزمایش‌های کووید را انجام دهند، چند روز قبل از اینکه چین کنترل‌های مرزی را کنار بگذارد و بازگشت مشتاقانه‌ای را برای جمعیتی که به مدت سه سال عمدتاً در خانه گیر کرده بودند، آغاز کند.
تورم منطقه یورو در ماه گذشته کاهش یافت، اما فشارهای اساسی قیمت ها همچنان در حال افزایش است و شاخص های رشد اقتصادی به طور شگفت انگیزی خوش خیم هستند، که نشان می دهد بانک مرکزی اروپا تا ماه های آینده به افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داد.
انتهای پیام/۱۱۱

 

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.