کد خبر : 141137
تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸
-

توجه به مستند در برنامه‌سازی رادیو در سومین جشنواره «پژواک»

توجه به مستند در برنامه‌سازی رادیو در سومین جشنواره «پژواک»
دبیر سومین جشنواره مستند رادیویی پژواک با اشاره به جزییات این جشنواره از شروع دریافت آثار جشنواره خبر داد.

به گزارش گروه فرهنگی سورپرس؛ نشست خبری فراخوان سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک امروز چهارم دی ماه با حضور حمیدرضا افتخاری دبیر جشنواره در سالن جلسات ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

افتخاری در ابتدای نشست عنوان کرد: جشنواره پژواک سومین سال حیاتش را تجربه می کند و با همان رویکرد اصلی احیای گونه مستند در برنامه سازی رادیو که جذابیت های خود را دارد و در نظرسنجی های مختلف مورد توجه است کار خود را آغاز می کند.

وی اضافه کرد: مستند جزو گونه هایی است که به مرور زمان مورد بی توجهی قرار گرفته بود و در جشنواره های مختلف کمرنگ شده بود. در حال حاضر گام به گام در حال پیشرفت هستیم و امسال در آستانه برگزاری سومین دوره خواهیم بود.

افتخاری تصریح کرد: این جشنواره امروز به صورت رسمی دریافت آثار را آغاز می کند. آثاری که به جشنواره می‌رسند همگی باید مقوم سرمایه اجتماعی و تقویت امید آفرینی باشند و دیگر آثار از گردونه حذف می‌شوند.

احیای گونه مستند در برنامه‌سازی رادیو/ رقم اندک بودجه «پژواک»

دبیر جشنواره با اشاره به برخی از نشان های جشنواره یادآور شد: هفت جایزه مقاومت با نام نشان سردار سلیمانی، جایزه پیشرفت با نشان دکتر کاظمی آشتیانی، جایزه سبک زندگی با عنوان نشان مادر، جایزه پاسداشت زبان فارسی با عنوان نشان فردوسی از جمله جوایزی است که اهدا می شود. همچنین این جشنواره بخش های ویژه ای از جمله شعار سال، زن ایرانی نماد توانایی و پهلوی از ظهور تا سقوط دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: هدف جشنواره احیای گونه مستند و تاثیر برنامه روتین آنتن است بنابراین بخش «مستمر» به برنامه های روتین و مستمر اختصاص یافته است. برنامه های مستند در این بخش حداقل هفت هفته باید روی آنتن باشند و شامل برنامه های صبحگاهی، ترکیبی، مسابقه و محتوای تولید مردمی می‌شود.

افتخاری درباره بخش مردمی این جشنواره توضیح داد: بخش مردمی جشنواره با سه موضوع دستاوردهای کشور، ایران شاد و روایت زندگی ساخته می شود که در قالب های مستند گزارشی، مستند روایی و پادکست یا پادپخش ارایه می شود و قالب هایی است که مردم راحت تر می توانند دست به تولیدشان بزنند.

وی درباره روند جشنواره نیز تصریح کرد: پیش بینی ما این است که تا اوایل بهمن آثار را دریافت کنیم و از اواسط بهمن داوری ها شروع شود.

افتخاری به کارگاه های آموزشی نیز اشاره و عنوان کرد: هشت دوره آموزشی پیشرفته طراحی کرده ایم و هشت کارگاه داریم که از امروز کار خود را شروع کرده و تا ۱۳ دی ماه ادامه دارند. این کارگاه‌ها در سایت جشنواره هم قرار دارند و مخاطبان می توانند از آن طریق هم دسترسی پیدا کنند.

دبیر جشنواره درباره جوایز این دوره بیان کرد: جوایز در بخش اصلی ۹ جایزه، بخش ویژه ۵ جایزه، بخش مردمی ۶ جایزه خواهد بود.

افتخاری در ادامه درباره فرایند داوری گفت: داوری آثار کاملا از طریق تارنمای جشنواره انجام می شود و به طور مثال اگر نمره ای ثبت شود دیگر قابل تغییر نیست که این امر برای صیانت از داوری آثار شرکت کنندگان است.

وی اضافه کرد: هر شبکه رادیویی می‌تواند یک اثر ارسال کند که برای این است که حق دیگر شبکه ها ضایع نشود.

دبیر جشنواره درباره بین المللی شدن جشنواره بیان کرد: بین المللی شدن جشنواره جزو اهداف معاونت صداست اما جشنواره هایی که می خواهند در سطح بین المللی فعالیت کنند باید به بلوغی برسند.

وی در پاسخ به سوالی درباره به کارگیری شرکت کنندگان بخش مردمی در رادیو عنوان کرد: بخشی از آثار قابل استفاده بود و متناسب با ظرفیت های شبکه ها به عنوان تولیدات مردمی به کار گرفته شدند ولی برای استفاده از افراد از ابتدا این بنا را نداشتیم که در رادیو حضور داشته باشند.

افتخاری درباره بودجه جشنواره عنوان کرد: بودجه شفاف است ولی آن‌قدر کم است که نگران هستم با گفتنش آبروی ما برود. ردیف بودجه جشنواره در بودجه کلان معاونت صدا مشخص است و برای همان بودجه برنامه ریزی می شود. تلاش است که این بودجه با همان کیفیت جشنواره های قبلی هزینه شود. بودجه رادیو کم است ولی بودجه جشنواره زیرمجموعه معاونت صدا نیست که از دیگر برنامه‌ها و تولیدات معاونت صدا هزینه شود.

انتهای پیام/۱۰۱

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.