کد خبر : 16598
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۹:۴۷
-

بالاخره تکلیف مردم درباره قرنطینه چیست!

بالاخره تکلیف مردم درباره قرنطینه چیست!
روحانی می گوید قرنطینه نداریم ولی هنوز خبری از خلوت سازی شهرها نیست و برخی مسئولان راهکارهای متفاوتی می دهند که مردم را بلاتکلیف کرده است.

به گزارش سورپرس؛ حالا دیگر اصل ماجرا یعنی خطرهای شیوع ویروس به حاشیه رفته و بیشتر ذهن ها درگیر این شده است که قرنطینه می شود یا نمی شود؟ خلوت سازی شهرها چیست؟ فروشگاه ها، مغازه ها و هایپرها چه می شود؟ تعطیل می شود یا خیر؟ و چندین پرسش دیگر که البته مردم هم برای این بلاتکلیفی و سردرگمی میان حرف ها، خبرها و مسائلی از این دست حق دارند.

چند پرسش اساسی
* اگر قرار است رفت وآمدها در شهر کم و خلوت سازی شود، آیا با روال عادی کار دستگاه ها و فروشگاه های بزرگ امکان پذیر است؟
* اگر قرار است مردم سردرگم نشوند، چرا سیستم تصمیم گیری و اطلاع رسانی واحد تشکیل نمی شود؟
* رئیس جمهور از فصل الخطاب بودن تصمیمات ستادملی کرونا می گوید، پس این پراکندگی اخبار و نظرات چیست؟
*و…
ماجرای این روزهای ویروس کرونا در فاز جدید التهابات و حواشی روزگار می گذراند. نبود پروتکل مدیریت بحرانی در کشور، اکنون ما را در چنین شرایطی قرار داده است. موضوع قرنطینه که از ابتدا بیان شد به هیچ عنوان اجرا نخواهد شد و امروز به چالش اساسی تبدیل شده و موضوعات مرتبط با آن همچون خلوت سازی۲۴ساعته شهرها که سه روز قبل توسط رئیس ستادکل نیروهای مسلح مطرح شد و البته به سازوکار آن اشاره نشد. در این میان گسترش شایعات و آسیب های ناشی از آن، گاهی به دردهایی بدتر از کرونا تبدیل می شود.

روحانی: قرنطینه نداریم
در این باره رئیس جمهور دیروز خبر احتمال قرنطینه تهران و دیگر شهرها را تکذیب کرد و گفت هیچ نیروی قهری برای تعطیلی شهرها انجام نمی شود و خدمات دولتی انجام خواهند شد اما تلاش همه این است که از مردم بخواهند تجمعات نداشته باشند و در خانه ها بمانند.

ماجرای فعالیت متروها
همچنین سامانی سخنگوی وزارت کشور، در واکنش به انتشار برخی اخبار جعلی در کانال های تلگرامی مبنی بر ممنوعیت فعالیت واحدهای صنفی، توزیعی و خدماتی از این هفته در تهران، گفت: «این گونه شایعات، به طور کلی بی پایه و اساس است.» همچنین درباره خبر تعطیلی فعالیت متروها و اتوبوس های شهری در برخی شهرها از جمله اصفهان، سامانی به استان ها تاکید کرده است: با برنامه‌ریزی مناسب ضمن رعایت بیشتر اصول بهداشتی، از تعطیلی متروها، اتوبوسرانی‌ها و پایانه‌های مسافری درون‌شهری و برون‌شهری خودداری شود.

دیدگاه های دوگانه ، عملکردهای دوگانه
بی شک وجود این دوگانگی ها و نشر اخبار کذب، در نبود سازوکار اطلاع رسانی و تصمیم گیری دقیق و فراگیر است ضمن این که از دو دیدگاه متفاوت در مسئولان و نمایندگان حکایت دارد که هر گروه نیز با نشر دیدگاه های خود به شیوع شایعه و ناهماهنگی دامن زده است.برای نمونه وقتی قرار است قرنطینه نباشد
رئیس شورای شهر تهران چرا باید بگوید: «نام قرنطینه باید برای مردم تعریف شود و من این درخواست را از مسئولان دارم که ابتدا قرنطینه را تعریف کنند. قرنطینه می‌تواند در درصد‌های مختلف مثلا ۲۰ یا ۶۰ درصد اجرا شود…»یا نامه محمدرضا نجفی، نماینده تهران به رئیس جمهور که «به نظرم در حد درجه کم قرنطینه شاید برای پایتخت مثبت باشد.» یا در شکلی دیگر استاندار خراسان رضوی دیروز بیان کرد که «کسانی که بی‌دلیل در شهر تردد کنند، جریمه می‌شوند».
این پرسش مطرح ‌شده که تشخیص دلیل تردد و نحوه جریمه چگونه است؟ و سوال‌های دیگر که همه از یک بلاتکلیفی بزرگ خبر می دهد.این موارد فقط گوشه ای از پراکندگی نظرات درباره این روزهای کشور است که هرکدام در مقام اجرا یا تصمیم سازی ، شرایط را پیچیده کرده است. به طور مشخص و با اطلاعاتی که در اختیار داریم، بخشی از استانداران موافق تعطیلی سیستم ها، محدودکردن ترددهای بین شهری و این قبیل موارد هستند که بخش هایی از تصمیم گیران در مرکز با این روش مخالف اند و به این دوگانگی ها و تصمیم ها و تکذیب ها منجر شده است.
ای کاش این حواشی که دردناک تر از کروناست هرچه زودتر تمام شود.

انتهای پیام/ ۱۵۱

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.