کد خبر : 115326
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
-

تحلیل روانشناسانه جوانی که گفت: «دزد شدم تا در تلویزیون نشانم دهند!»

تحلیل روانشناسانه جوانی که گفت: «دزد شدم تا در تلویزیون نشانم دهند!»
جوانی با وضع ‌مالی خوب در اعترافاتش گفته که دزد شدم تا در تلویزیون نشانم دهند و می‌خواهم معروف‌ترین قاچاقچی اسلحه دنیا شوم.

به گزارش سورپرس؛ باورش سخت است اما پسر جوانی که مالک یک رستوران بوده، خودروی مدل بالا داشته و …، به امید معروف‌ شدن و نشان‌ دادنش در تلویزیون، تصمیم گرفته تا سارق شود. او در اعترافاتش و در پاسخ به این سوال که چرا سارق شدی؟ گفته است: «دلم می‌خواست در طرح رعد(مقابله پلیس با متخلفان) جلوی دوربین‌ها بیایم و خبرنگاران از من سوال کنند. هیجان و معروف ‌شدن شاید دلیلی بود که با این همه ثروت به سراغ سرقت رفتم. سابقه خرید و فروش اسلحه هم دارم. دلم می‌خواست یکی از معروف‌ترین قاچاقچی های اسلحه دنیا شوم. پیشتر از آن هم دلم می‌خواست خلبان شوم. کلاً دلم می‌خواست کاری کنم که هیجان داشته باشد». اگر برای شما هم عجیب است که بعضی‌ها صرفا برای تفریح و هیجان دست به انجام چنین رفتارهای پرخطر و مجرمانه‌ای می زنند، باید بدانید پشت این رفتار عجیب یک تبیین روان شناختی وجود دارد.

هیجان‌طلبی زیاد و بازداری ‌رفتاری ضعیف
اغلب افرادی که بدون انگیزه‌های جدی(مثلا انگیزه های مالی) و تنها برای تفریح و هیجان اقدام به انجام رفتارهای پرخطر و هیجان‌انگیز می‌کنند دارای ویژگی‌های شخصیتی مانند هیجان‌طلبی زیاد و بازداری رفتاری ضعیف هستند. ترکیب این دو مانند این است که روی یک خودرو موتور بنز و ترمز پیکان ببندید! این افراد فقط به دنبال پاداش و تجربه هیجانات مثبت هستند و در این راه هیچ ترمز و بازدارندگی روی رفتارهای‌شان ندارند. آن‌ها به عواقب کارشان اصلا فکر نمی‌کنند و در راه به دست آوردن هیجان، از هیچ خطری نمی‌ترسند. موتور محرک آن‌ها لذت و هیجان است و انگار کنترلی روی این موتور محرک ندارند و اغلب رفتارهای‌شان تکانشی و ناگهانی و تصمیمات‌شان بدون تفکر قبلی است.

با هیجان‌خواهی زیاد چه‌ کنیم؟
آن چه افراد با ویژگی هیجان‌خواهی زیاد و والدین‌شان باید بدانند این است که می‌توان این میل به هیجان و تنوع را به مسیر درستی هدایت کرد و روش‌های اجتماع‌پسندی برای ارضای آن یافت. فراموش نکنید هیجان‌خواهی تیغ دولبه است، یعنی همان‌طور که این افراد تمایل به شکستن قوانین و انجام رفتارهای عجیب و پرخطر دارند، در جای خود می‌توانند افراد بسیار خلاق و موفقی هم باشند. بنابراین اگر خودتان درگیر این مشکل هستید، باید حتما به روان‌شناس مراجعه کنید اما اگر فرزندی با این مشکل دارید، هیجان‌ها و رفتارهای مورد علاقه نوجوان‌تان را بشناسید. اگر او به فعالیت‌های بدنی پرهیجان و پرخطر علاقه دارد او را به سمت ورزش‌های هیجان‌انگیز سوق دهید. کوهنوردی، صخره‌نوردی، چتربازی، اسکی و … می‌توانند میل به هیجانات بدنی نوجوان را در محلی امن ارضا کنند. همچنین از تفکر خارج از چارچوب نوجوان‌تان برای خلق آثار هنری و بدیع استفاده کنید. بستری فراهم کنید تا او بتواند انواع مهارت‌ها و هنرها را بیاموزد و در آن‌ها توانایی‌های خود را نشان دهد.

سفر می‌تواند ماجراجویی و میل به کسب تجارب جدید در فرزند شما را به بهترین شکل ارضا کند. به جای سرکوب کردن این میل ذاتی با او درباره نیازهایش صحبت کنید و به او نشان دهید که درکش می‌کنید و در تصمیم‌گیری‌ها در کنارش هستید. هرگز مانند یک سد روبه روی او نایستید زیرا هیجانی که شما جلوی آن را سد کنید ممکن است روزی به شکل یک رفتار مجرمانه سرریز کند.

انتهای پیام/ ۲۸۰

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.