کد خبر : 118045
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸
-

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

تجهیز ۳۵ درصد از اراضی آبی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری

تجهیز ۳۵ درصد از اراضی آبی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: با تجهیز ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری، ۳۵ درصد از کل اراضی آبی کشور به این سامانه‌ها مجهز شده است.

فریبرز عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی سورپرس از تجهیز بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی آبی کشور به انواع سامانه‌های نوین آبیاری خبر داد و اظهار کرد: تاکنون قریب به ۳۵ درصد از کل اراضی آبی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

 

وی افزود: رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، استفاده از سامانه‌های با راندمان بالا است. بر این اساس، توسعه سامانه‌های آبیاری زیرسطحی که از راندمان و کارآیی بیشتری برخوردار هستند، در اولویت قرار گرفته است.

 

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: مقرر شده است ۲۰۰۰ هکتار از اراضی کشت و صنعت نیشکر کارون خوزستان، کشت و صنعت مغان، کشت و صنعت جوین و نیز شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به این سامانه جدید مجهز شوند.

 

عباسی تصریح کرد: در حال حاضر در تولید لوازم و تجهیزات مورد نیاز سامانه‌های آبیاری به مرز خودکفایی رسیده‌ایم.

 

وی با اشاره به دو شاخص «متوسط راندمان آبیاری» و «بهره‌وری آب کشاورزی» به عنوان دو شاخص مهم در ارزیابی کارآیی سامانه‌های آبیاری در هر کشور که در بازه‌های زمانی چندساله اندازه‌گیری و محاسبه می‌شوند، گفت: در آخرین ارزیابی صورت گرفته برای محاسبه متوسط راندمان آبیاری که در سال ۱۳۹۴ انجام شد، این شاخص برابر ۴۵ درصد بود. همچنین بهره‌وری آب کشاورزی نیز در اواخر دهه ۸۰ معادل یک کیلوگرم بر مترمکعب محاسبه شد.

 

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته، در حال حاضر متوسط راندمان آبیاری بالای ۵۰ درصد و بهره‌وری آب کشاورزی نیز حدود ۱.۵ کیلوگرم بر مترمکعب است که این مهم به دلایل مختلف از جمله سرمایه‌گذاری‌هایی صورت گرفته در بخش آب و خاک، توانمندسازی بهره‌برداران و نیز سایر برنامه‌ریزی‌های در سطوح کلان کشور حاصل شده است.

 

گفت‌وگو از: سیداحمد طبایی

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.