کد خبر : 88264
تاریخ انتشار : جمعه ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
-

تکیه به مشترکات می‌تواند نگاه مثبت را به گفتگو‌ها حاکم کند

تکیه به مشترکات می‌تواند نگاه مثبت را به گفتگو‌ها حاکم کند
معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان پیش از نشست وین، با جیمز کلورلی همتای انگلیسی خود دیدار کرد و درباره ضرورت اجرای تعهدات کشور‌ها در برجام، لغو تحریم‌های غیر قانونی و دیگر مسائل مورد علاقه پشت در‌های بسته به گفتگو نشست.
به گزارش گروه بین الملل سورپرس، علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه که بلافاصله پس از دیدار و گفتگو با مقامات وزارتخارجه فرانسه و آلمان در صدر هیئتی به لندن آمده است روز پر کاری را آغاز کرد. وی علاوه بر همتای انگلیسی خود با چند نفر دیگر از مقامات ارشد وزارت خارجه انگلیس جداگانه دیدار و درباره مسائل گوناگون از جمله مطالبات مالی معوق ایران از انگلیس، روابط اقتصادی و امور کنسولی گفتگو کرد.
معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در این باره گفت: تقریبا پنج ساعت گفتگوهایش با مقامات مختلف وزارتخارجه انگلیس به طول انجامید و در این مذاکرات درباره مسائل دو جانبه، منطقه و نیز مربوط به مذاکرات پیش رو در وین گفتگو شد.
وی با بیان اینکه رایزنی و تبادل نظر خوبی پیش از گفتگو‌های هشتم آذر که لازم هم بود شکل گرفت افزود: این نخستین نشست مقامات وزارت خارجه انگلیس و ایران پس از چند سال در این سطح و جامع بود که گامی مثبت در روابط دو جانبه به شمار می‌رود.
آقای باقری همچنین مواضع ایران را در جمع شماری از متخصصان امورایران در اندیشکده‌های فعال در انگلیس و نیز گروه‌های مطالعاتی در لندن و چند رسانه از جمله شبکه تلویزیونی امریکایی سی ان ان تشریح کرد.
نشست با مدیران نهاد‌های مالی و اقتصادی ایران درانگلستان بخش دیگر برنامه‌های معاون وزیر خارجه کشورمان در لندن را تشکیل داد.
آقای باقری این نشست را مفید دانست و گفت: با این نگاه که بتوانیم به عنوان وزارتخارجه کمک کار این نهاد‌ها در پیشبرد امورشان باشیم از چنین نشست‌هایی استقبال می‌کنیم.
مصاحبه با شبکه امریکایی سی ان ان، شبکه پرس تی وی، نشریه گاردین و شبکه بلومبرگ از دیگر برنامه‌های اقای باقری در لندن بود که در آن‌ها ضمن تشریح مواضع و رویکرد‌های ایران و نیز پیامد‌های بد عهدی‌های امریکا و اروپا در انجام تعهدات خود در برجام، به پرسش‌های آنان پاسخ گفت.
معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی امریکایی سی ان ان CNN گفت: امریکا برای بازگشت به برجام باید مقدمات آن را فراهم کند که مهمترین آن لغو تحریم‌های غیر قانونی علیه ایران است.
وی درباره ارزیابی خود در دیدار با مقامات وزارت خارجه در پایتخت‌های سه کشور اروپایی نیز گفت: در عین حال که با این کشور‌ها اختلاف نظر‌هایی وجود دارد، اما اتکا به مشترکات می‌تواند ما را به جلو هدایت و نگاه مثبت را به گفتگو‌ها حاکم کند.
علی باقری کنی تاکید کرد: محور مذاکرات هسته‌ای برای بازگشت به برجام نیست، زیرا ایران از برجام خارج نشده است که بخواهد به آن بازگردد بلکه این امریکاست که از ان خارج شده و برای بازگشت باید با لغو تحریم‌های غیر قانونی علیه ایران مقدمات آن را فراهم کند. معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان امروز صبح لندن را به مقصد مادرید ترک می کند.
انتهای پیام/۱۱۱
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.