کد خبر : 139965
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
-

کنعانی در نشست خبری:

ایران بر خلاف آمریکا نیروهای تحت امر و وکالتی در منطقه ندارد

ایران بر خلاف آمریکا نیروهای تحت امر و وکالتی در منطقه ندارد
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه گروه‌های مقاومت در منطقه تحت امر ایران نیستند، گفت: برخلاف آمریکا که به همپیمانان خود امر می‌کنند ایران نیروهای تحت امر و وکالتی در منطقه ندارد.

به گزارش پایگاه خبری سورپرس، ناصر کنعانی در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به حوادث غزه، اظهار داشت: به روح بیش از ۵ هزار شهید کودک فلسطینی در سنین مختلف از جمله نوزادان نارس در بیمارستان شفا ادای احترام می‌کنم. آرزوی سلامتی برای چند ده هزار مجروح فلسطینی که جمع زیادی از این مجروحان از کودکان فلسطینی هستند، دارم. این روزها روزهای تلخی برای کودکان مظلوم فلسطینی است. قلب ما داغدار وضعیت اسف بار در غزه است.

وی در مورد تحریم کالاهای اسرائیلی افزود: اساساً ورود کالاهای تولید شده توسط شرکت‌های صهیونیستی که به نحوی برخی از آنها دارای سهام صهیونیستی هستند، ورودشان به ایران براساس قوانین ممنوع است. در چارچوب این احتمال که برخی از شرکت‌ها با روش‌های مختلف تجاری و غیراصولی کالاهایی را به صورت بی نام و یا گمنام و وابسته به شرکت‌های صهیونیستی هستند، وارد کنند، دستگاه دیپلماسی با همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط موظف به بررسی اینگونه شرکت‌هاست.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: شرکت‌هایی که احتمالاً کالاهای آنها وارد ایران می‌شود فهرست آنها به دستگاه‌های ذیربط داده شده است.

کنعانی در مورد ادعای حمله به مواضع آمریکا در اقلیم کردستان، گفت: گروه‌های مقاومت در منطقه تحت امر ایران نیستند بلکه نماینده ملت‌ها و دولت‌های خود هستند. آمریکا به جای اتهام زنی به ایران بررسی دقیق‌تری کند که چرا مورد نفرت ملت‌هاست. گروه‌های مقاومت در عراق و سوریه و منطقه براساس مصالح ملت‌های خود تصمیم می‌گیرند. برخلاف آمریکا که به همپیمانان خود امر می‌کنند ایران نیروهای تحت امر و وکالتی ندارد.

وی در مورد اقدامات ایران برای شکایت از اسرائیل در دیوان بین المللی کیفری، افزود: رژیم صهیونیستی به طور مستمر در طول بیش از ۴۰ روز گذشته مرتکب جنایات جنگی بی شماری شده است. نقض فاحش حقوق بشر و کوچاندن اجباری بخشی از مردم فلسطین و غزه و اقدام به جنایات دست جمعی مردم بدون هیچ‌گونه تفکیک میان نظامیان و غیرنظامیان، کشتار بیش از ۱۵ هزار نفر از شهروندان که براساس آمار سازمان ملل متحد بیش از ۷۰ درصد شهدا کودکان و زنان بودند، همگی نشان‌دهنده ارتکاب جنایت توسط رژیم صهیونیستی است. دیوان کیفری بین المللی هم در رسیدگی به این جنایات مشکل صلاحیتی ندارد. از چندی قبل هم پرونده‌های اسرائیل در این دیوان باز است. بارها در نشست‌های مختلف این خواسته را مطرح کرده‌ایم که دیوان بین المللی کیفری براساس شکایت‌هایی که دریافت کرده ورود کند. البته سوابق عملکرد گذشته دیوان نشاندهنده یک عملکرد موفق نبوده است.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد ادعای آژانس در مورد افزایش ذخایر اورانیوم ایران، تصریح کرد: فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران مبتنی بر همکاری‌هایی است که با آژانس دارد و مبتنی بر ان پی تی است. طرح مباحثی از این دست با انگیزه‌های دیگری صورت می‌گیرد و این دیدگاه‌ها فنی نیست. مجامع بین المللی در ارتباط با توانایی‌های هسته‌ای غیرقانونی اسرائیل مسؤولیت دارند. اظهارات وزیر کابینه نتانیاهو مبنی بر استفاده از بمب اتم هیچ تردید باقی نگذاشته که رژیم صهیونیستی دارای انواع سلاح‌های اتمی است‌.

وی در مورد ادعای یک مقام آمریکایی در کنگره در مورد مسدود سازی اموال ایران در قطر گفت: کنگره آمریکا بیش از اینکه نماینده ملت آمریکا باشند؛ حافظ منافع رژیم صهیونیستی هستند و منافع ملت آمریکا را زیرپای رژیم صهیونیستی قربانی کرده‌اند لذا برای اینگونه اظهارات ارزشی قائل نیستیم.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد دیدار ریابکوف و باقری، گفت: با توجه به عضویت ایران در بریکس و آغاز ریاست دوره‌ای روسیه در این گروه از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی، سفر ریابکوف به تهران انجام شد. گفتگوهایی در چارچوب همکاریهای دوکشور در گروه بریکس صورت گرفت. همچنین برخی مسائل دوجانبه ای منطقه‌ای و بین المللی مورد گفتگو قرار گرفت. در مورد موضوع تحریم‌ها هم گفتگوهایی انجام شد.

کنعانی در مورد اقدامات وزارت خارجه در رایزنی با کشورهای اسلامی برای قطع روابط سیاسی با اسرائیل، افزود: ایران در چارچوب رویکرد اصولی و نیز حمایتی خود از ملت فلسطین و در چارچوب بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک خود در توقف جنایات جنگی با کشورهای اسلامی مشورت‌های مستمری را انجام می‌دهد. تحریم رژیم صهیونیستی از سوی کشورهای اسلامی خواسته ملت فلسطین است که این موضوع مورد توجه دستگاه وزارت خارجه است. دولت‌ها و ملت‌های اسلامی وظایف ویژه ای در حمایت از ملت فلسطین دارند.

وی در مورد عملکرد آژانس بین المللی انرژی اتمی در عمل به تعهدات گفت: همکاری یک مسیر دوطرفه است. به تداوم همکاری‌ها با آژانس بین المللی اتمی پایبند هستیم. در مقابل تعهدات ما، آژانس هم تعهداتی دارد که باید عمل کند.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد همکاری مصر با ایران برای ارسال کمک‌های بشردوستانه گفت: همانند بسیاری از کشورهای دنیا کمک‌های انسان دوستانه خودمان را با هماهنگی قبلی با مصر برای غزه ارسال کردیم. در نتیجه عدم همکاری رژیم صهیونیستی با مصر بسیاری از کمک‌ها از گذرگاه رفح عبور نکرده است. شاید به طور روزانه تماس‌ها بین هلال احمر ایران با مسؤولان مصر ادامه دارد. متأسفانه در نتیجه مصونیت سوال برانگیزی که برخی طرف‌های دنیا ایجاد کرده اند، این رژیم جلوی ارسال کمک‌ها را می‌گیرد. حجم کمک‌هایی که تاکنون عبور کرده بسیار ناچیز است و تنها روزانه ۲۵ الی ۴۰ کامیون امکان عبور از گذرگاه رفح را دارند.

کنعانی در مورد اظهارات وزیر خارجه مبنی بر فاز اول گسترش جنگ توسط گروه‌های مقاومت، گفت: آنچه آقای وزیر اعلام کردند ناظر بر وضع موجود فلسطین و غزه است. گروه‌های مقاومت، رژیم صهیونیستی را تهدیدی علیه کل منطقه تلقی می‌کنند. در صحنه میدان می‌بینیم که در صورت استمرار جنایات، شاهد بازگشایی صفحه جدیدی از درگیری‌ها در منطقه خواهیم بود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا ادعا کرده اند هر کریدوری که در قفقاز با توسل به زور و با مشارکت ایران ایجاد شود با پاسخ قاطع واشنگتن مواجه خواهد شد و همچنین ادعا کردند که کریدور زنگزور قطعاً از خاک ارمنستان عبور می‌کند، تصریح کرد: آمریکایی‌ها بزرگ‌تر از دهان خود صحبت می‌کنند و مسائل قفقاز هیچ ارتباطی به آن‌ها ندارد. همکاری‌های ایران و آذربایجان درباره تحولات منطقه در جریان است و آمریکایی‌ها حق هیچ دخالتی در این زمینه ندارند. مداخله در مسائل منطقه‌ای هیچ منفعتی برای دولت آمریکا ندارد و آن‌ها باید از تجربیات گذشته درس بگیرند.

وی در مورد دیدار وزیر خارجه با همتای فرانسوی خود گفت: گفت‌وگو در چارچوب خاص دو کشور و در مورد فلسطین و همچنین مسائل فرهنگی و کنسولی بود. دیدگاه‌ها در برخی مسائل مشترک بود.

کنعانی در مورد گفت‌وگوهای ایران و غرب در مورد برجام، افزود: تحول جدیدی در این باره نداریم اما مسیر، مسیر بازی است. گفت‌وگوهای با واسطه می‌تواند در زمان مورد توافق انجام شود.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد استیضاح وزیرخارجه افزود: هیأت رئیسه چنین طرح استیضاحی را تأیید نکرده است و تعامل وزارت خارجه با مجلس به خوبی و درستی انجام می‌شود. دیروز هم آقای وزیر میهمان کمیسیون امنیت ملی بودند و دیدگاه‌های خوبی در رابطه با تحولات غزه مطرح شد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد دیپلماسی پارلمانی در رابطه با تحولات غزه، گفت: از ایفای نقش مجلس در چارچوب فعالیت‌های پارلمانی استقبال می‌کنیم. خوشبختانه مجلس همواره به استفاده از ظرفیت‌های پارلمانی اهتمام ویژه ای داشته است.

وی در مورد نقش گروه‌های مقاومت در پایان دادن به جنگ افزود: از طرف کسی نمی‌توانم صحبت کنم. عملیات حماس به صورت مستقل انجام شده است. اینکه مقاومت در منطقه اقدامات جدیدی انجام دهد به خود آنها ارتباط دارد. ایران آنچه را که نیاز بداند، انجام خواهد داد. در مورد اینکه جنگ در منطقه گسترش یابد را هم اکنون هم شاهدش هستیم و ایران پیش تر در این مورد هشدار داده بود. کسانی که باد بکارند طوفان درو خواهند کرد. افرادی که می‌خواهند عملیات ۷ اکتبر را تحلیل کنند، بدانند تاریخ اسف بار فلسطین از ۷ اکتبر شروع نشده است بلکه از اشغال رژیم صهیونیستی در طول ۷۵ سال گذشته آغاز شده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تمدید معافیت عراق برای همکاری با ایران، تصریح کرد: چیزی که منابع امریکایی اعلام کردند، تمدید معافیت در همکاری ایران و عراق، موضوع جدیدی نیست. قبلاً هم معافیت‌های دوره‌ای وجود داشت. همکاری دو کشور در چارچوب منافع مشترک در حال انجام است.

وی درباره عدم صدور ویزا برای ورزشکاران، افزود: با تحریم ورزشی مواجه نیستیم. میزان مدال آوری ورزشکاران، دختران و پسرها و تیم‌ها و کاروان پارالمپیکی در رشته‌های مختلف، همواره جزو افتخارات ما بوده است. در یک روز شاهد افتخارآفرینی در چند کشور بودیم. همکاری ورزشی ما در قالب تیم‌ها، فدراسیون‌ها و کنفدراسیون‌ها ادامه دارد و روابط ورزشی خوبی داریم. می‌گویند سیاست نباید در ورزش مداخله کند اما اقدامات غیر اخلاقی در دیر صادر کردن روادید انجام می‌دهند که مورد تأیید نیست.

کنعانی در خصوص حمایت کنسولی از شهروندان گروگان گرفته شده در سومالی گفت: ما به عنوان دستگاه دیپلماسی در ارتباط با حمایت از شهروندان ایران در هیچ جای دنیا غفلت نمی‌کنیم. در هرجایی که میسر باشد ما این حمایت کنسولی را دریغ نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور در اینباره تاکید کرده و لازم است اشاره کنم که جزو یکی از بخش‌های داخلی وزارت خارجه که آقای وزیر اهتمام بر بازدید از آنان دارند، حوزه معاونت کنسولی است. این نشان دهنده اهتمام دستگاه دیپلماسی به خدمات کنسولی است. ما این موضوع را از شهروندان خود دریغ نخواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد خواسته‌های بایدن از رئیس جمهور چین، گفت: اینکه رئیس جمهور آمریکا چه درخواستی برای ایران داشته من مطلع نیستم، اما اگر فرض بگیریم آمریکا به جای درخواست از دیگران بهتر است به مسئولیت خود در ارتباط با صلح بین المللی است توجه کند و از ایستادن کنار رژیم صهیونیستی خودداری کند.

کنعانی در مورد انتظارات از چین در خصوص تحولات فلسطین گفت: چین کشور مهمی به عنوان عضو دائم شورای امنیت است. من از انتظار ایران مایل نیستم صحبت کنم. ملت فلسطین از چین انتظار دارند که در حمایت از آنها در مقابل تجاوز رژیم اقدام کند. متأسفانه آمریکا با استفاده از حق وتو مانع تصویب قطعنامه شده که باعث ایجاد آتش بس شود. این انتظار می‌رود که اعضای شورای امنیت به وظایف خود عمل کنند.

انتهای پیام/۱۰۱
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.