کد خبر : 140015
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
-

تشکیل کارگروه اهدای شخص ثالث در درمان ناباروری

تشکیل کارگروه اهدای شخص ثالث در درمان ناباروری
رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت، از تشکیل کارگروه اهدای شخص ثالث در درمان ناباروری خبر داد.

به گزارش سورپرس؛ صابر جباری، در اولین همایش جوانی جمعیت با موضوع “چالش‌های حقوقی، اخلاقی و اجتماعی درمان ناباروری”، گفت: پس از تحقیقات کارشناسی برای تشکیل کارگروه اهدای شخص ثالث، آئین نامه‌ای در این زمینه تدوین می‌شود.

وی با بیان اینکه ناباروری در کنار طلاق٬ سقط جنین٬ تأخیر در ازدواج و تک فرزندی٬ در رشد جمعیت مؤثر است، افزود: سالمندی پویا و افزایش سن بازنشستگی دو راهکار برای پیشگیری از بحران سالمندی و ورشکستگی اقتصادی کشورها است.

جباری ادامه داد: چالش‌های درمان ناباروری، به ویژه در روش شخص ثالث، اهدای سلول‌های جنسی مرد یا زن یا هر دو والد یا همان اهدای جنین و رحم اجاره‌ای است. مشخص یا نامشخص بودن والدین جنین اهدایی یا فرد اهدا کننده سلول جنسی نیز از دیگر چالش‌ها است.

وی با اشاره به اینکه در ایران فقط اهدای جنین قانونی است، گفت: در مراکز درمان ناباروری اهدای تخمک وجود دارد و اهدای اسپرم نیز مخفیانه انجام می‌شود.

جباری افزود: از نظر مذهبی نسب بیولوژیک است اما در موارد اهدا، موضوع حقوقی است و از نظر شرعی باید موازین رعایت شود و اینکه اسناد و اطلاعات مخفی باشد یا نباشد نیز باید بررسی شود.

رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت گفت: پشیمانی پس از اهدای جنین یا اهدای سلول جنسی نیز وجود دارد و کودک متولد شده را با اختلال هویت مواجه می‌کند. سفارشی شدن و خرید و فروش جنین و سلول جنسی نیز از تبعات اجتماعی این گونه درمان‌های ناباروری است.

جباری با اشاره به بازار تعیین جنسیت جنین برای افراد باردار یا پیش از بارداری، افزود: این موضوع موجب تغییر تعادل جنسیتی در جامعه خواهد شد.

انتهای پیام/ ۲۸۰

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.