کد خبر : 15263
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۹:۲۱
-

این دورهمی هدیه کروناست

این دورهمی هدیه کروناست
به نیمه پر لیوان نگاه کنید. حالا به خاطر ویروس کرونا، خیلی‌ها مجبور شده‌اند در خانه بمانند.

به گزارش سورپرس؛ مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده است. والدینی که تا دیروز چند شیفت کار می‌کردند ، حالا دورکار شده یا این که در خانه مانده‌اند. به این شکل جمع بسیاری از خانواده‌ها جمع است. هرچند این دورهمی ناخواسته‌است و برای خیلی‌ها با اضطراب و استرس سپری می‌شود، با این حال می‌توان از این لحظات دورهمی نهایت استفاده را برد. با مهری موسوی، مشاور خانواده درباره این که چطور می‌توانیم از این دورهمی استفاده کنیم، گپ زده‌ایم.
روحیه‌تان را قوی کنید
اسمش وحشتناک است. ویروس کرونا را می‌گوییم. وحشتناکی‌اش بیشتر هم می‌شود اگر بدانیم درصد ابتلا به این ویروس بسیار بالاست و خیلی از گروه‌های سنی، حتی کودکان هم ممکن است کرونا بگیرند. همه اینها استرس را به جان اعضای خانواده‌تان می‌اندازد؛ مخصوصا این که این روزها، خبرهای بد و غیرواقعی از این ویروس زیاد شده است. برای این که با این خبرها، مقابله کنید، باید خودتان روحیه‌تان را خوب کنید. راه‌هایی که برای کاهش اضطراب استفاده می‌شود، می‌تواند هم برای شما و هم برای خانواده‌تان مناسب باشد.
نقاشی بکشید: نقاشی کشیدن هم اضطراب‌تان را کاهش می‌دهد و هم دل‌های اعضای خانواده را به هم نزدیک می‌کند. یک موضوع نقاشی انتخاب کنید و همه با هم نقاشی بکشید. نقاشی کشیدن باعث فعال شدن هر دو بخش نیم کره مغزتان می‌شود و این یعنی، متوقف شدن چرخه استرس و افکاری که بار منفی دارند.
به ذهن‌تان امنیت دهید: یکی از بهترین روش‌ها برای کنترل اضطراب در شرایطی که خبرهای بد، مانند ویروسی، از این گوشی به گوشی دیگر، منتقل می‌شود این است که سیستم عصبی‌تان را با تنفس دیافراگمی آرام کنید. با این کار، به مغزتان، پیام می‌دهید که واقعا در معرض خطر نیست و بدنتان را از حالت تشنج به آرامش می‌رسانید. هر زمان که مغزتان سیگنال منفی ارسال کرد، با تنفس دیافراگمی، ذهنتان را آرام کنید و امنیت را دوباره به بدنتان برگردانید.
یوگا را فراموش نکنید: بهترین راه برای آرامش دادن به بدن‌تان این است که تمرینات یوگا، انجام دهید. صاف بنشینید، در حالی که چشمان خود را بسته‌اید، یکی از دست‌ها را روی شکم خود قرار دهید و به آرامی و از راه بینی نفس بکشید و ذهن‌تان را از هر فکر منفی، پاک کنید. آرامش دادن به بدن را با همه اعضای خانواده و در چند نوبت پنج دقیقه‌ای درطول روز، انجام دهید.
بخندید: خنده بر هر درد بی‌درمان دواست. خنده از ته دل نه تنها بار ذهنی شما را کم می‌کند، بلکه باعث کاهش کلسترول و هورمون‌های استرس‌زا می‌شود. ترشح هورمون اندورفین را افزایش می‌دهد و خلق‌وخویتان را خوش می‌کند. همراه خانواده و با هم بخندید. اثربخشی گروهی خندیدن بیشتر است و البته دل‌هایتان نیز به هم نزدیک‌تر می‌شود. با تماشای طنزهای تلویزیونی و ویدئویی، خواندن کتاب‌های مصور یا تعریف کردن خاطرات خنده‌دار خانوادگی، می‌توانید روحیه‌تان را خوش کنید و دل و لب‌تان را
به مهربانی و خنده مهمان کنید.
بنویسید: ترس‌ها و نگرانی‌هایتان را بنویسید. این به درک احساس‌تان کمک می‌کند، بار سنگین نگرانی و ترس را از روحتان بیرون می‌برد و حداقل این که سبک می‌شوید. کاری که بسیاری از روان‌شناسان، برای کاهش استرس پیشنهاد می‌دهند. با نوشتن احساسات‌تان، تخلیه هیجانی اتفاق می‌افتد و بار منفی که در ذهن‌تان به وجود آمده است، از بین می‌رود.
دورهمی خانوادگی
این فرصت به وجود آمده را غنیمت بشمارید. حالا بهترین زمان است که تمام کم وقت گذاشتن‌ها، دوری‌ها و نامهربانی‌هایی را که قبلا با خانواده داشتید، جبران کنید. حالا زمان خوشگذرانی خانوادگی است. حالا بهترین زمان است که بی‌خیال فضای مجازی شوید و با هم بودن را تجربه کنید. با فرصت در خانه ماندن، می‌توانید، دوباره اعضای خانواده‌تان را بشناسید. زمان آن است که شما، تصویری درست‌تر از خود و خانواده‌تان بسازید؛ تصویری که تا مدت‌ها می‌تواند در آلبوم خانوادگی و حتی در قلبتان ثبت شود.
خاطرات مشترک بسازید: حالا که بیشتر در کنار اعضای خانواده هستید، خاطرات خوش بسازید. کارهایی که به‌راحتی هم قابل انجام است و با هزینه ناچیز می‌توانید با همه اعضای خانواده انجام دهید.
آواز بخوانید: یک آهنگ انتخاب کنید و همه اعضای خانواده با هم و یکصدا بخوانید. کاری که در خانه هم می‌توانید انجام دهید، فقط همسایه آزاری نکنید، همسایه سالمندتان جرمی مرتکب نشده که دیوار به دیوار شما خانه خریده است.
فیلم ببینید: به اتفاق همه اعضای خانواده، فیلمی انتخاب کنید و همه با هم فیلمی ببینید، فرقی ندارد که یک سریال، انیمیشن یا یک فیلم علمی، مهم این است که همه اعضای خانواده با هم دوست داشته باشند این فیلم را ببینند. بعد از تماشای فیلم، می‌توانید نقد فیلم راه بیندازید و با تعامل و گفتمان، کانون خانواده را گرم‌تر کنید.
بازی کنید: حالا زمان خاطره‌بازی است. می‌توانید نان بیار کباب ببر، اسم فامیل، نقطه بازی و حتی فوتبال دستی و بازی‌هایی را که در زمانی کودکی انجام می‌دادید، این بار با همه اعضای خانواده انجام دهید؛ بازی‌هایی که شما را به هم نزدیک‌تر می‌کند و باعث می‌شود که وقت‌تان هدر نرود.
کتاب بخوانید: همه با هم کتاب بخوانید. هر کدام از اعضای خانواده، بخشی از کتابی را انتخاب کند و همه با هم کتاب بخوانید و با هم بخش‌های کتاب را تعریف کنید. با این کار، در فرصت اندک می‌توانید تعداد زیادی کتاب بخوانید، کتاب‌هایی که شاید ماه‌ها و حتی سال‌ها دوست داشتید، بخوانید و حالا با فرصت پیش آمده، می‌توانید به صورت گروهی انجامش دهید.
حرف بزنید: حالا زمان آن است که حرف‌های هم را بشنوید. حرف‌هایی که یا قبل از این وقتش را نداشته‌اید یا این که نمی‌توانستید، بشنوید. حالا زمان شنیدن است. برنامه‌ریزی کنید تا هر روز، یکی از اعضای خانواده، درباره دغدغه‌ها و مشکلاتش صحبت کند؛ دغدغه‌ها و مشکلاتی که ممکن است، مشکلات شما هم باشد. شما می‌توانید به کمک همه اعضای خانواده، این مشکلات را حل کنید و آرامش را به هم هدیه کنید، دل‌هایی که حالا به خاطر ویروس کرونا، به هم نزدیک می‌شوند.
ورزش کنید: برنامه‌ریزی کنید و زمان ورزش کردن برای خود و اعضای خانواده بگذارید. به خاطر ویروس جدید، کمتر به بیرون می‌روید و باید فعالیت کنید تا تناسب اندامتان را حفظ کنید. گروهی ورزش کردن، باعث می‌شود به هم روحیه دهید تا همه با هم ورزش کنند و برنامه روزانه ورزش‌تان به یک روز بود و یک روز نبود، تبدیل نشود. کمک گرفتن از یک برنامه ورزشی، می‌تواند به شما در همیشه ورزش کردن کمک کند.

زمان تربیت است
شاید بیشترین ضربه در خانه ماندن و تعطیلی مدارس را فرزندان خانواده ببینند. در ماه‌های قبل، آلودگی هوا ساعات کلاس درس آنها را گرفته و حالا این ویروس کروناست که مدارس و دانشگاه‌ها را به تعطیلی کشانده است و همه اینها یعنی، دور ماندن از کلاس درس، کمتر آموزش دیدن و محرومیت از آموزش. هرچند که شبکه‌های تلویزیونی، این روزها، درس‌ها را در برنامه‌های تلویزیونی، آموزش می‌دهد، اما شما هم برنامه‌ریزی خود را داشته باشید.
آموزش دهید: در یک خانواده چهار نفره حتما هر کدام از اعضا، یک مهارت و توانمندی دارد. ممکن است پدر خانواده، ریاضیات خوبی داشته باشد یا این که دختر خانواده، در زبان عربی یا انگلیسی خوب باشد. حالا که فرصت در کنار هم بودن دارید، چیزهایی را که می‌دانید به هم آموزش دهید.
بسته آموزشی تهیه کنید: درست است که شما به عنوان والدین، برای درس دادن به فرزندانتان نمی‌توانید برنامه‌ریزی خاصی انجام دهید اما در حد توانتان، می‌توانید، برای فرزندتان با توجه به پایه تحصیلی‌اش، بسته‌های آموزشی تهیه کنید. لازم نیست فشار اقتصادی خاصی به خانواده تحمیل کنید. از بسته‌ها یا کتاب‌های خواهر و برادر بزرگ تر یا فرزندان دوستان و فامیل کمک کنید. اگر هم بسته آموزشی، پیدا نکردید، در فضای مجازی، بسیاری از افراد به صورت رایگان دروس مدرسه‌ای را آموزش می‌دهند و شما می‌توانید از آنها کمک بگیرید. می‌توانید از معلم فرزندتان بخواهید فیلم‌های آموزشی تهیه کند و در گروه‌های مجازی، قرار دهد تا فرزندتان از درس و مشق خود عقب نیفتد.

انتهای پیام/ ۱۵۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.