کد خبر : 138721
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
-

توفان‌های گرمسیری مرگ‌بارترین مخاطرات طبیعی

توفان‌های گرمسیری مرگ‌بارترین مخاطرات طبیعی
هماهنگ‌کننده ارشد مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در سازمان ملل متحد گفت: توفان‌های گرمسیری مرگبارترین مخاطره طبیعی است.

به گزارش سورپرس؛ مصطفی محقق در نخستین کنفرانس بین‌المللی توفان‌های گرمسیری اقیانوس هند در پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور اظهار داشت: در توفان‌های گرمسیری سال ۱۹۷۲ حدود ۳۰ هزار نفر در بنگلادش کشته شدند.

وی افزود: همچنین از سال ۲۰۰۱ تا کنون ۴۷ هزار نفر بر اثر توفان‌های گرمسیری فوت کرده اند و این توفان‌ها به عنوان مرگبارترین مخاطره طبیعی بشمار می‌روند.

هماهنگ‌کننده ارشد مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در (اپدیم) سازمان ملل متحد ادامه داد: پس از توفان‌های حاره‌ای به ترتیب زلزله و سیل مرگبارترین مخاطرات هستند.

پیش بینی افزایش فراوانی وقوع و دوره فعالیت توفان‌های گرمسیری

همچنین حسین مشایخ پول، عضو هیئت علمی دانشگاه هامبورگ آلمان در نخستین کنفرانس بین‌المللی توفان‌های گرمسیری اقیانوس هند در پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور اظهار داشت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که فراوانی وقوع این توفان‌ها حدود هفت درصد و طوفان زمان فعالیت آنها حدود به صورت قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: بنابراین ما در آینده با احتمال بیشتری رخداد توفان‌های حاره ای را در دریای شمال خواهیم داشت.

حداقل سالی یک توفان گرمسیری در میانمار رخ می‌دهد

خین چاو رئیس سازمان هواشناسی، هیدرولوژی کشور میانمار نیز در نخستین کنفرانس بین‌المللی توفان‌های گرمسیری اقیانوس هند در پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور اظهار داشت: فصل وقوع توفان‌های گرمسیری در میانمار در دو ماه «آپریل» و «می» است که به طور میانگین ۳۵ درصد توفان‌ها در ماه آپریل و ۲۳ درصد آنها در ماه می رخ می‌دهد.

وی افزود: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ تعداد زیادی توفان گرمسیری وارد میانمار شده است.
رئیس سازمان هواشناسی، هیدرولوژی میانمار ادامه داد: در سال‌های اخیر در محدوده‌هایی توفان گرمسیری رخ داده است که تا کنون در آن مناطق توفانی نداشته ایم.

چاو تصریح کرد: برای پیش بینی توفان‌های گرمسیری مشارکت نزدیکی با مرکز هواشناسی هند در دهلی داریم و آنها اطلاعات بسیار قوی برای ما ارسال می‌کنند.

وی گفت: یک کمیته توفان در میانمار با حضور مقامات ارشد ایجاد شده است که نشست‌هایی را برای مدیریت توفان و موارد مرتبط با آن برگزار می‌کند.

رئیس سازمان هواشناسی، هیدرولوژی میانمار در بخش دیگری به فعالیت ۵۰ ایستگاه هواشناسی در این کشور اشاره کرد و گفت: این ایستگاه‌های اطلاعات جوی را پایش می‌کنند.

چاو در ادامه افزود: تلاش کرده ایم تا هشدارهای به موقع را برای جامعه به ویژه جوامع آسیب پذیر و تحت تأثیر فعالیت‌های توفان ارائه کنیم.

وی خاطر نشان کرد: اطلاع رسانی‌ها بیشتر از طریق رسانه‌ها نظیر اخبار شبکه‌های تلویزیونی و ارائه مقالات به روزنامه‌ها انجام می‌شود.

رئیس سازمان هواشناسی، هیدرولوژی میانمار ادامه داد: هواشناسی میانمار دوره‌های آموزشی متعددی را برای آگاه سازی جامعه در خصوص توفان‌ها و اطلاعات مورد نیاز آنها برگزار کرده است. همچنین مانورهای سالانه برای آمادگی در برابر این شرایط برگزار شده است.

گفتنی است؛ از روز گذشته نخستین کنفرانس بین المللی توفان‌های گرمسیری اقیانوس هند همزمان با پنجاهمین سالگرد تشکیل پنل توفان‌های گرمسیری سازمان جهانی هواشناسی در پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور آغاز بکار کرد.

این کنفرانس با حضور شماری از مسئولان داخلی و خارجی و پژوهشگران حوزه هواشناسی با همکاری سازمان هواشناسی کشور، پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو و سازمان جهانی هواشناسی برگزار شده است.

بر اساس اعلام پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو در بخش بین الملل این کنفرانس سخنرانانی از کشورهای چین، میانمار، فیلیپین، هند، مالزی و عمان حضور دارند.

انتهای پیام/ ۲۸۰

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.