کد خبر : 107930
تاریخ انتشار : شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
-

بایدن: پوتین به ناتویی کردن اروپا کمک کرد

بایدن: پوتین به ناتویی کردن اروپا کمک کرد
رئیس‌جمهور آمریکا به دانشجویان افسری فارغ التحصیل آکادمی نیروی دریایی آمریکا گفت، تلاش ولادیمیر پوتین برای ایجاد چند دستگی در اروپا به موجب حمله به اوکراین نتیجه معکوس داده است.

به گزارش گروه بین الملل سورپرس به نقل از خبرگزاری رویترز، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا خطاب به ۱۲۰۰ دانشجوی افسری فارغ التحصیل در استادیوم یادبود نیروی دریایی آناپولیس واقع در مریلند آمریکا گفت، ‌آنها در زمانی دارند وارد خدمت در ارتش آمریکا می شوند که چالشهای جهانی بسیاری وجود داشته و آنها موظف به کمک به “حفظ ثبات در جهانی بی اطمینان هستند”.

او خاطر نشان کرد:‌ ما قرار است چشممان به شما برای تضمین امنیت مردم آمریکا باشد.

جو بایدن که به تشکیل یک ائتلاف از کشورها با هدف مقابله با حمله روسیه به اوکراین کمک کرده،‌ اظهارات تندی را نیز علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مطرح کرده و گفت، تلاش او برای ایجاد چند دستگی در میان کشورهای متحد عضو ناتو شکست خورده است.

بایدن خاطر نشان کرد:‌ او نه فقط تلاش می کند اوکراین را تصرف کند بلکه عملا تلاش دارد فرهنگ و هویت مردم اوکراین را محو کند. حمله کردن به مدارس، پرورشگاه ها، بیمارستانها، موزه ها با هیچ هدف دیگری به جز حذف یک فرهنگ نیست.

بایدن ادامه داد: هدف اقدامات پوتین این بود که کل اروپا مدل فنلاندی (بی‌طرف) بشود اما در مقابل اروپا ناتویی شد؛ صحبتی که اشاره به برنامه‌های فنلاند و سوئد برای پیوستن به ائتلاف ناتو دارد.

فنلاند و سوئد طی هفته‌های اخیر اعلام کردند که به دنبال حمله روسیه به اوکراین به دنبال پیوستن به ناتو هستند. جو بایدن در همین راستا اخیرا با رئیس‌جمهوری فنلاند و نخست‌وزیر سوئد در کاخ‌سفید دیدار کرد.

بایدن: پوتین به ناتویی کردن اروپا کمک کرد

بایدن این حمله را «حمله مستقیم به اصول اساسی نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» خواند و افزود: «این دنیایی است که شما در آن فارغ‌التحصیل می‌شوید».

بایدن به فارغ التحصیلان گفت: در حالی که پرواز با پیشرفته ترین هواپیماها، کارکنان کشتی‌های پیشرفته و استفاده از فناوری های جدید را یاد خواهید گرفت، قوی ترین ابزاری که شما از آن استفاده خواهید کرد، شبکه بی بدیل ما از اتحادهای جهانی و قدرت مشارکت های ما است.

بایدن که به تازگی از یک سفر یک هفته ای به آسیا بازگشته بیان داشت که عرصه دریایی هند-اقیانوسیه “خط مقدم” پاسخ آمریکا به بلایای طبیعی و انسانی در آنجا خواهد بود.

او اظهار کرد: شما از قوانین بین‌المللی این حوزه دفاع خواهید کرد، آینده حوزه هند-اقیانوسیه‌ای که آزاد و باز است را رقم خواهید زد، آزادی کشتیرانی در دریای چین جنوبی و فراتر از آن را تضمین خواهید کرد، و اطمینان حاصل می کنید که خطوط دریایی باز و امن باقی می‌مانند.

بایدن خاطر نشان کرد: این اصول دریایی اساسی پرسابقه بستر یک اقتصاد جهانی و یک ثبات جهانی هستند. شما قرار است به نزدیک ساختن متحدان ما در اروپا و متحدان ما در حوزه هند-اقیانوسیه کمک کنید.

او همچنین به سناتور سابق جمهوری خواه جان مک کین که در محوطه آکادمی به خاک سپرده شده، ادای احترام کرد و گفت: “از آنجایی که اینجا هستم نمی‌توانم به جان و اینکه آکادمی نیروی دریایی برای او اهمیت زیادی داشت فکر نکنم.”

بایدن که دموکرات و سابقا سناتور بوده، متذکر شد که او به همراه جان مک کین در عرصه سیاست “با شدت تمام” نبرد کردند اما دوست هم باقی ماندند.

انتهای پیام/۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.