کد خبر : 29425
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
-

توجه برخی مسئولین به قرآن فقط در حد حرف است

توجه برخی مسئولین به قرآن فقط در حد حرف است
رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس با اشاره به اینکه توجه و ارادت برخی مسئولان به قرآن در حد حرف است و در عمل ارادتی دیده نمی‌شود، در مورد دلایل کاهش بودجه قرآنی، گفت: من دلیل و مشکل این کاهش را در نگاه افراد می‌بینیم؛ آدم‌ها در تریبون‌ها صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند که به اعتقاد من عقاید آنها نیست، بلکه عقاید آنها را باید در عمل آنها مشاهده کنیم.

به گزارش سورپرس، نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی شب گذشته ۲۳ تیرماه، با حضور در برنامه مصباح شبکه قرآن و معارف سیما به سؤالات مهدی صفری مجری کارشناس این برنامه پاسخ داد.

وی در ابتدای این گفت‌وگو به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار ویدئویی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: توصیفی که ایشان در فرمایشات خود داشتند‌ فوق‌العاده بوده و من تا کنون این تعبیر را در مورد مجالس گذشته نشنیده بودم و فرمودند این مجلس در بین مجالس گذشته از انقلابی‌ترین مجالسی است که شکل گرفته و این بار مسئولیت مجلس در شرایط سخت و طوفانی پیش آمده بسیار سنگین شد.

نماینده مردم مشهد در مجلس، به پیام مقام معظم رهبری در آغازین روز شروع مجلس یازدهم نیز اشاره کرد و افزود: در آن پیام دو مسئولیت بر دوش نمایندگان قرار گرفت؛ یکی از این مسئولیت‌ها توجه به مباحث اقتصادی و معیشت مردم است که یک امری بسیار ضروری است و دیگری هم مسائل فرهنگی است. رهبر انقلاب همیشه در کنار موضوعات مختلف به مباحث فرهنگی نیز تأکید ویژه داشته‌اند.

تذکر مهم رهبر معظم انقلاب به نمایندگان

پژمانفر بیان کرد: یکی از تذکرات مهمی که در دیدار روز گذشته از سوی معظم له مطرح شد این بود که نمایندگان سعی کنند برای خدا کار کنند. کاری که برای خدا باشد ارزشمند است و در آن برکت زیادی وجود دارد. قبل از فرمایشات مقام معظم رهبری هم رئیس مجلس شورای اسلامی گزارشی در ارتباط با سیاست و چشم‌انداز مجلس مطرح کردند که مورد تأیید قرار گرفت. امیدواریم مجلس وارد حاشیه نشود و به صورت اصولی کار را به پیش ببرد تا در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی به خوبی عمل کند.

فراکسیونی با بیشترین جمعیت

رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به بحث در مورد دور جدید فعالیت این فراکسیون پرداخت و تصریح کرد: فراکسیون از فراکسیون‌هایی است که جمعیت زیادی از نمایندگان در جلسات آن حضور می‌یابند و هیچ فراکسیونی در مجلس وجود ندارد که بیش از ۲۰۰ عضو داشته باشد. کاری که فراکسیون قرآن در مجلس دهم انجام داد بر این محور بود که بتوانیم فعالیت‌های قرآنی را محدود به کسانی که انگیزه‌های خاص دارند، نکنیم و آن را توسعه دهیم.

اختصاص رابط قرآنی نمایندگان در استان‌ها

وی با تأکید بر اینکه قبلاً ساختاری برای این کار وجود نداشت، افزود: برای این کار ابتدا ساختاری را ایجاد کردیم و گفتیم به ازای هر استانی که مجمع استانی نمایندگان دارد، یک رابط قرآنی باید انتخاب شود تا پیگیر مباحث قرآنی شود. بر اساس برنامه‌ریزی‌ که صورت گرفت رابط قرآنی از طریق وزیر کشور به تمامی استاندارهای کشور معرفی می‌شود و با وزارت ارشاد هم مکاتبه می‌کنیم تا بتوانند با ادارات کل ارشاد و … ارتباط برقرار کنند. در واقع این رابط قرآنی پیگیر و قوام‌دهنده مباحث قرآنی در آن استان است.

پژمانفر بیان کرد: اولین خواسته ما این بود که شورای توسعه فرهنگ قرآنی فعالیت‌های قرآنی در استان‌ها را شکل دهد؛ در هر استانی، استاندار مکلف است شورای توسعه استان را با دبیری استاندار برگزار کند. تلاش ما این است که فعالیت‌های قرآنی متولی و پاسخگو داشته باشد. اگر نتوانیم یک نفر را پیگیر موضوع کنیم و روند فعالیت‌ها کنترل نشود با مشکل مواجه هستیم. یکی از مواردی که چندین بار تذکر داده شد و وزیر کشور نیز به استاندارهای کل کشور ارجاع داده بحث راه‌اندازی شوراهای توسعه فرهنگ قرآنی در استان‌ها بوده است تا ظرفیت‌های قرآنی استان‌ها از این طریق مورد بهره‌برداری قرار گیرد. با اجرای این کار ما دیگر محدود به فضای مجلس نبودیم و توانستیم فضا را به استان‌ها بکشانیم.

مطالبه‌ای مهم از آموزش و پرورش

رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس با اشاره به اینکه ارتباط با آموزش پرورش یکی دیگر از برنامه‌های مهم فراکسیون در گذشته بوده است، گفت: ضمن اینکه آموزش و پرورش را تشویق و حمایت کردیم تا در زمینه حفظ، ترتیل، مفاهیم و … فعالیت‌ها را ادامه دهد، در مورد روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم یک حداقل تعریف کردیم و گفتیم کسانی که از مقاطع مختلف تحصیلی فارغ التحصیل می‌شوند باید مسلط بر روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم باشند. متأسفانه با وجود ۷۰۰ ساعت آموزش قرآن در دوران تحصیلی باز هم در زمان فارغ‌التحصیلی شاهد هستیم که روخوانی و روانخوانی دانش‌آموزان چندان مطلوب نیست. لذا این حداقل تعریف شد و چندین جلسه هم با وزیر آموزش و پرورش در همین رابطه برگزار و گفته شد که به هیچ وجه زیبنده جمهوری اسلامی نیست که کسی سواد داشته باشد اما مسلط بر روخوانی و روانخوانی نباشد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در ادامه این بخش از صحبت‌های خود گفت: ما معتقدیم اگر ۱۰ ساعت آموزش صحیح و دقیق قرآن ارائه شود، یک فرد باسواد بعد از این ۱۰ ساعت می‌تواند بر روخوانی قرآن مسلط شود و ما این مطالبه را مورد تأکید قرار داده‌ایم تا علاوه بر دانش‌آموزان هیچ کارگر و کارمندی وجود نداشته باشد مگر اینکه مسلط بر روخوانی صحیح قرآن باشد.

پژمانفر در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سؤالی در مورد حضور برخی روحانیون مجلس در کمیسیون‌های غیرمرتبط، گفت: یکی از کمیسیون‌هایی که تعداد بیشتری از همکاران روحانی در آن حضور یافتند، کمیسیون کشاورزی بود. دوستان ضمن اینکه بحث‌ها و تجربه‌های طلبگی خود را دارند، در ارتباط با مباحث حوزه‌های انتخابیه و توانمندی‌هایی که در این موضوع لازم است داشته باشند انگیزه پیدا می‌کنند در کمیسیون‌های مختلف ورود پیدا کنند. البته به اعتقاد من یک نماینده باید به همه مسائل ورود داشته باشد.

دلایل کاهش بودجه قرآنی

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد بودجه قرآنی و دلایل کاهش بسیار زیاد این بودجه در ادوار مختلف،‌ بیان کرد: من دلیل و مشکل این کاهش را در نگاه افراد می‌بینیم، آدم‌ها در تریبون‌ها صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند که به اعتقاد من عقاید آ‌ن‌ها نیست، بلکه عقاید آنها را باید در عمل آنها مشاهده کنیم. همواره شاهد هستیم روز خبرنگار که می‌رسد همه به خبرنگاران تبریک می‌گویند اما همین روز که تمام می‌شود مطالباتی که داشته‌اند فراموش می‌شود و در حد همان حرف باقی می‌ماند. در بحث قرآنی نیز همین است، آقایان در حرف به قرآن بسیار اظهار ارادت می‌کنند اما اگر بخواهیم ببینیم واقعاً چقدر به مسائل قرآنی ارادت دارند، باید عمل آنها در این حوزه را نگاه کنیم. ما هشت سال قبل در مورد این موضوع صحبت کردیم که اگر می‌خواهیم به یک چشم انداز برسیم باید عدد و رقم داشته باشیم و همان سال‌ها رسیدیم به این نتیجه رسیدیم که هر سال ۱۰۰۰ میلیارد تومان در بحث قرآن سرمایه‌گذاری کنیم؛ رسیدن به تعداد خاصی حافظ قرآن بدون اعتبار تحقق نمی‌یابد.

وی در ادامه به بیان پیشینیه‌ای از بودجه قرآنی و کاهش تدریجی آن اشاره کرد و افزود: من به سازمان برنامه رفتم و پرسیدم مبنای شما برای کاهش بودجه از ۲۰۰ به ۱۰۰ میلیارد تومان و … چه بوده است، هیچ استدلالی در این قضایا نبود الا بی‌اعتنایی به این موضوع. وقتی در حوزه اعتبارات اولین اقدام پس از کاهش اعتبار را به سمت مباحث فرهنگی، فرهنگ دینی و قرآنی می‌بریم یعنی قرآن برای ما اولویت اول تا سوم نیست وگرنه اگر اولویت باید بودجه‌ای در نظر گرفته می‌شد. با اینکه عدد و رقمی که این سال‌ها برای بحث قرآن در نظر گرفته شده عدد کمی است اما تأثیرات عمیقی دارد. ما اگر بخواهیم از بحران فعلی عبور کنیم تنها از طریق فرهنگ است که می‌توانیم عبور کنیم، اگر زیرساخت بنیه فرهنگی جامعه تضعیف شود چه انتظاری داریم در جامعه استقامت و ایستادگی در برابر بحران‌ها وجود داشته باشد.

چشم‌اندازی که روشن نیست

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: با اینکه هر سال تلاش شده ترمیم‌هایی صورت بگیرد اما واقعاً چشم انداز روشنی در ارتباط با این موضوع نمی‌توانم ارائه کنم. در حال حاضر مؤسسات قرآنی به ما می‌گویند در گفت‌وگوها و برنامه‌ریزی‌ها حرفی برای گفتن ندارند چون نمی‌دانند چه اعتباراتی دارند. شورای توسعه هم که متولی این کار است کوتاهی می‌کند و اگر متولی کوتاهی کند بقیه جای خود دارد. من ضعف شورای توسعه را جدی می‌دانم و اعتقاد دارم این شورا هنوز در اولین مسائل مانده است. آخرین باری که آقایان را دعوت کردیم تا جلسه مشترک داشته باشیم در مجلس دهم بود که بیش از یک سال و نیم از آن می‌گذرد، هیچ ارتباطی برای همراهی و همگامی با آنها نداشته‌ایم. اگر پژمانفر در ارتباط با بودجه‌ها نبود همین مبلغ اندک هم وجود نداشت و این قابل دفاع نیست.

 

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.