کد خبر : 133157
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶
-

بحران مسکن مهاجرت را معکوس کرد/ تهرانی‌ها گرفتار بَد مسکنی شدند

بحران مسکن مهاجرت را معکوس کرد/ تهرانی‌ها گرفتار بَد مسکنی شدند
یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: عدم تعادل در ساخت مسکن جدید منجر به بدمسکنی، توسعه نامتوازن حاشیه شهر‌ها و مهاجرت از شهر‌های بزرگ به سمت شهر‌های کوچک با امکانات کمتر شده است.

به گزارش سورپرس؛ تازه‌ترین بررسی‌ها، از افزایش عمق رکود در بازار معاملات مسکن پایتخت به واسطه این آشفتگی خبر می‌دهد، هرچند طبق جدیدترین آمار، شاخص قیمت کالا‌ها و خدمات مصرفی خانوار‌های کشور، تورم مسکن در اردیبهشت ۱۴۰۲ در هر سه شاخص ماهیانه، نقطه به نقطه و سالیانه در مقایسه با ماه‌های گذشته کاهش یافته است و مقایسه نرخ تورم مسکن نسبت به ماه‌های پیشین از کاهش روند افزایش قیمت‌ها حکایت دارد.

این در حالی است که در شرایط فعلی بخش عمده خریداران و حتی فروشنده‌هایی که برای خریدوفروش آپارتمان در شهر تهران به دنبال کشف قیمت واقعی برای انجام هرچه سریع‌تر معامله مدنظر خود هستند از معاملات خود بازمانده‌اند.

چطور تورم در بخش مسکن کاهشی شد!

اما این سوال مطرح است که در گذر تورمی که اقتصاد کشور در آن قرار دارد چطور تورم در بخش مهمترین و اساسی‌ترین بخش خانوار‌ها کاهشی شده است؟!

علی صادقین، کارشناس اقتصادی درباره وضعیت بازار مسکن با توجه به شروع فصل جابجایی‌ها گفت: عرضه و تقاضای مسکن تحت تاثیر چهار مولفه تورم، قیمت دلار، قیمت تمام شده و قدرت خرید است. بررسی این مولفه‌ها نشان می‌دهد که به دلیل عدم توازن در هر یک از این مولفه‌ها در ماه‌های آتی، بازار مسکن با رکود معاملات مواجه می‌شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: با توجه به عدم تناسب میان وام مسکن و قدرت خرید مردم نمی‌توان انتظار داشته باشیم در ماه‌های آینده بازار مسکن با تقاضای موثر مصرفی مواجه شود.

صادقین ادامه داد: در شرایط فعلی به دلیل افزایش هزینه تولید، کاهش قدرت خرید مردم و شرایط اقتصاد کلان کشور بازار مسکن در رکود به سر می‌برد.

وی اظهار کرد: از سال ۹۲ باید ۹۰۰ هزار واحد مسکونی جدید برای ورود متقاضیان جدید به بازار مانند ازدواج و طلاق‌ها و … ساخته می‌شد، اما ۴۰۰ هزار واحد مسکونی به بازار ارائه شد بنابراین با تقاضای انباشت ۵.۵ میلیون واحد مسکونی روبرو هستیم و همین امر موجب می‌شود تا بازار مسکن به لحاظ قیمتی به تعادل نرسد.

ساخت و ساز برای طرف عرضه مقرون به صرفه نیست

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بازار مسکن در شرایط بغرنجی به سر می‌برد، زیرا ساخت و ساز برای طرف عرضه به دلیل رشد بی رویه هزینه‌ها و پایین بودن قدرت خرید مقرون به صرفه نیست. عدم تعادل در ساخت مسکن جدید منجر به بدمسکنی، رشد و توسعه نامتوازن حاشیه شهر‌ها و مهاجرت از شهر‌های بزرگ به سمت شهر‌های کوچک با امکانات کمتر می‌شود.

صادقین خاطرنشان کرد: مهاجرت از پایتخت به سمت شهر‌های با امکانات کمتر آغاز شده است و این روند به دلیل برهم خوردن تعادل قیمتی در بازار مسکن که ناشی از برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضای مسکن است می‌تواند ادامه پیدا کند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: امسال تناسب قیمت مسکن با درآمد مردم پیچیده‌تر شده است چراکه نه وضعیت درآمد‌ها خوب شده و نه خبری از کاهش قیمت مسکن است، از این رو انتظار برای کاهش قیمت در بازار تا تعیین تکلیف نشدن وضعیت اقتصاد کشور بیهوده است.

انتهای پیام/ ۲۸۰

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.