کد خبر : 60986
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
-

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

تکمیل طرح آبرسانی به اراضی دشت سیستان

تکمیل طرح آبرسانی به اراضی دشت سیستان
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از تکمیل طرح آبرسانی به اراضی دشت سیستان خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی سورپرس، علی‌مراد اکبری در نشست خبری صبح امروز (۱۱ اسفند) با بیان اینکه تاکنون افزون بر ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده است، اظهار کرد: در حال حاضر ۷۲ هزار هکتار پروژه آبیاری تحت فشار در قالب ۳۹۱۳ پروژه و با اعتبار ۱۱۷۰ میلیارد تومان آماده افتتاح است.

وی افزود: اگرچه در قانون تصریح شده که دولت می بایست ۸۵ درصد هزینه سامانه های نوین آبیاری را به صورت بلاعوض به کشاورزان بپردازد اما به دلیل محدودیت منابع، این رقم به ۶۵ تا ۷۰ درصد کاهش یافته است و کشاورزان ۳۰ تا ۳۵ درصد هزینه ها را تقبل کرده اند.

تکمیل طرح آبرسانی به دشت سیستان

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از تکمیل طرح ۴۶ هزار هکتاری آبرسانی به اراضی دشت سیستان خبر داد و گفت: فاز دوم این پروژه به مساحت ۱۴ هزار هکتار آماده بهره برداری است که با بهره برداری از آن، طرح ۴۶ هزار هکتاری آبرسانی به اراضی دشت سیستان به پایان می رسد.

اکبری خاطرنشان کرد: اگرچه مساحت این طرح ۴۶ هزار هکتار است اما در سال جاری ۵۶ هزار هکتار از اراضی آبخور این پروژه به زیر کشت رفت.

وی همچنین از شروع مطالعات فاز دوم طرح احیای اراضی خوزستان و ایلام با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: این طرح با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو اجرا می شود.

اکبری یادآور شد: فاز دوم این طرح ۲۵۵ هزار هکتار است که وزارت نیرو تاکنون برای ۲۳۳ هزار هکتار آن تخصیص آب داده و ۲۲ هزار هکتار دیگر منتظر تخصیص آب است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ابلاغ رسمی راه اندازی دفتر امور خاک این وزارتخانه از سوی مقام عالی وزارت، تصریح کرد: در ذیل این دفتر، شورای راهبردی خاک با عضویت نمایندگانی از معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جنگلها، سازمان امور اراضی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و نیز موسسات تحقیقاتی مرتبط با خاک تشکیل شده است.

استحصال ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب سبز با اجرای پروژه زهکشی گلستان

اکبری با بیان اینکه اخیرا ۷۸ هزار هکتار از پروژه زهکشی استان گلستان افتتاح شد، اظهار کرد: معاونت آب و خاک آمادگی اجرای ۵۰ هزار هکتار دیگر از این پروژه را تا پایان دولت دارد مشروط بر اینکه اعتبار ۶۵۰ میلیارد تومانی آن به موقع تخصیص یابد.

وی افزود: با اجرای این طرح، ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب سبز استحصال می شود که ۱۰۰ میلیون مترمکعب آن قابل بازچرخانی در بخش کشاورزی است و مابقی در بخش های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، افزایش تولید ۱٫۵ تا ۲٫۸ تن محصولات غلات در هر هکتار از اراضی دیم و نیز افزایش ۵۸ درصدی درآمد خالص کشاورزان در کشت آبی و ۱۵۹ درصدی در کشت دیم از دیگر نتایج اجرای پروژه زهکشی استان گلستان است.

اکبری تصریح کرد: همچنین با اجرای این پروژه، زمینه احیای تالاب گمیشان، افزایش حاصلخیزی خاک و کاهش فرسایش پذیری آن فراهم می شود.

وی در خصوص طرح توسعه شبکه‌ های آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور نیز گفت: تاکنون ۱۰۲ هزار هکتار از طرح توسعه شبکه‌ های آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور افتتاح شده است و به ریاست محترم جمهوری قول داده ایم که در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، ۲۵ هزار هکتار دیگر هم تا زمان کشت بهاره افتتاح شود.

حکمرانی آب باید در دست مردم باشد

اکبری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به روند تدوین قانون جامع آب در وزارت نیرو، خاطرنشان کرد: ما درباره این قانون نظراتی داریم و نظرات خود را به صورت مکتوب به وزارت نیرو اعلام کرده ایم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: به اعتقاد ما، خیلی از مسایل این قانون باید به نفع مردم تمام شود و دولت نباید با این موضوعات، حاکمیتی برخورد کند.

وی تاکید کرد: اگر حکمرانی آب با مردم نباشد با مشکلات و چالش های زیادی مواجه خواهیم شد.

اکبری همچنین از اجرای طرح مدیریت پایدار خاک با اعتبار ۳۹۰ هزار دلاری فائو در ایران خبر داد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در پایان با اشاره به سرمایه گذاری قابل توجه دولت برای ارتقای بهره وری آب، تصریح کرد: متوسط راندمان آبیاری در سال ۱۳۹۲ برابر ۳۹ درصد بود که با اقدامات صورت گرفته، این رقم در حال حاضر به ۴۵ درصد افزایش یافته است. همچنین میزان بهره وری آب از ۹۲۰ گرم ماده خشک به ازای مصرف هر مترمکعب آب به ۱۴۵۰ گرم رسیده است.

انتهای پیام/۳۳۳

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.