کد خبر : 140645
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۱۸
-

حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ حسین انصاریان:

بنیاد مسکن و خیرین به داد مردمی که خانه ندارند برسند

بنیاد مسکن و خیرین به داد مردمی که خانه ندارند برسند
حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ حسین انصاریان پس از دیدار با حجت الاسلام والمسلمین روحانی نژاد نماینده ولی فقیه و رییس شورای مرکزی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در جمع کارکنان بنیاد مسکن به ایراد سخن پرداخت.

به گزارش سورپرس به نقل از روابط عمومی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، وی با اشاره به اینکه مسکن در میان نیازهای مختلف انسان یکی از عوامل تعیین کننده زندگی او می‌باشد گفت: کمیت و کیفیت و شرایط مکانی مسکن با روح و روان و سلامتی انسان ارتباط مستقیمی دارد فلذا باید به آن توجه ویژه ای بشود. نیاز بشر به مسکن یک نیاز ضروری است نه یک نیاز عادی و معمولی، همیشه اینگونه بوده که کسی می توانسته مسکن مناسب برای خود تهیه کند، در حد توان خود فراهم کرده، اما کسی که نمی تواند برای خودش مسکن فراهم کند مجبور است با اجاره نشینی مشکل مسکن را حل کند که درصد بالایی هم بخاطر صاحب خانه ها فشار روحی و فشار اقتصادی بالایی را تحمل می کنند و در مقابل خانواده شان شرمنده هستند . خیلی ها که می توانند مسکن برای این قشر فراهم کنند، واقعاً وظیفه اخلاقی و انسانی شان است که این مهم را انجام دهند.

وی با اشاره به آیه ۳۵ سوره بقره “وَقُلْنَا یَا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَزَوْجُکَ الْجَنَّهَ وَکُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَیْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَٰذِهِ الشَّجَرَهَ فَتَکُونَا مِنَ الظَّالِمِینَ “و گفتیم: ای آدم! تو و همسرت در این بهشت سکونت گیرید و از هر جای آنکه خواستید فراوان و گوارا بخورید، و به این درخت نزدیک نشوید که [اگر نزدیک شوید] از ستمکاران خواهید شد، افزود: خداوند وقتی آدم و حوا را آفرید اولین کاری که برایشان انجام داد، دادن مسکن به هردوی آنان بود و خیلی جالب بود که مسکن را شریکی داد به هردو ، این موضوع خیلی مهم است که زن باید یه حدی از مالکیت داشته باشند که بعد از مرگ شوهر، اگر زن زنده بماند، آواره و محتاج نشود .

وی ادامه داد: از کل نعمت های مادی و معنوی که در این دنیا بود، خداوند به آدم و حوا مسکن رایگان عطا کرد، لذا خداوند به آدم گفت:” یَا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَزَوْجُکَ الْجَنَّهَ” واژه اسْکُنْ یعنی بی دردسر، یعنی آرامش ، یعنی راحت بودن و همچنین به معنای هر چیزی است که انسان به وسیله‌ی آن تسکین یابد. انسان علاوه بر نیاز به سکونت در خانه، به محلی برای تسکین آلام روحی، رها شدن از برخی قیودات اجتماعی، استراحت به نحو دلخواه، خلوت کردن و راز و نیاز با خدا دارد. اگر خانه تأمین کننده این نیازها نباشد، مسکن نخواهد بود.

وی افزود: جنات به باغهاى دنیا نیز گفته مى‌شود، این جنت یقیناً بهشت موعود نیست. زیرا طبق آیات قرآن خانه بهشت موعود پاداشی است که خداوند در ازای ایمان، اخلاق و عبادت به انسان می دهد که هنوز آدم و همسرش چیزی رو شروع نکرده بودند که استحقاق پاداش داشته باشند. ثانیاً کسى‌که به بهشت وارد شود، دیگر خارج نمى‌شود. «وَ ما هُمْ مِنْها بِمُخْرَجِینَ» ، ثالثا در آن بهشت، امر و نهى و ممنوعیّت و تکلیف نیست، در حالى که آدم از خوردن میوه درخت نهى شد. نهى حضرت آدم، نهى تکلیفى نبود که انجامش حرام باشد، بلکه جنبه‌ توصیه و راهنمایى داشت. به علاوه در روایات اهل بیت علیهم السلام نیز آمده است که بهشت آدم، بهشت موعود نبوده است. نشانه هایی که بهشت موعود دارد این آیه نیست. حضرت امام محمد باقر(ع) می فرماید: این جنت باغ بسیار آبادی بوده که در همین محلات فعلی شام ساخته شده بود.

پروردگار می فرماید: برو جایی که در آرامش کامل و سکونت روحی باشی. خانه اگر آرامش نداشته باشد خانه نیست، بلکه یک زندان است، مثل آپارتمان نشینی که غرب مثل همه چیز فرهنگش را به همه دنیا تحمیل کرد. آپارتمان برای بچه ها اصلا مکان خوب برای زندگی و میدان فعالیت برای آنها نیست. حال اگر ما بخواهیم به روش قرآن مسکن را بسازیم. باید مسکن برای صاحبان خود محلی برای آرامش باشد.

این خطیب ارزشمند خطاب به مدیران و کارکنان بنیاد مسکن گفت: بنیاد مسکن و خیرین مسکن ساز (که بازوی بنیاد مسکن هستند) به داد مردمی که خانه ندارند برسند، و کارشناسان و مهندسان و همه پرسنل طبق آیات قرآن در ثواب و بهره اش شریک خواهند بود. بنده پیشنهاد می کنم تابلویی سر در بنیاد مسکن در سراسر کشور از این حدیث پیامبر اکرم(ص) می فرماید: خَیرُ النّاسِ أنفَعُهُم لِلنّاسِ : بهترینِ مردم ، کسانى اند که بیشتر به مردم سود برسانند بزنید، و چه کاری سودمند تر از مسکن می تواند باشد.

وی در پایان با بیان حدیثی از پیامبر (ص) که می فرماید: الدّالُّ على الخَیرِ کفاعِلِهِ ـ کسی که مردم را به کار خیر و مثبت دلالت می کند، مثل این است که خودش انجام داده است افزود: من به شما کارکنان بنیاد این سفارش را دارم که کار و فعالیت بنیاد مسکن را به متمولین جامعه گزارش دهید تعداد خیرین مسکن ساز زیاد شوند. هرچند شما تمکن آن را ندارید تا با سرمایه خود خانه بسازید و به نیازمندان هدیه بدهید اما زبان، گوش و اعتبارتان می تواند این کار را بکند.

انتهای پیام/۳۳۳

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.