کد خبر : 81765
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۱
-

تزریق واکسن تا ۲ میلیون دوز در روز/ محدودیت‌ها را لغو می‌کنیم

تزریق واکسن تا ۲ میلیون دوز در روز/ محدودیت‌ها را لغو می‌کنیم
وزیر بهداشت، به تشریح اقدامات انجام شده جهت تامین واکسن کافی در کشور پرداخت.

به گزارش سورپرس؛ بهرام عین اللهی، در حاشیه نشست مشترک با اعضای هیأت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی ایران، اظهار داشت: روند واکسیناسیون عمومی در کشور شتاب می‌گیرد و تلاش ما این است که روزانه یک و نیم تا دو میلیون دوز واکسن در کشور تزریق شود و از مرگ و میرهای بیشتر مردم، پیشگیری شود و با تسریع واکسیناسیون می‌توان از موج‌های بعدی بیماری کرونا در کشور جلوگیری کرد.

وی افزود: هیچ محدودیتی در تخصیص واکسن کرونا به دانشگاه‌های علوم پزشکی نداریم اما نمی‌خواهیم که واکسن‌ها دپو و ذخیره شود. هر قدر که دانشگاه‌ها در این زمینه کار کنند و واکسیناسیون را به شکل گسترده‌تری انجام دهند، به آنها واکسن می‌دهیم بنابراین سرعت توزیع واکسن بستگی به سرعت تزریق آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی دارد.

وزیر بهداشت ادامه داد: در روزهای اخیر مقدار قابل توجهی واکسن به کشور وارد شده و مقدار فراوانی واکسن در اختیار ما است و تلاش ما این است که واکسیناسیون به سرعت انجام و از مرگ و میرهای بیشتر جلوگیری شود. مشکلی برای تأمین دوز دوم واکسن‌های تزریق شده وجود ندارد چون مقدار واکسن تأمین شده، پاسخگوی تزریق دوز دوم نیز هست.

وی یادآور شد: در بخشنامه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اعلام کردیم که تمام کارکنان وزارت بهداشت می‌توانند به صورت داوطلبانه در واکسیناسیون مشارکت کنند و این امر فقط محدود به کارکنان حوزه بهداشت نیست بلکه تمامی پرستاران، ماماها، پزشکان و سایر نیروها نیز می‌توانند در این حرکت جهادی کمک کنند. ما در کنار تلاش‌های ارزشمند مدافعان سلامت، کمک به واکسیناسیون عمومی در کشور را مجاهدت می‌دانیم و همه مجاهدین واکسیناسیون می‌توانند داوطلبانه در این حرکت جهادی و انسان دوستانه مشارکت کنند.

عین اللهی ادامه داد: همه تلاش ما این است که بتوانیم از این بحران نجات پیدا کنیم، همپای تمام مردم و بیماران عزیز، همه کادر سلامت شبانه روزی برای ارائه خدمات در تلاش هستند و تمام امکانات وزارت بهداشت هم برای مهار بیماری بسیج شده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه کرونا در مرحله نخست بیماری خود را به خوبی نشان نمی‌دهد و علائمی همچون سرماخوردگی دارد، خاطرنشان کرد: من کرونا را به یک زلزله یا سیل تشبیه می‌کنم، هنگام وقوع زلزله ممکن است تلفاتی ایجاد نشود. یا مشخص نباشد اما بعد از آن خسارت‌هایی که به بار آمده خود را نشان می‌دهد.

عین اللهی تصریح کرد: زمانی که ویروس کرونا وارد بدن می‌شود در برخی افراد تمام سیستم ایمنی بدن را درگیر می‌کند. ممکن است ویروس از بین برود اما عوارض بعد از عفونت ویروس همراه فرد خواهد بود. اکنون بیمارانی که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند به عوارض بعد از بیماری ویروسی دچار شده‌اند.

وی با بیان اینکه فروکش این بیماری حداقل چند هفته زمان لازم دارد، توضیح داد: ما تا امروز از کلمه مدافعان سلامت استفاده می‌کردیم اما امروز از لفظ دیگری به عنوان مجاهدین واکسیناسیون در کنار آن استفاده خواهم کرد. واکسیناسیون یکی از راه حل های بزرگی است که می‌تواند همه گیری کرونا را کنترل کند. در تحقیقاتی که در دنیا انجام شده و ما هم در تجربیات خود کسب کرده‌ایم این موضوع مشهود است که واکسیناسیون به سرعت از بسیاری از موارد مرگ و میر جلوگیری خواهد کرد.

عین اللهی افزود: هرجایی از دنیا که واکسیناسیون انجام شده است، میزان مرگ و میر کاهش یافته است. افرادی که واکسن تزریق می‌کنند به بیماری مبتلا می‌شوند اما در اغلب موارد شدت بیماری کاهش می‌یابد، بنابراین راهبرد اصلی وزارت بهداشت برای کنترل بیماری واکسیناسیون است.

وی با بیان اینکه متأسفانه وقتی که دولت را تحویل گرفتیم با کمبود واکسن مواجه شدیم، گفت: در همین راستا رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و وزرای ذیربط و وزارت بهداشت با تلاشی شبانه روزی برای تأمین واکسن اقدام کردند و امروز این مژده را می‌دهم که واکسن به مقدار کافی وارد کشور شده و واردات همچنان ادامه دارد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: تا یکی دو ماهی که تا شروع موج بعدی مانده است، بتوانیم تعداد زیادی از افراد را واکسینه کنیم و برای این امر از مردم و همه ارگان‌هایی که همیشه در صحنه بوده‌اند، کمک می‌خواهیم تا به ما یاری برسانند.

وی با بیان اینکه صف‌های طولانی واکسن که این روزها به دلایل متعدد شاهد هستیم باید جمع شوند، گفت: باید شرایط به گونه‌ای شود که ما منتظر مردم بمانیم تا برای تزریق واکسن به مراکز مراجعه کنند، احترام و کرامت مردم باید حفظ شود که این امر با همراهی همه محقق خواهد شد.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه بعد از انجام واکسیناسیون، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و عدم حضور در تجمعات باید همواره مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: ما بعد از انجام واکسیناسیون بحث قرنطینه هوشمند را اجرایی خواهیم کرد.

عین اللهی ادامه داد: برنامه داریم محدودیت‌هایی که برای کرونا در کشور ایجاد شد را لغو کنیم و افرادی که واکسن تزریق کرده باشند، بتوانند تردد کنند.

انتهای پیام/۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.