کد خبر : 88931
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
-

تاکید رئیس مجلس بر مردمی و کوچک سازی کمیته امداد

تاکید رئیس مجلس بر مردمی و کوچک سازی کمیته امداد
رئیس مجلس شورای اسلامی بر مردمی سازی و کوچک سازی کمیته امداد امام خمینی (ره) تاکید کرد.

به گزارش سورپرس، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی امروز در همایش سراسری مدیران این نهاد با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم عسگراولادی به عنوان نماینده امام خمینی (ره) در کمیته امداد از تلاش‌های ایثارگرانه امدادگران در خدمت رسانی به محرومان و مستضعفان تقدیر و تشکر کرد.

وی با اشاره به وظایفی که در قانون اساسی برعهده مجلس شورای اسلامی برای خدمتگزاری به مناطق محروم و مردم مستضعف است، گفت: محرومیت زدایی و حرکت در جهت حمایت از مستضعفین جامعه از وظایف اصلی قانون گذار و مجلس شورای اسلامی است و محرومیت زدایی حق مسلم این قشر به شمار می‌رود.

رئیس مجلس افزود: ما محرومین جامعه را در پشت خاکریز‌های دشمن و مدافعین حرم دیدیم که در عین محرومیت بدون توقع تلاش می‌کنند و خون هم می‌دهند.

قالیباف گفت: شما عزیزان کمیته امداد ما را در کنار خود بدانید و ما حتما عضوی از مجموعه شما هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه موضوع فقرزدایی در اسلام نه یک موضوع طبیعی و نه اجتناب ناپذیر است، افزود: ما از دین این را فهم کرده ایم که باید با یک ساز و کار، تشکیلات و حکمرانی صحیح و مهندسی اجتماعی خوب و نوآوری‌ها در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی بتوانیم عدالت اجتماعی را پیاده کنیم در غیر این صورت ما منفعل هستیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید در جنگ فقر و غنا تسلیم شویم، افزود: ما وظیفه داریم بایستیم و تسلیم نشویم. ما باید با تصمیم سازی و تصمیم گیری‌های خوب و تلاش مضاعف و منطقی در مقابل فقر بایستیم.

قالیباف با اشاره به اینکه مستضعف کسی است که قابلیت و استعداد بالقوه در او وجود دارد که قابل بالفعل شدن نیست، افزود: وظیفه ما این است که استعداد‌های بالقوه را بشناسیم و موانع آن‌ها را برداریم و به بالفعل تبدیل کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های کشور در عرصه‌های تولید و سازندگی، گفت: ما در کشور کمبود پول و امکانات نداریم بلکه باید تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها به گونه‌ای باشد که به کشور و مردم لطمه وارد نسازد.

رئیس مجلس افزود: ما کشوری هستیم که روزانه بیش از ۵ میلیون بشکه نفت با احتساب انرژی‌های مختلف فسیلی و … مصرف می‌کنیم در صورتی که هیچ کجای دنیا چنین اتلاف مصرف انرژی را ندارند.

قالیباف گفت: بنده و امثال بنده در تصمیم گیری‌ها و سیاست گذاری و نیز حکمرانی‌ها مقصریم که شجاعانه و به نفع کشور تصمیم نمی‌گیریم و باید رویکرد تصمیم گیری‌های مسئولان کشور به سمت تصمیمات شجاعانه باشد.

وی تصریح کرد: به سهم خودم هرگز این موضوعات را فراموش نمی‌کنم و اگر لازم باشد آبروی خود را پای این کار و برای رسیدن به اهداف کشور خواهم گذاشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر کوچک سازی و مردمی کردن کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: تشکیلات کمیته امداد هرقدر پرنیروتر و پرهزینه‌تر باشد کم بازده‌تر است و اگر اقدامات و فعالیت‌های کمیته امداد هرقدر مردمی‌تر باشد پراثرتر و کم هزینه‌تر خواهد بود.

قالیباف با تاکید بر مشارکت همه افراد جامعه در کمک به محرومان، افزود: در فرهنگ اسلامی ما جوششی به نام جوشش مردمی وجود دارد و همه مردم پای کارند این امر موجب می‌شود اثر اجتماعی و معنوی اقدامات خیرخواهانه و کمک به محرومان بالاتر باشد.

وی فضای اربعین حسینی و اقدامات گروه‌های جهادی را شبیه همین جوشش مردمی برای کمک به محرومان جامعه ذکر کرد و گفت: بدون شک یکی از جا‌هایی که می‌تواند این فضا را داشته باشد فضای کمیته امداد امام خمینی (ره) در خدمت رسانی به محرومان است.

قالیباف تاکید کرد: باید در کمک رسانی و امر خیر مردم را دخیل کنیم و کار مردمی را باید سیستمی انجام دهیم این امر نتایج بسیار خوبی در تشکیلات خیریه داشته که تاکنون انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید هرچقدر در توان داریم کمیته امداد را به سمت مردمی شدن پیش ببریم، گفت: شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی سازی و کارآمدسازی چهار ویژگی است که کمیته امداد امام خمینی (ره) باید در هر تصمیمی که می‌گیرد عمل کند و جا‌هایی که با این چهار عنصر مغایرت دارد انجام ندهد.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه هیچ سرمایه‌ای بالاتر از سرمایه اعتماد مردمی نیست، افزود: سازمان ها، دولت و حاکمیت و همه افراد زمانی می‌توانند موفق باشند که اعتماد مردمی را به دست آورند.

قالیباف گفت: ما باید مردم را حفظ کنیم و اعتماد آن‌ها را جلب نماییم و نباید کاری صورت گیرد که اعتماد مردم سلب شود.

وی افزود: یکی از چالش‌های امروز این است که سطح اعتماد مردم نسبت به مسئولان کم شده است و ما باید با تلاش و کار و با روحیه مردم مداری این اعتماد را برگردانیم. br/ آقای قالیباف تاکید کرد: باید ساختار کمیته امداد به جای دولت محور، جامعه محور باشد چراکه هر کجا نهاد‌ها بزرگ‌تر شدند ناکارآمدی پیش خواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۳۰ میلیون نیازمند به کمک در کشور وجود دارد بر توجه به این امر از طریق مردمی کردن کمک‌ها تاکید کرد و گفت: ما باید هر موضوعی را که نقشش تصدی گری است فراموش کنیم و هرچه تولی گری است نگهداریم و تصدی گری را به مردم واگذار کنیم پس از آن خواهیم دید که انفاق و جوشش خوبی در جامعه برای رفع محرومیت خواهد افتاد.

رئیس مجلس همچنین آمادگی مجلس شورای اسلامی را برای کمک به هر موضوعی که بتواند باعث محرومیت زدایی شود و حرکتی در جهت حمایت از مستضعفین و محرومین باشد اعلام کرد.

قالیباف همچنین از مسئولین کمیته امداد خواست پیشنهاد‌های خود را در این زمینه برای لحاظ کردن در برنامه پنج ساله هفتم توسعه کشور ارایه دهند.

اهدای نشان والی مهر به رئیس مجلس

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در همایش سراسری مدیران این نهاد، نشان والی مهر را تقدیم رئیس مجلس شورای اسلامی کرد.

نشان والی مهر به نام مرحوم حاج عبدالله والی از مردان الگوی جهادی است که پیش از انقلاب اقدامات جهادی در منطقه دولاب داشتند و با یاران انقلاب به مردم محروم خدمت می‌کردند.

در سال ۱۳۶۱ حاج عبدالله والی توسط عسگراولادی نماینده امام در کمیته امداد امام خمینی (ره) ماموریت حضور در بشاگرد را یافت و ۲۳ سال در آن منطقه به خدمتگزاری پرداخت. وی به عنوان یکی از بنیانگذاران فعالیت‌های جهادی شناخته می‌شود.

در مراسم اهدای این نشان رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) از اقدامات جهادی و خیرخواهانه رئیس مجلس شورای اسلامی در مناطق محروم تقدیر و تشکر کرد.

 

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.