کد خبر : 88024
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
-

تجهیز پاریس به راکتور‌های جدید هسته‌ای

تجهیز پاریس به راکتور‌های جدید هسته‌ای
رئیس جمهور فرانسه از لزوم تجهیز پاریس به راکتور‌های جدید هسته‌ای سخن گفت.

به گزارش گروه بین الملل سورپرس، مکرون رییس جمهور فرانسه ضمن اشاره به شیوع موج پنجم کرونا در اروپا، با پرداختن به موضوع انرژی هسته‌ای گفت که فرانسه تلاشی را برای ساخت نیروگاه‌های جدید هسته‌ای به منظور مقابله بهتر با چالش‌های رو به رشد انرژی و محیط زیست آغاز خواهد کرد.

او گفت: «برای تضمین استقلال انرژی فرانسه و دستیابی به اهدافمان، ما برای اولین بار در دهه‌ها ساخت راکتور‌های هسته‌ای را در کشورمان از سر خواهیم گرفت.»

رئیس جمهوری فرانسه پیشتر نیز گفته بود که کشورش در زمینه انرژی حساب ویژه‌ای بر فناوری هسته‌ای باز کرده و در آینده به تامین انرژی از این راه اتکای زیادی خواهد داشت. ماکرون با تاکید بر انرژی هسته‌ای یادآور شده بود که این نوع فناوری در زمینه تامین انرژی باید همچنان به عنوان سنگ بنای استقلال راهبردی کشور مورد توجه قرار گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، کشور بدعهد و سنگ انداز در مسیر مذاکرات شکل گیری برجام و احیای این توافق بین‌المللی، روز سه شنبه با انتشار یک بیانیه موضع پاریس درباره مذاکرات در وین برای احیای برجام را تکرار کرد. وزارت خارجه فرانسه درباره گفت‌و‎‌گوی تلفنی سه شنبه «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه این کشور با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران توضیحاتی ارائه داد و بیانیه صادر کرد.

طبق روایت سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، لودریان در این گفتگو اعلام کرد که ضروری است از سرگیری مذاکرات برجامی با ایران بر همان اساسی که تا قبل از ۲۰ ژوئن(۳۰ خرداد ۱۴۰۰) در جریان بود، ادامه یابد.

بنا بر اعلام پاریس، وزیر خارجه فرانسه همچنین در گفت‌و‌گوی تلفنی با امیرعبداللهیان خواست بر اهمیت همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد.

درخواست تازه وزیر خارجه فرانسه از ایران درباره مذاکرات برای احیای برجام در شرایطی انجام شده که این کشور اروپایی همراه با آلمان و انگلیس، به رغم نقض تعهدات برجامی‌شان طی سال‌های اخیر، بار‌ها درباره ایران مواضع طلبکارانه اتخاذ کرده‌اند. رایزنی لودریان و امیرعبداللهیان در شرایطی انجام شد که «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان شامگاه دوشنبه (۱۷ آبان) و همتای ایرانی او در گفتگویی تلفنی در خصوص آخرین وضعیت روابط دوجانبه، گفتگو‌های وین و همچنین تحولات منطقه با یکدیگر به رایزنی پرداختند.

 

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.